Days Gone – overspoeld door een wonderschoon zombie-apocalyps

Posted by & filed under .

Days_Gone_header

In Days Gone neemt de wildernis het over van de mensheid en is er van een groot gedeelte van de bevolking niet meer over gebleven dan confronterende herinneringen. Kruip in de huid van Deacon St. John en vertel zijn verhaal.

Een van de eerste dingen die mij op viel bij het zien van de eerste beelden in de vorm van een trailer was dat Days Gone wel heel veel weg heeft van The Last of Us qua sfeer. Je zou haast kunnen denken bij de eerste paar fragmenten dat het hier om een voorloper of een vervolg zou gaan van deze spectaculaire game, ware het niet dat de hoofdrolspeler dan toch eerder zou passen bij een van de vele struikroverbendes die The Last of Us rijk was. Daarbij komt nog eens dat er zo op het eerste gezicht geen sprake lijkt te zijn van een schimmelinfectie zoals die van de cordyceps.

Toch weet Days Gone tijdens de trailer spelers al behoorlijk in de stemming te krijgen om deze nieuwe wereld te willen gaan verkennen. In een gameplayfragment toont ontwikkelaar SIE Bend Studios (Syphon Filter, Uncharted: Golden Abyss) een korte rit met kopstuk Deacon op de motor alvorens hij een verlaten militaire opslagplaats verkent en in aanraking komt met een van de vijanden uit Days Gone. Ondanks zijn verwoede poging om van een motoronderdeel van een auto een geluiddemper voor zijn pistool te maken, weet hij de aandacht van een zwerm zombies te trekken. Een groep zombies die meer weg heeft van een gonzende menigte boze bijen dan de beschimmelde stalkers of clickers uit The Last of Us of de half-slapende ondoden uit Dead Rising.

De losgeslagen massa achtervolgt Deacon door een stadje door houten deuren brekend, rolluiken aan de kant beukend en over elkaar frommelend een gebouw in. Ondertussen rent de motormuis voor zijn leven en schiet het ene na het andere magazijn van zijn machinegeweer op de massa leeg. De zwermende en over elkaar kronkelende Freakers, zoals de vijanden in Days Gone worden genoemd, levert een fraai stukje spanning en grafische sensatie op. Een spectaculaire vloedgolf van zombies die doet denken aan dezelfde ondode tsunami’s  uit de film World War Z, maar dan in een game gevat waarbij deze golf met overtuigende animaties zich een weg door de omgeving baant.

Deze wrede wereld, waarin iedereen strijd om te overleven en die SIE Bend Studios voor ons geschapen heeft, lijkt niet alleen de overlevingsdrang te willen stillen, maar toont ook een stukje treurspel en hoop dat bij hoofdrolspeler Deacon aan de basis ligt. Days Gone maakt in ieder geval een erg positieve indruk en is een titel die ik zeker goed in de gaten ga houden. De ontwikkelaar heeft helaas nog geen tijdvlak genoemd waarin ze verwachten het spel uit te gaan brengen. Wordt vervolgd dus!

 

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply