Casual Friday – Fallout Shelter

Posted by & filed under .

fallout shelter headerHet heeft even geduurd voordat deze Casual Friday arriveerde, maar soms moet je wat langere tijd spelen om erachter te komen of een titel echt wel de moeite waard is. Dat lijkt met Fallout Shelter gelukkig wel zo te zijn. 

Doordat we op de redactie van Gamestalker alleen een oude gare iPad 2 hebben liggen, moest ik wachten tot Fallout Shelter voor Android werd uitgebracht. inmiddels staat deze nu een week of twee op mijn telefoon. De meeste Casual Friday-spelletjes redden het al niet zo lang en dat is best een goed teken. Wel ga ik Fallout Shelter behandelen als losse game en zal ik dus geen hopeloze linken gaan leggen aan de Fallout-serie.

Het woord shelter zegt eigenlijk al alles. Je moet in Fallout Shelter namelijk een schuilkelder zien te runnen, waar de mensheid kan overleven en het ook nog eens naar de zin moet hebben. Geen kleine uitdaging kan ik je zeggen, mijn eerste poging liep finaal mis. Mensen hadden geen eten, alles vloog in de fik en iedereen dook maar met iedereen in bed. Mijn tweede poging echter loopt nog steeds als een trein. En ik zal je vertellen waarom.

fallout shelter screen 4In het begin start je met redelijk wat hulp. Dat is fijn, dan weet je tenminste een beetje wat je aan het doen bent. Je kiest een nummertje voor je Vault en dan ben je klaar om te gaan. Je bouwt enkele standaardkamers, zoals een Power Generator. Zonder stroom ben je natuurlijk nergens. Dan staan er al enkele Dwellers voor je deur, de inwoners van je schuilkelder. Al deze Dwellers hebben hun eigen statistieken, die te zien zijn als je erop klikt. Er zijn verschillende letters die staan voor verschillende skills. Fallout-spelers zullen het woord S.P.E.C.I.A.L (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck) niet vreemd zijn. Verdorie, doe ik het toch. Maar het zijn die letters die elk staan voor een van de beter ontwikkelde skills. Zo is een Dweller met een ‘hoge’ S perfect om te laten werken in de Power Generator. Een hoge P voor je Water Treatment en de A correspondeert met je restaurantje. Op deze manier kan je iedereen efficiënt laten werken in de juiste kamer. En dat moet ook wel, anders zit je al gauw zonder het een of ander.

Elektriciteit, eten en water zijn je drie basisbenodigdheden. Het is dan ook wenselijk daar goede mensen neer te zetten. Je verdient dan meer van hetgeen waar de kamer voor staat. Kom je van het een tekort, dan zou ik maar snel een kamer bij bouwen. Wat ik even had gemist, een reden waarom mijn eerste Vault na twee dagen maar heb verwijderd is dat je twee dezelfde kamers naast elkaar kan bouwen, zodat het een grotere kamer wordt. Dit kan tot drie keer toe, waardoor je steeds grotere kamers creëert. Iedere kamer kan je upgraden. De kamers die je samenvoegt moeten dan wel van hetzelfde niveau zijn. Het upgraden van kamers kost je Caps, de valuta in dit spel.

fallout shelter screen 2Het fijne aan Fallout Shelter is wel dat als je een kamer koopt of upgrade het niet, zoals bij menig ander telefoonspelletje, uren of dagen duurt voordat deze af is. Nee, eenmaal gekocht dan heb je hem ook direct. Daarnaast ben ik nog totaal niet geneigd om iets aan te schaffen voor Fallout Shelter, want in-game aankopen zijn natuurlijk wel een optie. Je vermaakt je prima zonder. Het is niet zo dat je een mega-achterstand hebt of weet ik veel hoe lang moet wachten voor je weer vooruit kan.

Als je je kamers een beetje op orde hebt en een begin hebt gemaakt, dan krijg je vanzelf verschillende opdrachten die je kan voldoen. Daar hangt weer een beloning aan vast in de vorm van de Caps, of een kistje. Die zijn fijn en vliegen je in het begin nog om de oren. Hierin kan van alles zitten: wapens, outfits, speciale Dwellers, Caps of een van je basisbenodigdheden (zoals water). Als je wapens en een outfit eruit vist, dan zit je helemaal goed. Je kunt deze namelijk toewijzen aan een van je Dwellers, simpelweg door ze aan te klikken en een outfit of wapen te kiezen in plaats van de standaard Vault-kleding en nou ja, vuist. Als je een Dweller enigszins hebt aangekleed is het wenselijk ze naar buiten te sturen, het Wasteland in. Het is namelijk daar dat je meerdere wapens en outfits kan vinden. Stuur ze in het begin niet te lang weg, dat overleven ze geheid niet. Je kan ze na een tijdje weer terugroepen. Dat doe je het makkelijkst via je Dweller-overzicht, het radartje linksboven in je scherm. Zorg dan dat je de opbrengst weer gauw genoeg onderverdeeld onder je Dwellers.

Deze diversiteit heeft het spel ook wel nodig. Het is een van de redenen waarom het lang leuk blijft. Eerlijk is eerlijk, na een week kijk je af en toe hoe het gaat in je Vault en ben je tien minuutjes per keer bezig om alles op de rit te krijgen of te houden, terwijl je in het begin misschien niet van je scherm weg te slaan bent.

Als je eenmaal op gang bent is het een kwestie van bijbouwen, je aantal Dwellers uitbreiden hun statistieken omhoog werken en je kamers upgraden. Het voorzien van je Dwellers met passende outfits en steeds betere wapens is ook een must, want je wordt niet altijd met rust gelaten.

Fallout Shelter Raider attackEen aanval van een groepje agressieve Raiders komt zo af en toe roet in het eten gooien. Deze stelen je resources en het is zaak deze zo snel mogelijk een kopje kleiner te maken. Ook gebeurt er nogal eens een ongelukje als je een kamer wilt ‘rushen’. Je hoeft dan niet te wachten tot de kamer klaar is met het jou voorzien van stroom, water of wat dan ook, maar deze krijg je dan gelijk, inclusief leuke bonuservaring voor je Dwellers in die kamer. Echter lukt dit lang niet altijd. Er wordt aangegeven wat de kans op een ongeluk is maar mijn persoonlijke kans op ongeluk lijkt een stuk hoger te liggen. Molerats die je aanvallen, kamer in de hens, zie het maar op te lossen.

fallout shelter screen 3Diversiteit is dus een ding waardoor het spel leuk blijft, humor is een ander. Als je een mannelijke en een vrouwelijke Dweller bij elkaar zet in je algemene ruimte dan vliegen de versierpogingen er vanaf. De ene nog grappiger dan de ander. Als je ze niet uit elkaar haalt dan zal de poging ook onvermijdelijk lukken met een zwangere Dweller tot het gevolg. Wel fijn voor je aantal, die je ook steeds uit moet zien te breiden.

De grootste reden waarom ik het nog steeds dagelijks enkele keren opstart zijn met name bovengenoemde zaken. Elke keer dat je het opstart is er wat te doen. Met name omdat je niet hoeft te wachten tot kamers klaar zijn of upgrades compleet. Er gebeurt van alles en er is genoeg bij te houden. Voor nu heb ik wel weer genoeg geschreven, ik ga even kijken hoe het in mijn schuilkelder gaat.

FalloutShelter_Screen 1

Written by Vera Guffens

Vera Guffens

Alles wat met MOBA’s of MMO’s te maken heeft wordt richting Vera geschoven, een fanatieke League of Legends speelster. Ze is altijd druk bezig om een goede MMO op te sporen en haar kleurrijke virtuele ervaringen daarin met ons te delen.

Leave a Reply