Assetto Corsa – preview

Assetto Corsa headerAssetto Corsa is een nieuwe racesimulator voor de pc en wordt ontwikkeld door het Italiaanse Kunos Simulazioni. Sinds oktober vorig jaar is de game speelbaar via het Early Access programma van Steam. Hoewel er destijds nog maar weinig content beschikbaar was, slechts één auto en één circuit, bleek de game al snel behoorlijk aan te slaan onder racefanaten. Inmiddels bevindt Assetto Corsa zich in de afrondende fase en is de game in de huidige staat aan de pers voorgesteld als previewversie. Tijd om te kijken hoe het spel ervoor staat.

Laat allereerst duidelijk zijn dat ik absoluut geen autofanaat ben. Ik mag op zijn tijd graag een racegame spelen en kan Gran Turismo als simulator absoluut waarderen, maar daar eindigt mijn ervaring met racesims ook direct mee. Ik heb geen verstand van auto’s en heb er zelf na mijn rijexamen ook nooit meer in gereden, dus ik ga hier niet roepen hoe realistisch Assetto Corsa wel of niet is. In ieder geval hebben de mensen van Kunos Simulazioni ervaring met het maken van racesims. De studio is opgericht in 2005 en sindsdien is men uitsluitend bezig met het zo realistisch mogelijk nabootsen van de autosport. Het hoofdkantoor is gevestigd aan het Vallelungacircuit bij Rome, om maar aan te geven hoe serieus deze mensen met hun vak bezig zijn.

Assetto Corsa 002Voor Assetto Corsa heeft Kunos van de grond af een eigen grafische engine gebouwd en het resultaat daarvan mag er zonder twijfel zijn. De game ziet er schitterend uit en de verschillende circuits zijn zeer gedetailleerd nagebootst. Hetzelfde geldt voor de auto’s, zowel van binnen als van buiten. Uiteraard wordt er op bestaande circuits geracet die we al vele malen eerder in games hebben gezien, maar zo mooi als hier heeft de Nürburgring er nog nooit uitgezien. Behalve in het echt dan. Vooral vanuit cockpitperspectief waan je jezelf bijna op een echt circuit. Echter valt de verdere aankleding van de game erg tegen. Geen vogelvlucht over het circuit voorafgaand aan een race, geen fraai gemonteerde herhaling achteraf en slechts zeer formeel ogende menu’s tussen de races in. Ook de volledige afwezigheid van muziek valt op. Ik begrijp dat racen hier centraal staat, maar er had best wat meer aandacht besteed mogen worden aan de presentatie buiten de races. Het geheel doet nu erg plichtmatig aan, alsof de game zelf helemaal geen zin heeft om gespeeld te worden.

Het belangrijkste is natuurlijk hoe Assetto Corsa zich op het circuit presenteert. De besturing van de auto’s voelt erg goed en realistisch. Een Pagani Huayra met 300 kilometer per uur op de baan houden is daadwerkelijk hard werken. Een Fiat 500 laat zich dan weer een stuk makkelijker temmen. Bochtenwerk vergt echt wat van je vaardigheden, het woord simulatie wordt hier niet lichtzinnig opgevat. Het enige wat ik op de races zelf aan te merken heb, is dat botsingen met andere auto’s nauwelijks impact hebben. De physics schieten op dit gebied echt tekort, wat erg jammer is omdat het gedrag van de auto’s verder zo realistisch lijkt. Assetto Corsa is in kwantitatief opzicht overigens geen Gran Turismo, waarin je uit meer dan duizend verschillende auto’s kunt kiezen. Hier is de keuze beperkt tot zo’n veertig bolides, die echter wel ieder een wezenlijk verschillend karakter hebben. Iedere auto vraagt om een andere behandeling en van auto wisselen levert dan ook regelmatig ongelukken op. De game bevat verschillende assists die je bij kunnen staan als het niet wil lukken en deze zijn zeer nauwkeurig instelbaar, waardoor je de game goed kunt aanpassen aan je eigen vaardigheden. Wie zich echt wil bekwamen in Assetto Corsa en van plan is om de snelste wagens zonder assistentie onder de duim te houden, zal hier de nodige tijd in moeten investeren. Voor de techneuten valt trouwens zo ongeveer alles aan je auto aan te passen, van de lengte van de versnellingen tot en met de bandenspanning.

Assetto Corsa 001De standaard carrièremodus heeft erg weinig om het lijf. Zoals gezegd laat de aankleding van de game te wensen over en dat maakt het lastig om daadwerkelijk samenhang te zien tussen de races die je afwerkt. Van enige context is geen sprake en de enige te boeken progressie bestaat uit het vrijspelen van vastgestelde races in vastgestelde auto’s. Een overwinning levert bijvoorbeeld geen geld op om een nieuwe wagen aan te schaffen, de game bepaalt in welke auto je plaatsneemt. Deze carrière is duidelijk slechts voor de vorm toegevoegd, daar had veel meer mee gedaan kunnen worden. In deze vorm voegt het niets toe aan de game. Wat overblijft zijn afzonderlijke races op een van de beschikbare circuits. Het aanbod hiervan valt behoorlijk tegen. Er zijn dertien verschillende racecircuits, plus een driftcircuit en een dragstrip. Ook de keuze aan racesoorten is beperkt, deze gaat niet verder dan een directe race met acht deelnemers of een tijdrit. Al met al betekent dit een karige hoeveelheid content voor een game die bijna af moet zijn. Racepuristen zullen hier maling aan hebben, en terecht. Als simulator is Assetto Corsa immers dik in orde. Toch ben ik bang dat het als game tekort gaat schieten om het grote publiek aan te spreken.

Written by Jeroen Morre

Jeroen Morre

Onze motormuis sjeest door de straten van de enige echte Bosche Bollenstad. Niet alleen heeft hij dankzij verschillende studies een brede achtergrond, ook zijn smaak in games vliegt alle kanten op. Al is er wel een zekere RPG-trend in te ontdekken.