In de Steigers – Crawl

Posted by & filed under .

Crawl headerMocht je geregeld met een aantal vrienden op de bank een spelletje spelen dan is het chaotische Crawl wellicht iets om op je verlanglijst te zetten. Jij monster!

Crawl is niet een spelletje dat na een paar minuten al lekker werkt. Sterker nog, de eerste paar potjes hadden we geen idee wat we nou eigenlijk aan het doen waren. Maar op het moment dat het kwartje valt en je begrijpt wat de bedoeling is, dan blijft er ineens een bijzonder vermakelijke game over.

de monsters hakken er op los

de monsters hakken erop los

Crawl is eigenlijk een dungeoncrawler, vandaar waarschijnlijk ook de naam. In het spel strijden alle spelers met elkaar om de menselijke status te veroveren. Dit is een eer die maar aan één speler tegelijk geschonken wordt. Alle andere spelers zijn hier natuurlijk stikjaloers op en zullen alles wat in hun macht ligt gebruiken om de menselijke speler naar het rijk der monsters te krijgen. Dat is namelijk het gebied waar zij zelf rondwaren.

Monsters kunnen in sommige kamers tot leven komen, de deuren in de kamer vallen vervolgens in het slot en deze gaan pas weer open zodra alle monsters verslagen zijn. Nu zou dit een eitje zijn als iedereen ongeveer even krachtig is. Dit is helaas niet het geval, de monsters zijn ten opzichte van de menselijke strijder een stel watjes. Vooral in het begin is het dus handig om als monster samen te werken met je collegamonsters. Helemaal omdat de menselijke speler ervaringspunten ontvangt als monsters verslagen worden en daarmee in sterker wordt.

"een pond jong belegen alstublieft"

“een pond jong belegen alstublieft”

Daarnaast heeft de menselijke speler de mogelijkheid om naar de plaatselijke winkel te gaan en daar het een en ander te kopen. Denk hierbij aan special moves, extra bescherming en zwaardere wapens. De monsters zullen daarna behoorlijk aan de slag moeten om de rollen om te draaien.

In kamers waar monsters niet tot leven kunnen worden gewekt, is de kerkerverkenner allerminst veilig. In veel van deze kamers staan verschillende soorten vallen die ook weer door je tegenspelers kunnen worden bediend. Tevens is het voor de monsters mogelijk om rondzwevende bolletjes te verzamelen. Mocht je hier genoeg van hebben verzameld, dan kun je een agressief hoopje pudding in de kamer zetten die de speler ook weer aanvalt. Dit kan trouwens altijd, maar ook hierbij geldt dat je er eerst goed over na moet denken waar ze het meeste effect hebben.

Zodra een verdieping is afgerond en de menselijke strijder de trap afwandelt, mogen er onder de monsters een aantal punten worden ingezet. Deze Vitae, zoals deze punten worden genoemd, kun je gebruiken om je monster te laten evolueren naar een sterker en sneller exemplaar. Eentje die het de menselijke speler al een stuk lastiger maakt.

Op deze manier gaat het allemaal redelijk gelijk op, vooral als je speelt met mensen die wel vaker een spelletje hebben gespeeld en er ook nog een beetje goed in zijn. Naarmate de menselijke speler het lang volhoudt worden de monsters steeds sterker en is het dus onvermijdelijk dat iemand anders weer aan de beurt mag. Nu is al dit levelen en elkaar het leven zuur maken een bijzonder geslaagde bezigheid, maar dan zijn we er nog niet.

de portal richting eindbaas

de portal richting eindbaas

Het doel van het spel is namelijk het neerhalen van een verschrikkelijke eindbaas. Iets wat ons tot op heden nog niet is gelukt. Menselijke spelers van level 10 of hoger hebben de keuze om de eindbaas aan te vallen. Op zich komt dit in meer games voor, maar net als alle andere onderdelen van Crawl verloopt dit met een twist. De eindbaas wordt namelijk bestuurd door de andere spelers. Zodoende is deze een stuk lastiger als een eindbaas die netjes is voorgeprogrammeerd. Zelfs bij level 20 was het voor ons nog niet te doen, maar wel erg leuk om te proberen!

Grafisch is Crawl de zoveelste ouderwetse 8-bit ogende game. Ik kan mij met deze grafische keuze nog prima vereenzelvigen, al hoor ik van steeds meer kanten dat sommige gamers er wel een beetje klaar mee zijn. Mocht dat het geval zijn, kijk in dit geval even door de tekenstijl heen: de animaties zijn bijzonder vloeiend en de besturing reageert zoals je van een game uit 2014 mag verwachten.

De komende tijd word er nog een hoop content aan Crawl toegevoegd, denk hierbij aan nieuwe wapens, monsters, omgevingen en mogelijk online multiplayer. Binnenkort volgt de eerste grote update van deze Early Access game met een zwik content.

Crawl is beschikbaar als Early Access game op Steam of via de Humble Store voor Windows, Mac en Linux.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply