De RPG Tip Top 5 voor 2013

Posted by & filed under .

RPG top 5 headerHet nieuwe jaar is nog maar net begonnen en dus is het tijd voor de jaarlijkse Gamestalker RPG Tip Top 5! Drie van de vijf RPGs uit de Tip Top 5 van 2012 zijn vorig jaar daadwerkelijk uitgekomen, wat absoluut geen slechte score is als je je bedenkt dat in de Tip Top 5 voornamelijk titels stonden die niet per se mainstream budget of media-aandacht aan hun kont hadden hangen, maar opvallend genoeg met een kleiner budget en ontwikkelteam juist des te ambitieuzer bleken te zijn qua diepgang en innovatie.

De twee titels die vorig jaar niet zijn uitgekomen zijn Grim Dawn en Dead State. Dead State stond vorig jaar nog op de eerste plaats en is hierdoor een opvallende afwezige in de Tip Top 5 van 2013. Als het een Tip Top 10 was geweest dan hadden jullie hem terug gezien, maar de reden dat hij zo ver terugzakt is simpelweg omdat we, ondanks de updates van zijn succesvolle kickstarter, nog relatief weinig nieuws van Dead State gezien hebben en er opmerkelijk veel interessante RPGs zijn aangekondigd in 2012. Ik kijk dus nog steeds uit naar Dead State, net zoveel als vorig jaar, maar de concurrentie is deze keer een stuk feller en talrijker!

Een andere opvallende afwezige is Project Eternity van ontwikkelstudio Obsidian. Voor de vaste lezers zal het geen verrassing zijn, op basis van de talloze lovende previews, dat we heel veel goeds van dit ‘dream team’ project verwachten onder leiding van Chris Avellone, Tim Cain en Josh Sawyer. Eigenlijk had deze game met speels gemak een plekje in deze Top 5 kunnen veroveren, maar de beoogde release datum is ergens in 2014, wat automatische diskwalificatie betekent voor de Top 5 van 2013. Volgend jaar beter! Andere games die een plekje in de Top 5 verdienden maar het net niet gehaald hebben en het dus met een eervolle vermelding moeten doen zijn Shadowrun Returns, Age of Decadence en Dark Souls 2.

5 – Underrail
Op basis van wat Dennis over Underrail had geschreven voelde ik mij verplicht om de speelbare alpha versie te testen voordat ik aan deze Tip Top 5 begon. Het resultaat is dat Underrail het voor elkaar heeft gekregen Shadowrun Returns naar de zesde plaats te drukken. Hoewel ik met nagelbijtende spanning uitkijk naar de nieuwe Shadowrun game, weet ik simpelweg nog niet in hoeverre de gelijktijdige ontwikkeling voor iOS en Android een negatieve impact zal hebben, of het daardoor niet teveel gestroomlijnd, dan wel verwaterd zal worden. Underrail heb ik dus wél kunnen spelen en ook al is dit nog een hele vroege alpha, het uitbouwen van je character waarin skills niet alleen door stats, maar ook  onderling door de andere skills beïnvloed worden, maakt een zeer goede indruk. De leuk uitgewerkte turn-based combat en de optionele stealth versterken de indruk van een heerlijk speelbare RPG met diepgang en veel potentie tot uitbalanceren van je eigen ideale character alleen maar verder, en dus staat Underrail terecht op nummer vijf.

Underrail

4 – Grim Dawn
Een van mijn persoonlijke favoriete ARPGs aller tijden is Titan Quest, maar ontwikkelstudio Iron Lore kreeg niet de kans om een vervolg te maken voordat het opgedoekt werd in 2008. Niet getreurd, want onder de naam Crate Entertainment hebben deze talentvolle ontwikkelaars een nieuwe studio opgericht en gaan ze met Grim Dawn spiritueel verder waar ze met Titan Quest gebleven waren. Dankzij hun succesvolle kickstarter gaat het met de ontwikkeling van deze veelbelovende RPG met een aparte, verknipte Victoriaans setting, een stuk beter en sneller dan voorheen. Crate Entertainment belooft een ARPG die bewust voor meer complexiteit kiest, ook als dat ten kost van casual spelers gaat, met verschillende facties, een uitgebreid ‘crafting system’ en de mogelijkheid om vijanden op specifieke plekken schade toe te brengen, tot het afhakken van ledematen aan toe. Dankzij de regelmatige updates op hun fora is mijn hype alleen maar verder aangewakkerd, zeker omdat de speelbare alpha versie ergens begin 2013 uit zal komen voor kickstarter backers die minstens 100 dollar hebben gedoneerd.

Grim Dawn

3 -Eschalon: Book III
We weten nog relatief weinig over Eschalon: Book III, het derde deel in de über-traditionele turn-based isometrische 2D RPG reeks. Desalniettemin staat Eschalon: Book III op een gepaste derde plaats van deze RPG Tip Top 5 op basis van zijn twee voorgangers. Hoewel je er wel even voor moet gaan zitten, bieden de Eschalon games een indrukwekkende diepgang waarbij de speler de ruimte en de mogelijkheid geboden wordt om het allemaal lekker zelf uit te zoeken. Je kunt je mannetje uitbouwen zoals je dat zelf wilt, met opties te over, en als je onvoorbereid een gevaarlijk gebied wilt binnenwandelen dan hoef je geen QTE te verwachten die je uit de penarie helpt. Een ideale game voor échte RPG liefhebbers, in een sfeervolle setting waarbij je zelfs geen mini-map in je HUD hebt zolang je de cartography skill niet bezit. En ook al heb je deze skill, dan nog bepaalt het niveau ervan hoe gedetailleerd en nuttig de mini-map is. Dit voorbeeld is illustratief voor de insteek van de gehele game en ontwikkelstudio Basilisk Games belooft voor het derde deel meer van dit, maar dan nóg beter en uitgebreider. En niet te vergeten: “Single player only, like a great RPG should be.” Deze uitspraak alleen al stemt mij zeer optimistisch, kom maar op met deze game!

Eschalon: Book III

2 – Wasteland 2
Wasteland 2 staat met stip op de tweede plaats, een game die ik eind 2011 helemaal niet had kunnen zien aankomen. De eerste Wasteland uit 1988 staat bekend als een ijzersterke klassieker die zijn tijd ver vooruit was met een persistente open wereld. Wegens koppigheid van uitgever EA die de naam ‘Wasteland’ in zijn genadeloze, bloederige kapitalistische klauwen herbergde, is een vervolg er nooit van gekomen en ging men verder met Fallout als spirituele opvolger. Brian Fargo, hoofd van ontwikkelstudio inXile en een van de makers van de oorspronkelijke Wasteland, had al in 2003 alsnog de rechten op Wasteland in handen gekregen en dankzij kickstarter is een daadwerkelijk vervolg eindelijk van de grond gekomen. Bijgestaan door getalenteerde kopstukken van bevriende ontwikkelstudio Obsidian zijn ze nu druk bezig met Wasteland 2, die als het goed in in oktober uit zal komen. Aangezien ze niet hoeven te voldoen aan de wensen van een uitgever die een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken, maken Fargo & Co een heerlijk traditionele turn-based, party-based én isometrische RPG van Wasteland 2 met een aanzienlijk aantal stats, skills en andere opties om je groepje Desert Rangers aan te passen. Het klinkt geweldig, het ziet er geweldig uit, en de makers hebben al talloze keren bewezen dat ze wel raad weten met dit soort RPGs.

Wasteland 2

1 – Divinity – Original Sin
Als je als RPG liefhebber Divine Divinity nog nooit hebt gespeeld dan kan ik alleen maar ‘foei’ zeggen. Belgische ontwikkelstudio Larian heeft het geniale niveau van deze geliefde klassieker in het genre sindsdien niet meer weten te behalen, ook al is vooral Divinity 2 een erg goede RPG met innovatieve ideeën. Met Original Sin gaat Larian terug naar zijn isometrische roots, wat sowieso passend is voor een game die zich afspeelt vóór de gebeurtenissen van de eerste Divinity game. Ik was op basis van hun voorgaande games al benieuwd naar Original Sin, maar de presentatie op de afgelopen Gamescom maakte alsnog een verpletterende indruk. Met Original Sin lijkt Larian het voor elkaar te gaan krijgen om een RPG te maken die zich qua ambitie, vrijheid en interactiviteit kan meten met Ultima VII, een van de grootste (volgens sommigen dé grootste) klassiekers in het genre.

Alles wat niet aan de grond vastgenageld zit kun je in Original Sin manipuleren en vaak zelfs combineren met andere voorwerpen. In de Gamescom demonstratie werd getoond hoe een je een pop uit een blok hout kunt snijden als je een mes hebt en daar vervolgens een voodoo-pop van een tegenstander van kunt maken om die dwars te zitten. Het hoeft niet, maar het kán wel. Experimenteren wordt aangemoedigd. Daarnaast lijken quests en gebeurtenissen allemaal ongekend onderhevig aan wat de speler verkiest te doen, met talloze mogelijke uitkomsten. Tel daarbij op een vechtsysteem waarbij het oog voor detail zover gaat dat alle basiselementen van de magie in Original Sin (aarde, wind, vuur en water) precies zo op elkaar en op vijanden reageren als je dat zou verwachten. En dit alles is te spelen in een co-operatieve modus waarin je gezamenlijk kunt bepalen wat je zegt tegen NPCs, waarbij de respectievelijke relevante stats van jou en je medespeler nog steeds van invloed zijn. Bovendien kun je ook samenwerken door bijvoorbeeld een NPC af te leiden terwijl de ander zijn huis leegrooft. Of je gaat ieder je eigen weg, aan jou de keuze. Over het algemeen heb ik een voorkeur voor strikt single-player in mijn RPGs, zoals ik bij Eschalon: Book III hierboven subtiel aangaf, maar aangezien de co-op in Original Sin de spelervaring helemaal niet lijkt te verwateren, maar zelfs diepgang lijkt toe te voegen, kan ik Original Sin alleen maar toejuichen op alle vlakken. De game staat voor ergens medio 2013 in de planning, wij trappelen van ongeduld of het zijn ongelofelijke potentie waar zal maken.

 Divinity - Original Sin

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

4 Responses to “De RPG Tip Top 5 voor 2013”

  1. BG51

    Lekkere top 5:)

    Ik kijk het meeste uit naar Wasteland 2 en Divinity Original Sin.

    Reply
  2. Maarten Houtman Maarten Houtman

    Toch maar ès Eschalon gaan proberen. Sinds Morrowind ben ik toch ook een fan van veel curieuze skills :) Geinig trouwens dat Basilisk melding maakt van Eschalon III’s plaatsing in de Gamestalker RPG Tiptop 5 op hun site :D

    Reply

Leave a Reply