In de Steigers – Elite: Dangerous

Posted by & filed under .

Elite Dangerous - headerNaast point-and-click adventures en traditionele RPG’s, heeft Kickstarter ervoor gezorgd dat ook de spacesims weer helemaal terug zijn. Een van deze nieuwe ruimtegames is niets minder dan een vervolg op de oervader van het genre – Elite: Dangerous.

Star Citizen is waarschijnlijk de meest bekende spacesim die middels publieke fondswerving bekostigd is, ook omdat het opgehaalde bedrag alle records breekt en ten tijde van dit schrijven op $48.010.339 staat. David Braben, de oorspronkelijke bedenker van Elite, en ontwikkelstudio Frontier Developments durfden op basis van het succes van Star Citizen ook een kickstarter te beginnen om een nieuwe Elite te bekostigen. Deze campagne slaagde niet zo voorspoedig als die van Star Citizen. Het eindbedrag werd gehaald, maar niet ruimschoots overschreden. Laat staan dat er records gebroken werden.

Elite Dangerous 017Dit kwam omdat kickstartercampagne van Frontier Developments een rommeltje was. Te weinig informatie, onduidelijk en onoverzichtelijk. Mijn eerste indruk was dan ook dat Star Citizen ‘dé shit’ zou worden en Elite: Dangerous een wannabe die een graantje meepikte van het succes. Naarmate de ontwikkeling van beide games vorderde bleek echter dat talent voor het opzetten van een promotiecampagne niet direct verband houdt met talent voor gamesontwikkeling. Star Citizen gaat nog wel de goede kant op, maar het is met horten en stoten. De ene module na de andere wordt uitgesteld of blijkt ernstig buggy te zijn bij de eerste release. Geen nood, want de game is nog volop in ontwikkeling en je moet juist kijken naar de positieve aspecten om de potentie een beetje in te kunnen schatten. Het staat echter wel in schril contrast met de levensloop van directe concurrent Elite: Dangerous.

We moeten natuurlijk in het achterhoofd houden dat de twee games niet identiek zijn en andere doelstellingen hebben, maar binnen een kortere ontwikkeltijd heeft Elite: Dangerous verschillende speelbare alfa’s en bèta’s uitgebracht die vanaf het begin een verpletterende indruk maken. Door je hangar kunnen lopen in de eerste module van Star Citizen was in de tweede helft van 2013 natuurlijk leuk, maar in niet lang daarna moest ik ook verrast toegeven dat de alfa van Elite: Dangerous er goed uitzag. Je kon al daadwerkelijk rondvliegen, het tegen elkaar opnemen en een rits single-player combatmissies ondernemen. Eind mei 2014 ging de premium bèta van start, daarin konden spelers voor het eerst verschillende planetenstelsels verkennen en de ‘echte’ Elite-ervaring in een modern jasje meemaken. Dezelfde vrijheid als in het eerste deel uit 1984, maar nu met bloedmooie graphics. Ik heb het inmiddels zelf ook gespeeld en de eerste indrukken zijn positief.

Bekijk hieronder een van mijn eigen speelsessies:

Ik speelde deze bètaversie op een PC met i7 2600k CPU op 4.0Ghz, 16GB RAM en een Nividia 780 videokaart. Daarnaast maakte ik gebruik van een goedkope flightstick, een Logitech X3D om precies te zijn. Ik ben namelijk altijd al geïnteresseerd geweest in het spacesim-genre, maar pas sinds vorig jaar ben ik mij er serieus in gaan verdiepen. Misschien dat onze Dennis dit stukje beter had kunnen schrijven, maar ik ben nou eenmaal degene met een flightstick op de redactie. Zo gaat dat op Gamestalker: heb je een stuurtje? Dan doe je de racegames. Ben je sportief? Dan schrijf je over FIFA.

Elite Dangerous 009Elite: Dangerous kun je trouwens ook met de Oculus Rift VR-headset spelen, maar zelfs zonder deze optionele accessoire is de eerste keer dat je het spel opstart een overweldigende ervaring. Direct voor je draait een gigantisch ruimtestation om zijn as en jij zit knus in je eigen, bescheiden ruimteschip. Je begint met 1000 credits op de bankrekening en een simpele Sidewinder als je eerste voertuig. Vanaf dan mag je het allemaal lekker zelf weten. Je kunt als premiejager aan de slag, een ruimteleven als handelaar (of zelfs smokkelaar) aanvangen of grondstoffen delven en in de wondere wereld van gaswinning duiken. Het doel is bij alle opties simpelweg verkennen, gaandeweg je ruimteschip uitbreiden en uiteindelijk zelfs een nieuwe kopen. Hiermee kun je nog sneller en verder reizen, een grotere lading vervoeren of harder knallen. Mocht je geliefde schip opgeblazen worden of ergens te pletter slaan, dan kun je in ruil voor een bepaald bedrag hetzelfde schip, inclusief lading, weer terugkrijgen. Mocht je nog andere ruimteschepen hebben dan kun je ervoor kiezen om het verwoestte schip af te schrijven en in een ander te stappen. Mocht je geen reserveschepen hebben en niet genoeg geld, dan begin je overnieuw in de eerste Sidewinder.

Dit alles speelt zich in Elite: Dangerous af binnen een optionele combinatie van single- en multiplayer. Wanneer je voor multiplayer kiest, dan kun je overal menselijke medespelers tegenkomen doordat je ongemerkt constant in verschillende instances terecht komt. Je kunt dan samenwerken, elkaar verrot schieten of gewoon iedereen negeren. In bovenstaande video zie je op 10:01 hoe ik bijna op een andere speler bots die zojuist een ruimtestation verlaat met een asociaal breed schip. Je kunt er ook voor kiezen om in je eentje te spelen, je komt dan nooit andere spelers tegen, maar het universum – die trouwens volledig open en verkenbaar is in Elite: Dangerous – wordt wel beïnvloedt door wat iedereen zoal uitvreet. Een planeet wordt gekoloniseerd, een ruimtestation wordt ergens (in real-time, dus dit duurt even) gebouwd en de marktprijzen van goederen worden beïnvloedt door de handel of door grote schermutselingen die handelsroutes blokkeren. Je kunt er ook voor kiezen om volledig offline te spelen, het universum wordt dan alleen beïnvloedt door jouw eigen acties. Voor ieder wat wils dus.

Elite Dangerous 004In bovenstaande video zie je hoe ik vanaf het ruimtestation Azeban City in het Eranin System naar ruimtestation Aulin Enterprise in het Aulin System reis. Als eerste zet ik mijn bestemming vast op het Aulin System en vervolgens activeer ik de hyperdrive nadat ik in de juiste richting ben gedraaid. De hyperdrive-sprong verlaat je altijd automatisch bij de ster van het desbetreffende planetenstelsel en je bevindt je dan in de zogenaamde ‘super cruise’-modus. Dit is een versnelde vorm van grote afstanden afleggen waarbij de aanwezigheid en de respectievelijke banen van alle nabije hemellichamen met abstracte lijnen  worden weergegeven. Simpel gezegd activeer je hyperdrive om van het ene stersysteem of planetenstelsel naar de ander te vliegen en super cruise om binnen een planetenstelsel grote afstanden af te leggen. Eenmaal op de plek van bestemming vlieg je met normale snelheid rond om te kunnen verkennen, landen, delven en meer van dat soort standaard ruimtezaken. Je kunt natuurlijk ook op normale snelheid ergens naartoe reizen, maar dat duurt dan wel lang. Heel erg lang.

Vanaf 2:50 zie je in het filmpje dat het nog een hele kunst is om super cruise goed te gebruiken. Je kunt alleen maar bij een minimale snelheid uit super cruise komen (handig aangegeven door de blauwe balken op het scherm linksonder in beeld) en je moet dus op tijd snelheid minderen. In het filmpje kom ik veel te hard aanvliegen en ook al knal ik mijn snelheid direct helemaal omlaag, voordat mijn ruimteschip daadwerkelijk is afgeremd ben ik het ruimtestation voorbij geschoten. Omkeren dus, en deze keer iets voorzichtiger mijn doel naderen.

Het Aulin Entertprise ruimtestation is een gloednieuw type station dat pas in de 2.0 versie van de bèta is toegevoegd. Zoals je ziet is het een stuk groter en indrukwekkender dan het ruimtestation waar ik begon. Nadat ik geland ben zie je nog even de verschillende menu’s waarmee ik goederen kan kopen en verkopen.

Elite Dangerous 012Je kun in de bèta van Elite: Dangerous nog niet hele universum verkennen, alleen het gedeelte binnen de globe in de kaart die je op 1:10 in het filmpje ziet. In de volledige game belooft Frontier Developments ons een universum met 400 miljard sterren en 100 miljard stersystemen. De locatie van deze sterren en alle bannen die de bijbehorende hemellichamen afleggen, liggen zo dicht mogelijk bij de realiteit en zijn allemaal berekend op basis van de huidige wetenschappelijk theorieën hieromtrent. Dit klinkt indrukwekkend, maar het belangrijkste is dat het er allemaal fenomenaal uitziet en dat Elite: Dangerous in zijn huidige vorm in ieder geval lekker speelt. Zelfs met een relatief goedkope flightstick. Daarnaast worden ook muis en toetsenbord en de 360 controller ondersteund, volgens de feedback schijnt dit laatste goed te werken.

Dit kun je eigenlijk over alles in de huidige bètaversie van Elite: Dangerous zeggen: het lijkt nu al fantastisch goed te werken. Natuurlijk moet Frontier Developments de rest van het universum nog eventjes toevoegen en zijn er nog talloze bugs die verholpen moeten. Rond 5:08 zie je bijvoorbeeld hoe de texture van een planeet plotsklaps verandert en wanneer ik om 6:03 super cruise uitzet duurt het nog tot 6:41 voordat ik eruit kom – omdat de game moeite had om de instance te genereren. Toch mikken ze nog steeds op een releasedatum ergens aan het eind van 2014 bij Frontier Developments, maar gezien de gevorderde staat van deze bèta kunnen ze dat zomaar redden ook. Let wel dat bepaalde features, zoals op planeten kunnen landen en rondlopen, en ook in ruimtestations uit je schip kunnen stappen, pas later als downloadable expansions toegevoegd zullen worden. Dat moet te zijner tijd een interessante tegenhanger van No Man’s Sky opleveren, maar zelfs zonder deze features is Elite: Dangerous nu al een genot om te spelen. We kijken momenteel gespannen uit naar vergelijkbare bèta’s van Star Citizen, want als deze minstens net zo goed blijkt te zijn of zelfs beter, dan is het dubbelfeest voor liefhebbers van spacesims. Concurrentie is een goede zaak, ook in de ruimte.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

One Response to “In de Steigers – Elite: Dangerous”

  1. PJK

    Je krijgt van de verzekering alleen je schip en zijn uitrusting terug, je lading wordt niet vergoed. Dat betekent dus dat je er voor moet oppassen dat je al je geld in je lading steekt, want dan kan het betekenen dat je terug bij af moet beginnen (is mij gebeurt toen een of andere lolbroek mijn Hauler, die ik net 1 dag had, aan flarden schoot net buiten Aulin Enterprise. Niet genoeg geld voor de verzekering en dus kon ik weer met een Sidewinder en 1000 credits opnieuw beginnen).

    Reply

Leave a Reply