Een blik op Alan Wake 2 die we nooit zullen spelen

Posted by & filed under .

Alan Wake headerAlan Wake is wat mij betreft een van de titels van de afgelopen generatie waarvoor ik het liefst een vervolg zou zien verschijnen. Vandaag krijgen we er eindelijk iets van te zien, maar mijn hoop wordt direct onderuit getrapt: Alan Wake 2 komt nooit uit.

Tenminste, niet de Alan Wake 2 die we in dit filmpje zien. Dit is een prototype uit 2010 waarmee ontwikkelstudio Remedy aan het leuren was langs verschillende uitgevers om het vervolg van de grond te krijgen. Microsoft was de uitgever van het eerste deel op de 360, maar nadat de Windows-kolos er eerst voor zorgde dat de geplande PC-versie geannuleerd werd, raakte het snel de interesse kwijt nadat de game in 2010 op de Xbox 360 verscheen. Remedy deed vervolgens twee jaar moeite om de uitgeversrechten terug te kopen van Microsoft om in 2012 een PC-versie alsnog uit te kunnen brengen. Het was ook bij diezelfde Microsoft waar Remedy uiteindelijk uitkwam om Alan Wake 2 te kunnen ontwikkelen nadat andere uitgevers het project al hadden afgewezen.

Dit blijkt allemaal uit een fascinerend artikel van Polygon die zelfs de bovenstaande gameplay-video bevat van het prototype waarmee Remedy aan het leuren was. Let wel dat we hier niet een daadwerkelijk level uit Alan Wake 2 zien, het is een testlevel die de beoogde sfeer neerzet en een handjevol nieuwe ideeën voor het langverwachte vervolg. Onder andere zien we hoe tegenstanders meer interactie hebben met de omgeving, hoe het concept van de realiteit letterlijk herschrijven de basis voor nieuwe puzzels zou worden en zien we ook een paar nieuwe vijanden opduiken.

Bij Microsoft verliep het gesprek echter heel anders dan verwacht. Sam Lake, de creative director en hoofdschrijver van Remedy, vertelt aan Polygon hoe gedurende het gesprek Alan Wake 2 naar de achtergrond verdween en het basisconcept voor Quantum Break ontstond, de veelvuldig vertraagde exclusieve titel voor de XBox One. Sindsdien is de studio met Quantum Break bezig en hebben we in de tussentijd veel van de ideeën en zelfs de assets uit het prototype van Alan Wake 2 zien opduiken in Alan Wake’s American Nightmare. Deze bescheiden digitale titel verscheen in 2012 op de Xbox 360 en PC, en bevat niet alleen de ‘Birdman’ uit het prototypefilmpje, maar ook de meeste gebouwen. Daarnaast is het concept van ‘de realiteit herschrijven’ uiteindelijk gebruikt als het hoofddoel van ieder level in American Nightmare in plaats van als kleinere puzzels gedurende het spel zelf.

Alan Wake 2 zoals we het zien in het filmpje zal dus nooit gebeuren. Dat is jammer, want het einde van het eerste deel en de cliffhanger van The Writer (het tweede stuk DLC) smaakten naar meer. Sowieso is Alan Wake als game uniek in het effectief neerzetten van een pakkende Twin Peaks-achtige sfeer met een origineel basisgegeven van een schrijver gevangen in zijn eigen creatie. Ik ben razend benieuwd hoe Quantum Break zal uitpakken, maar stiekem hoop ik toch dat Alan Wake 2 het volgende project voor Remedy zal zijn. Het goede nieuws, om toch maar positief af te sluiten, is dat Sam Lake hetzelfde hoopt.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply