In de Steigers – Wreckfest

Posted by & filed under .

Wreckfest HeaderBij Bugbear Entertainment hebben ze wel iets met auto’s. Na games als Flatout, Sega Rally Revo en Ridge Racer Unbounded die allemaal in opdracht van uitgevers zijn gemaakt, probeert de ontwikkelaar het nu helemaal zelf met Wreckfest.

Het is allemaal een beetje verwarrend. Want eerst heette Wreckfest lange tijd Next Car Game, waar we best wel wat aandacht aan hebben geschonken. Maar op een gegeven ogenblik kwamen ze er bij Bugbear achter dat Wreckfest toch lekkerder bekt. Om de verwarring compleet te maken heet het spel op Steam Next Car Game: Wreckfest. Ik hou het lekker bij Wreckfest, scheelt weer tikken.

2015-01-08_00001Nadat een Kickstarter campagne kansloos ten onder ging gaven de ontwikkelaars bij Bugbear niet op. Het probleem bij Kickstarter is dat je eerst een campagne succesvol moet afsluiten voordat je, nadat je het een en ander hebt afgedragen, het opgehaalde geld ontvangt. Nadat alle signalen op rood gingen voor de Kickstarter zijn ze dus rustig op hun eigen website verder gegaan met de verkoop van het spel. Voordeel is natuurlijk dat wanneer iemand geld overmaakt naar jou rekening het er een stuk sneller op staat dan wanneer je erop moet wachten via Kickstarter. Het ging echter pas helemaal los toen ze het spel via Steam Early Access aanboden. Blijkbaar heeft Next Car Game daar in de eerste week ongeveer een miljoen dollar opgehaald. Ruimschoots genoeg om met een techdemo, die rond die tijd speelbaar was, en met het eindproduct aan de slag te gaan.

Nu is Wreckfest nog lang niet klaar, vandaar ook dat we hem onder de noemer ‘In de Steigers‘ hebben geplaatst. Dit is dus geen review, maar we kunnen al wel behoorlijk los met de beschikbare auto’s. Want daar zit de kracht van Wreckfest. Alles moet kapot!

Wreckfest Screenshot 03Een van de meest tot de verbeelding sprekende features is toch wel de Destruction Derby. Wat is er nou mooier om met 23 andere gare auto’s op een blok beton of in een zandbak te worden gedumpt om elkaar vervolgens zo snel mogelijk aan stront te rijden. Niets toch? Probleem is dat wanneer je dit in het echte leven doet, je waarschijnlijk met een whiplash thuis komt te zitten en je geen auto meer hebt. Deze nadelen kleven allemaal niet aan een digitale ervaring (vandaar dat ik bijvoorbeeld ook de voorkeur geef aan digitaal oorlog voeren in plaats van in het echt). Dankzij zeer geavanceerde schademodellen heb je in Wreckfest echt het idee dat je langzaamaan je auto compleet aan gort rijdt. Aan het einde van een race branden her en der nog wat wrakken en mocht je het tot op het einde hebben volgehouden dan ben jij de grote held.

Naast deze vorm van autoslopen kun je nu ook al een gevarieerd palet aan andere races rijden. Zo kun je op een racetrack rustig ovaaltjes rijden, of de gevaarlijke achtjes waar je zo maar in de flank kan worden gereden door een tegenstander. Of wat dacht je van wat rondsjezen op een met zand opgespoten baan. Het zit er allemaal al in.

De settings heb ik in multiplayer iets bij moeten stellen helaas

De settings heb ik in multiplayer iets bij moeten stellen helaas

Zelfs de multiplayeroptie zit al in het nu beschikbare product ingebakken. Bijzonder om te zien is dat de menselijke spelers minstens zo achterlijk op de racebaan rijden als de computergestuurde tegenstanders. Denk dus maar niet dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt!

Wat Wreckfest in ieder geval is, is plezier. Het nodeloos in de reling prakken van een tegenstander is nog nooit zo leuk en gedetailleerd geweest. Racen met de camerapositie in de auto is simpelweg spectaculair, langzaam aan verfrommelt het dashboard, gaat je voorruit stuk zodat je niets meer ziet of is je motorkap zo gedeukt dat je blij mag zijn dat je de wolken nog kan zien. Probeer dan maar eens op de baan te blijven.

Waarom Wreckfest nog niet als eindproduct op de markt is gebracht? Nou, naast Wreckfest is het op dit moment ook nog een bugfest. Regelmatig loopt het spel midden in een race vast, en bij mij gebeurt dit altijd als een race tot een einde is gekomen en ik naar het hoofdmenu terug wil. In de race denkt mijn bolide soms bij de kleinste heuvel dat we uit een halfpipe springen en stuitert alle kanten op. En ondanks dat de schademodellen goed werken is het realisme nog ver te zoeken. Op een gegeven moment had ik alleen nog een motorblok en een wiel, de rest van de auto was tot pulp, en desondanks reed het propje metaal nog prima.

Wreckfest Screenshot 02Daarnaast is het aantal auto’s en het kunnen afstellen van deze machines ook nog wat minimaal. En tenslotte lijkt het erop dat je in de toekomst ook nog veel meer met je verkregen auto’s kunt dan tot nog toe het geval is. Verkopen, als favoriet instellen, upgraden en weet ik veel wat niet meer. Het is dus simpelweg nog niet af.

Toch adviseer ik om, als je van dit soort chaotische racegames houdt het er gewoon eens op te wagen. Al komt het spel nooit verder dan wat het nu is, ik heb lang niet zoveel plezier gehad met een racespel als met Wreckfest.

Wreckfest is verkrijgbaar via Steam Early Access en via de website van de ontwikkelaar.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply