chromatische aberratie is een keuze in The Witcher III

Posted by & filed under .

Witcher 3 Wild Hunt headerEen nieuwe trend in videogames is het gebruik van chromatische aberratie, een effect waarbij verschillende kleuren op een andere manier worden gebroken door een lens en zo een verstoring in het beeld ontstaat. In The Witcher III: Wild Hunt kun je dit effect uitzetten.

met dank aan

Met dank aan Johan Bolckmans van wie ik dit plaatje heb gepikt

Laat ik eerst eens proberen te omschrijven wat chromatische aberratie eigenlijk is. Bij het vangen van een beeld, met bijvoorbeeld een camera, gaat het beeld eerst door een lens voordat het op hetgeen komt waar het beeld daadwerkelijk wordt opgeslagen. Een probleem hierbij is dat licht bestaat uit verschillende kleuren, deze ‘ketsen’ allemaal met hun eigen frequentie af op een oppervlak of in dit geval door de lens. Zodra je vol trots het eindresultaat bekijkt kan het dus zijn dat er aan de rand van een oppervlak vreemde randen ontstaan of dat de takken van een boom in ene paars tegen de wolken afsteken.

Games maken dus ook gebruik van dit effect om de wereld wat filmisch over te doen komen, zo breekt dit effect de strakke vormen van een digitale omgeving een beetje. Volgens velen is het voordeel van een digitaal vormgegeven wereld echter dat dit soort effecten helemaal niet van toepassing zijn. Een super strak beeld is volgens hen dus gewenst zonder al dit soort gekke filters.

Ik ben het daar ten dele mee eens, sommige games maken op een overdreven manier gebruik van chromatische aberratie, kijk bijvoorbeeld eens naar het onderstaande screenshot van Payday 2. De bloembakken aan de linkerkant van het scherm lijken wel gemaakt om met een 3D brilletje naar te kijken, je weet wel zo een ouderwetse met een rood en een blauw glas. Helaas helpt een brilletje helemaal niets, dit is overdreven gebruik van een dergelijk filter.

payday CA

klik op het plaatje voor een grotere versie, dan kun je beter zien wat ik bedoel

 

Het bijzondere is dat The Witcher III: Wild Hunt, voor zover ik tot op heden heb kunnen zien, eigenlijk niet eens zo heel erg veel gebruik maakt van dit effect en toch hebben ze ingebouwd dat je het kunt uitzetten. Dat is goed nieuws voor gamers die zich storen aan dit effect, en zou een goed voorbeeld kunnen zijn voor andere ontwikkelaars die prat gaan op dit effect. Epic gaat zelfs zover dat ze het effect compleet verwijderen uit hun nieuwe Unreal Tournement. Mogelijk is dat ook weer wat overdreven aangezien er ook mensen zijn die vinden dat, mits goeds toegepast, het de wereld er een stukje realistischer uit laten zien. Een aan/uit-knop is naar mijn mening dan ook beter.

Of dit aan/uit-knopje ook in de console versie van The Witcher III: Wild Hunt te vinden zal zijn is mij op dit moment nog niet geheel duidelijk, PC gamers hebben de knop in ieder geval tot hun beschikking wanneer het spel op 19 mei van dit jaar uitkomt.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply