Bethesda publiceert eigen screenshots van Fallout 4 op PC

Posted by & filed under .

Fallout 4 headerAl sinds de onthulling van Fallout 4 op de afgelopen E3 hoor je geroezemoes op internet dat het spel geen grafisch hoogstandje is, wat nog eens versterkt werd door de gelekte beelden van afgelopen weekend. Bethesda slaat nu terug met hun eigen beelden.

Of het een directe reactie is op de screenshots die een forumgebruiker op NeoGAF naar buiten heeft gebracht met de mededeling dat het de PC-versie op ultra-instellingen betrof, dat kunnen we natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Maar het is een feit dat de meeste gamers niet bijzonder onder de indruk waren van wat de ‘ultieme versie’ van Fallout 4 zou moeten zijn in grafisch opzicht. Daarom is de timing opvallend goed van deze blogpost waarin Bethesda de technische ins en outs van de PC-versie bespreekt vergezeld van een handjevol screenshots. Screenshots die ze zelf geschoten hebben en die er toch een stuk mooier uitzien dan die van de eerder genoemde forumgebruiker.

Ik heb een drietal van deze screenshots hieronder geplaatst, maar om ze in hun volledige grootte te zien (samen met de rest van de screenshots) verwijs ik je nogmaals door naar de desbetreffende blogpost:

Bethesda bespreekt verder hoe verschillende materialen op verschillende manier licht reflecteren en hoe het algehele kleurbeeld van de omgeving dynamisch verandert. Ze zetten ook een rits technische foefjes onder elkaar die ze aan deze nieuwste versie van de Creation Engine toegevoegd hebben. Ik plak deze lijst hieronder want ongeacht hoeveel verstand je er van hebt, het klinkt allemaal indrukwekkend en interessant:

  • Tiled Deferred Lighting
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Screen Space Reflections
  • Bokeh Depth of Field
  • Screen Space Ambient Occlusion
  • Height Fog
  • Motion Blur
  • Filmic Tonemapping
  • Custom Skin and Hair Shading
  • Dynamic Dismemberment using Hardware Tessellation
  • Volumetric Lighting
  • Gamma Correct Physically Based Shading

Fallout4_graph02bBij de screenshots hierboven moet ik wel opmerken dat Bethesda zelf natuurlijk hun uiterste best hebben gedaan om de plaatjes zo mooi mogelijk te krijgen. De forumgebruiker op NeoGAF heeft eerder gewoon op de screenshotknop geramd. Dat verklaart voor het grootste gedeelte het visuele niveauverschil, en ik denk dat de screenshots van Bethesda dan ook niet significant opgepoetst zijn achteraf. Sowieso is het eerste wat mij opviel dat de kwaliteit van alle textures in de omgevingen opvallend laag is en dat grens waarvandaan de kwaliteit nog verder omlaag dendert ten bate van de performance, net als in eerdere games van Bethesda erg dichtbij lijkt te zijn. In het screenshot links zie je bijvoorbeeld dat het tweede huis (vanaf rechts geteld) al een stuk simpeler weergegeven wordt dan het eerste huis, en dat terwijl je er zo te zien niet bepaald ver vanaf staat. Maar in de praktijk zal dat waarschijnlijk niks uitmaken.

Een spel spelen is sowieso anders dan met je snufferd op de montior geplakt een screenshot nauwlettend analyseren. Daarnaast gaat het in de zandbak-RPG’s van Bethesda in de eerste plaats om de sfeer van de omgevingen en in hoeverre het leuk is om deze uitgebreid te verkennen. Fallout 3 was eigenlijk ook geen grafische krachtpatser in zijn tijd, maar dat maakte toen niet uit. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat het met Fallout 4 anders zal zijn.

Fallout 4 verschijnt volgende week dinsdag 10 november op PlayStation 4, Xbox One én PC. Dat is nog maar vijf nachtjes slapen!

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply