Cyberpunk 2077 zal “velen malen groter” zijn dan The Witcher 3

Posted by & filed under .

Cyberpunk 2077 headerTerwijl we nog niet bekomen zijn van hoe goed The Witcher 3: Wild Hunt wel niet is, kijken we alweer uit naar Cyberpunk 2077, het volgende project (of moet ik zegge; ‘projekt’?) van ontwikkelstudio CD Projekt RED. Die wordt namelijk nóg groter, zo blijkt nu.

Cyberpunk 2077 is gebaseerd op het tafelblad-rollenspel Cyberpunk 2020 en zoals de titel al doet vermoeden speelt het zich niet af in een fantasyversie van de Europese middeleeuwen, maar in een grauwe en neon-verlichte cyberpunktoekomst. Net als The Witcher 3: Wild Hunt zal Cyberpunk 2077 zich ontvouwen in een open wereld, om precies te zijn in een gigantische cyberpunkstad in plaats van de uitgestrekte groene velden en bossen waar we Geralt momenteel doorheen laten galopperen. In tegenstelling tot The Witcher zal het bovendien mogelijk zijn om je eigen personage samen te stellen en is vervolgens het aanpassen en uitbouwen van je personage nauw verbonden aan het hoofdverhaal. Verder weten we nog vrij weinig, behalve dat het spel al in 2012 is aangekondigd terwijl ze er nog aan moesten beginnen. Deze aankondiging was dan ook bedoeld als oproep voor ontwikkelaars om te solliciteren naar een plekje in het ontwikkelteam.

In ieder geval gaan we ervan uit dat de voornaamste focus van CD Projekt RED nu op Cyberpunk 2077 ligt terwijl een kleiner team doorwerkt aan de uitbreidingen, en eventuele resterende patches en verbeteringen die nog voor The Witcher 3: Wild Hunt moeten uitkomen. Omdat ze hun prioriteiten goed op orde hebben en snappen dat het de aandacht zou afleiden van de post-release content voor The Witcher 3: Wild Hunt, kondigde de studio eerder al aan dat ze tot aan 2017 niks meer zouden melden over Cyberpunk 2077. Daar hebben ze zich tot nu toe frustrerend goed aan gehouden, maar toch kon Jose Teixeira, een visual effect artist bij CD Projekt RED, tegenover MCV zijn enthousiasme niet meer bedwingen.

Teixeira verklapte niet veel, maar het is genoeg om mijn interesse in Cyberpunk 2077 weer torenhoog te doen oplaaien. “Cyberpunk is vele malen groter dan alles wat CD Projekt RED hiervoor heeft gedaan” aldus Teixeira. “Veel, veel groter. We begeven ons echt in het onbekende in termen van complexiteit en omvang en problemen waar we op stuiten.”

Cyberpunk 2077 teaser screenDat klinkt alsof Cyberpunk 2077 een flinke uitdaging vormt voor de getalenteerde RPG-studio, maar vrees niet. The Witcher 3: Wild Hunt was tenslotte ook een bijzonder grote en zeer complexe RPG. De ervaring die CD Projekt RED hiermee heeft opgedaan komt Cyberpunk 2077 alleen maar ten goede. “The Witcher heeft Cyberpunk behoorlijk goed geholpen, want dat spel werd uiteindelijk zo groot en zo complex dat het ons veel geleerd heeft” zo legt Teixeira uit. “We hadden echt geen idee hoe het zou lopen. Uiteindelijk was werken aan The Witcher 3 een hele goede en vaak ook genadeloze leerschool. Cyberpunk zal daarvan de vruchten de plukken. Dat garandeer ik.”

Toevallig had ik het gisteren nog met collega Dennis over The Witcher 3: Wild Hunt en dan specifiek over de hoogstaande kwaliteit van alle secundaire queesten. Niet alleen kom je zelden zulke sterke secundaire queesten tegen in een RPG, nog nooit hebben we er zoveel aangetroffen in een enkele game. En dat allemaal ook nog in een fantastisch neergezette wereld. We waren het erover eens dat CD Projekt RED wat het ontwerp van queesten betreft samen met de Vlaamse ontwikkelstudio Larian (Divinity: Original Sin) zich momenteel op eenzame hoogte bevindt in het RPG-genre. Het is dan ook niet zo gek dat we nog enthousiaster dan een kind met ADHD in een onbewaakte snoepwinkel staan te springen wanneer we aan Cyberpunk 2077 denken. Dezelfde kwaliteit, ontwerpethos voor queesten, en oog voor detail en sfeer die CD Projekt RED voor The Witcher 3 tentoonspreidt, maar dan toegepast op een grauwe cyberpunkwereld. Een setting die ik altijd graag aantref in een RPG, die zich bovendien uitstekend leent voor het genre vanwege het basisgegeven van verregaande lichamelijke modificaties en alle morele problematiek die daarbij komt kijken.

Kortom, we zitten ongeduldig te wachten op meer nieuws over Cyberpunk 2077 maar een releasedatum krijgen we voorlopig nog niet. Teixeira wil er verder niks over kwijt en geeft lachend aan: “De naam van het spel is Cyberpunk 2077, en meestal zeggen we dat de releasedatum 2077 is”.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply