In de Steigers: Star Citizen – Arena Commander

Posted by & filed under .

Arena Commander headerHet spacesim-genre is weer helemaal hip en trendy, allemaal dankzij het succes van Star Citizen. Deze nieuwe game van Chris “Wing Commander” Roberts breekt het ene record na de andere, en wij werpen daarom alvast een uitgebreide blik op de Arena Commander module.

Star Citizen is namelijk nog lang niet uit. De records die gebroken worden en de opleving van het genre als geheel, dit alles komt voort uit het succes van de publieke fondswerving. Momenteel zit ontwikkelstudio Cloud Imperium Games op een totaalbudget van 49 miljoen dollar. Dat is niet mis voor een game die volledig bekostigd wordt met vertrouwen van het gamende publiek.

Inmiddels zijn er genoeg concurrenten voor Star Citizen. Laatst bespraken we bijvoorbeeld uitgebreid de bèta van Elite: Dangerous, de glorieuze terugkeer van de oervader aller spacesims. Hoewel Elite: Dangerous veel verder op weg lijkt, en het genre nu met No Man’s Sky ook op consoles furore maakt, is er genoeg ruimte in de, uhm, ruimte voor meerdere spacesims. Helemaal omdat Star Citizen wellicht nog de meest ambitieuze van het hele stel is en eigenlijk alle denkbare games tegelijkertijd probeert te zijn. De ontwikkeling heeft vanzelfsprekend zijn tijd nodig en daarom komen er stapsgewijs verschillende modules uit, met als meest recente Arena Commander afgelopen 5 juni.

Richard, onze gastschrijver en goede vriend van de site, heeft Arena Commander met een grote glimlach zitten spelen en heeft voor ons zijn indrukken uiteengezet. Dit is dus onze eerste echte blik op Star Citizen. Gaat het de goede kant op, of moeten we ons grote zorgen maken om de zuurverdiende centen die we aan Chris Roberts en de zijnen hebben geschonken? Richard, kom er maar in!

————————————————————

Arena Commander 001Zelfs de meest elitaire liefhebber van spacesims die het graag allemaal zo uitgebreid en ingewikkeld mogelijk wil hebben kijkt in de eerste plaats naar de graphics. Laat ik daar dus mee beginnen: wat betreft het visuele plaatje hoeven ons nergens zorgen over te maken, Star Citizen ziet er nu al echt vre-se-lijk goed uit op maximale settings. Mocht je over een PC beschikken die de grafische kracht van deze game aankan, dan is Star Citizen een lust voor het oog. Maar ook zonder mega-PC zit je nog goed, zelfs met de laagste settings ziet de game er (en ik haat het woord) ‘next-gen’ uit. De details zijn zo nauwkeurig, dat je elke schroef en bout kunt zien zitten… en niet alleen als platte ‘skin’ die lompweg over een hoopje polygonen is getrokken, alles heeft diepte en textuur.

Arena Commander 002Nu we met eigen ogen hebben kunnen vaststellen dat het er goed uitziet, kunnen we verder gaan met wat Arena Commander precies is: de eerste echt speelbare versie van Star Citizen. Een hele vroege en beperkte versie, maar het biedt een voorproefje van alle mooie beloftes. In deze luchtgevechtmodule kun je de boel kort en klein schieten in verschillende speelvelden. Niet alleen tegen bots, maar ook tegen andere spelers en zelfs tegen beiden tegelijkertijd. De verschillende modi die je nu kunt spelen zijn op één hand te tellen, maar ze zijn wel onderhoudend:

  • Free Flight (vrij als een vogel rondvliegen, leuke manier om de graphics eens goed te bekijken)
  • Battle Royale (ieder voor zich, het is jouw schip of de zijne)
  • Squadron Battle (teamgevechten, het team dat het beste samenwerkt zijn ‘meesters van het universum’)
  • Capture the Core (Capture the Flag, oftewel de bekende modus uit shooters waarin je de vlag van de tegenstander moet stelen)
  • Vanduul Swarm (in de volksmond ook wel ‘horde mode’ genoemd omdat het zo heette in Gears of War – vechten tegen zwermen computergestuurde tegenstanders)

Arena Commander 003Zelf heb ik menig uur in de virtuele cockpit van een 300i doorgebracht terwijl ik de ene na de andere Vanduul naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen. Behulpzaam, dat ben ik. Maar hoe vliegt een 300i in de praktijk? Zelf speel ik met toetsenbord en muis, maar je kunt ook een flightstick of een controller gebruiken. Met toetsenbord en muis is het wel even wennen, maar dat kan ook komen omdat ik al zo lang op een nieuwe spacesim heb moeten wachten, dat ik het een beetje verleerd ben. In het begin vloog ik alle kanten op behalve de juiste. De schepen in Arena Commander houden zich namelijk netjes aan de wetten van Newton en je moet dus rekening houden met hoe dergelijke gevaartes in het echt zouden bewegen en hun momentum zouden behouden. Om je ruimteschip recht en stabiel te houden moet je dus wel even oefenen, maar na een klein uurtje pielen met mijn muisinstellingen is het me toch gelukt om het schip enigszins stabiel te krijgen terwijl ik mijn arsenaal aan wapens leegpomp op de Vanduul. Het leerproces alleen al schenkt een grote mate van plezier en voldoening in Arena Commander en daarmee is deze module ook de ideale manier om je alvast voor te bereiden op de volledige game.

Naast de besturing zelf zijn er ook nog legio secundaire functies, die bieden een grote mate van precieze controle over je ruimteschip en zorgen voor de nodige diepgang waar de hardcore liefhebbers van spacesims zo ontzettend blij van worden. Dit varieert van het controleren van je schilden tot bepalen van de status van je ammunitie en de conditie van je schip. Ik raad wel aan om je hiermee niet al te veel bezig te houden tijdens een gevecht wanneer je de besturing nog niet volledig meester bent, want dan kan het zomaar zijn dat je die ene asteroïde over het hoofd ziet en je kostbare ruimteschip vakkundig de vernieling in helpt….want asteroïden geven niet mee heb ik gemerkt.

Arena Commander 004Op dit moment kun je nog niet met alle beschikbare schepen spelen in Arena Commander. Het zijn vooralsnog de Hornet, Aurora en 300i de schepen waar we het even mee moeten doen. Wat ik zelf wel jammer vind omdat ik heel graag een paar rondjes in mijn eigen Freelancer had willen vliegen. Daar zal ik echter nog even op moeten wachten. Net als op de rest van de game, want meer dan ‘dogfighting’ (luchtgevechten) zit er momenteel niet in. Als dat dus niet jouw ding is, dan ben je waarschijnlijk redelijk snel op Arena Commander uitgekeken. In de volgende update, Arena Commander II: Revenge of the Vanduul, zullen de multi-crew schepen hun entree maken, schepen waarin je met meerdere spelers gezellig rondvliegt. Dus bezit je een Freelancer (jeej), een Constellation of een ander schip met ruimte voor meerdere bemanningsleden, dan kun je je lol op. De mile high club is niks vergeleken met het potentiële vermaak in Star Citizen op plekken in de ruimte waar niemand voorheen is gegaan (of gekomen? – red).

De update daarna, Arena Commander III: Heart of the Empire, brengt nieuwe speelvelden, de mogelijkheid om vijandelijke schepen te enteren en Capture the Idris met zich mee. Vooral op dat laatste zitten veel mensen te wachten, want de Idris is een gigantisch ruimtefregat, het grootste schip dat je als speler kunt bezitten. Natuurlijk zijn we razend benieuwd hoe dat eruit zal zien in het spel.

Al met al ben ik redelijk blij met Arena Commander. Ook al was ik er zelf snel klaar mee, het is zeker leuk om alvast te kunnen vliegen, zelf te voelen hoe de besturing werkt en te zien hoe mooi de graphics zijn. Cloud Imperium Games heeft ons met Arena Commander precies gegeven wat ze beloofd hadden; een onderhoudende multiplayer-module. De volledige game en de epische ruimteavonturen waar we met zijn allen van dromen, daar moeten we nog geduldig op wachten.

Arena Commander 005

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

One Response to “In de Steigers: Star Citizen – Arena Commander”

  1. Guarrand Guarrand

    Wat een helder duidelijk en vooral vermakelijk stukje!

    Reply

Leave a Reply