Casual Friday: Survive – Wilderniss Survival

Posted by & filed under .

survive headerHet is weer vrijdag! En dus ook weer eens tijd voor een Casual Friday. Hoewel je voor Survive – Wilderness Survival misschien beter een weekendje uit kan trekken. 

Overleven is hip. Nou ja, ook vrij hard nodig, maar in de gamewereld is het hip. Na de toegevoegde overlevingsmodus in Fallout 4 en binnenkort voor Far Cry Primal, is dat maar weer eens duidelijk gemaakt. Overleven moet ook geen vast gegeven meer zijn. Nee, werken zal je ervoor! En dat is met de mobiele game Survive niet anders.

Bij het doorspitten van het mobiele spelletjes genre kwam ik hem tegen. Ik werd nog bijna afgeschrikt door het stukje tekst wat je gauw genoeg leest; “zet wel je geluid aan, dat maakt een groot verschil”. Ik zag het al voor me dat ik een spannend spelletje zit te spelen en er ineens allemaal van die schrikmomenten inzitten. Watje als ik ben, hou ik daar gewoon niet van.

Maar niets was minder waar. Het geluid is de basis van deze tekst-gedreven overlevingsgame. Als je Survival opstart heb je de keuze uit drie moeilijkheidsgraden. Overigens zegt dat nog niet zo veel hoor, maar daar kom ik zo wel op. Gemakkelijk meisje, gemakkelijke modus bedacht ik me. Laten we daar maar mee beginnen. Als de pleuris echt uitbreekt in de wereld ben ik ook nog niet zo overtuigd van mijn eigen kunnen namelijk.

Great, the car is stuck. Heavy rain has made the forest road extremely muddy.

En natuurlijk komt je auto geheel vast te zitten en zit er niets anders op uiteindelijk je veilige, warme, auto maar te verlaten en op pad te gaan. Bij de gemakkelijkste modus van de drie krijg je aardig wat spulletjes mee om je op weg te helpen. Wat water, wat eten en de broodnodige overlevingsgereedschappen.

Via de navigatieknop kan je kiezen uit twee of drie bestemmingen. Hierbij wordt aangegeven wat het voordeel van deze bestemmingen zijn. Zo is er een icoontje dat laat zien dat je er op zoek kan naar bessen en benodigdheden dat eruit ziet als een trosje druiven. Een pootafdruk laat zien dat je er kan jagen. Een afdakje betekent dat er al enige bescherming is en tot slot is er een icoontje met een vis, wat betekent dat er gevist kan worden.

survive screen 3Als je een keuze hebt gemaakt kom je op die bestemming. Aangezien het allemaal draait om tekst en geluid zie je geen moer, behalve wat je per se moet weten. Je hoort wanneer het dag wordt of nacht en in sommige gevallen nog belangrijker, je hoort wanneer het regent! Bij de eerste bestemming krijg je een hoop andere icoontjes voor je snufferd. Je kan kiezen uit ‘shelter’ waar je je kamp kan opbouwen, ‘navigate’ met informatie waarnaar je weer verder kan reizen (mits je rugzak niet te vol zit) en ‘crafting’ waar je bijvoorbeeld jacht-of visbenodigdheden in elkaar kan knutselen. De andere icoontjes spreken vrijwel voor zich (‘get wood’). En eigenlijk is dat wat je moet weten.

Er is een viertal basisbenodigdheden waarvoor je moet zorgen. Lichaamstemperatuur, hydratatie, energie en uithoudingsvermogen. Gaat er eentje van die vier helemaal mis, ben je dood en kan je opnieuw beginnen. En dan is alles best logisch, geen eten is honger. Je kan overigens best een tijd zonder eten, maar daarvan heb je zoveel nodig dat snel jagen of vissen of zelfs bessen zoeken geen overbodige luxe is. Als je zonder water zit ben je sneller de pineut. Als dat gedeelte rood is, moet je opschieten en je water zien bij te vullen. Je uithoudingsvermogen krik je overigens snel op, dan moet je gewoon even een dutje doen.

Linksboven op je apparaat staat aangegeven hoeveel dagen je al onderweg bent, of het nacht is of dag, en hoeveel daglicht je nog hebt. Belangrijker nog is dat daar staat hoeveel mijlen je nog moet afleggen voordat je weer veiligheid hebt bereikt.

Maar nondeju wat is het lastig. Die veiligheid, die heb ik nog niet eens in zicht gehad. Maar misschien geeft dat ook weer het duwtje in de rug om het opnieuw te proberen. En opnieuw, en opnieuw.

Survive screen 1Ik probeer in het begin vrij snel door te reizen. Ik zet mijn kamp blijkbaar liever op bij een beekje of een meer. Ik ben beter in vissen dan in jagen, zo blijkt. Alles wat je doet kost natuurlijk energie. In de nacht kan je niet echt op zoek naar benodigdheden of hout, wat wel fijn is om snel wat te hebben. Als je op de gemakkelijkste modus begint, krijg je nog wel een zaklamp mee bijvoorbeeld, maar daarna is het vooral timen om dat soort dingen te doen als het dag is. Met benodigdheden kan je dan weer een vishengel maken, en als je dan ook nog eens aas hebt kan je nog vissen ook! Dat mislukt dan overigens ook nog een paar keer en in mijn ooghoek zie ik mijn energielevel alweer kelderen. Zucht, dan maar op wat bessen kauwen. Het grootste voordeel van een beek of meer als uitvalbasis vind ik het vinden van water. Je kan zo je waterflessen vullen, maar moet deze nog wel even koken boven je kampvuur voordat het drinkbaar wordt.

survive screen 2Je kampvuur is ook belangrijk voor je lichaamstemperatuur. Mocht je toevalligerwijs vis of een dier hebben gevangen heb je ook dit vuur nodig om het te koken. Als je het erop waagt het rauw te eten, kan je nog wel eens een voedselvergifteging oplopen en dan ben je nog verder van huis. Survive wijst voor de rest voor zich. Fouten maak je maar een keer, en je kan waarschijnlijk niet wachten om die niet nog eens te maken in je volgende potje.

Als ik een beetje onderzoek doe speel ik Survive nu na een belangrijke update. Het blijkt nu ongeveer onmogelijk om de veiligheid te bereiken waar je zo hard naar toe wil. Voorheen was het blijkbaar wel af en toe uit te spelen. Overigens belooft de ontwikkelaar met de volgende update een betere balans.

Mijn tip is om het alvast een kans te geven. Dan zit je nu, net als ik, af en toe vol frustratie omdat het maar niet lukt (maar wel tof blijft door de steeds random inventory die je meekrijgt). Maar dan is er wel licht aan het einde van de tunnel. Een keer. Met een volgende update.

Written by Vera Guffens

Vera Guffens

Alles wat met MOBA’s of MMO’s te maken heeft wordt richting Vera geschoven, een fanatieke League of Legends speelster. Ze is altijd druk bezig om een goede MMO op te sporen en haar kleurrijke virtuele ervaringen daarin met ons te delen.

Leave a Reply