DOOM – een uur lang becommentarieerde singlepayer

Posted by & filed under .

doom_header2Bethesda en id Software besloten tijdens Koningsdag de Nederlandse koning te eren door met een shotgun te gaan schieten. Echter niet op everzwijnen, maar op demonische wezens.

Creative director Hugo Martin en executive producer Marty Stratton speelden een uur lang de solocampagne van DOOM terwijl ze het geheel van verhelderend commentaar voorzagen. De belangrijkste gewaarwording is dat de solocampagne een stuk dichter bij traditionele DOOM lijkt te liggen dan de multiplayer met zijn loadouts en progressie. Het blijkt namelijk dat er wel een verhaal is in de solocampagne, maar dat daar niet de focus op ligt. De focus ligt op veel en hard knallen, en er schijnen zelf geen cutscenes tussendoor te zijn. Wel zit ieder speelveld tjokvol geheimen en verstopte uithoekjes, zoals we dat van de oude Doom gewend zijn.

Verder lijkt het mogelijk te zijn om de gekleurde aanwijzingen voor de ‘finishers’ (waarbij je tegenstanders van dichtbij afmaakt) desgewenst uit te zetten. Bovendien zal er niet alleen een FOV-slider aanwezig zijn (waarmee je het scherm minder ingezoomd en dus minder claustrofobisch kunt maken), maar zal deze optie zelfs in de consoleversies aangeboden worden. Dat is erg fijn, want er zullen ook genoeg consolespelers zijn die relatief dicht op hun televisie zitten. En dan is een wijdere FOV wel zo prettig.

Verder zullen oudere liefhebbers van de reeks het fijn vinden om te horen dat er geen limiet zit op hoeveel wapens je kunt dragen en dat je niet hoeft te herladen. We blijven knallen tot ze vallen… of de munitie op is.

DOOM verschijnt 13 mei op PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply