Een eerste blik op Seasons After Fall

Posted by & filed under , , .

Season after Fall HeaderWij zijn nog lang niet klaar met de Gamescom. Wij spraken namelijk ook nog met de crew van Swing Swing Submarine over hun nieuwste oudste game; Seasons After Fall.

Nieuwste oudste game? Ja, dat klinkt een beetje raar. Laat mij het daarom eerst maar eens uitleggen.

Twee enthousiaste Franse jongemannen richten in 2009 een kleine studio op om hun droomproject te maken. Dit project is het verhaal van een vos die tussen de verschillende seizoenen kan schakelen. Ze noemen deze kersverse ontwikkelstudio Swing Swing Submarine. Dapper wordt er gewerkt aan diverse prototypes en op het blog van de studio worden massa’s posts geplaatst over de voortgang van het ontwikkelproces.

[youtube http://youtu.be/rZu74-iHH90]
Prototype uit 2010

In 2011 blijkt echter dat de productie van het spel is stopgezet en dat de studio op zoek moet naar inkomsten om de toekomst veilig te stellen. De ontwikkelaars zijn dan al een tijdje bezig met een ander project, eentje die veel sneller klaar is en waarmee ze in ieder geval watbroodnodige fondsen kunnen binnenhalen.

Dit spel is Blocks That Matter. Een uitermate vermakelijk puzzelspel waarbij je met een kleine robot hele lastige puzzels moet oplossen. Dit spel wordt in eerste instantie uitgebracht op Xbox Live Arcade maar pas als het spel uitkomt op de PC begint het pas echt te lopen.

Na de release van Blocks That Matter volgt al snel Tetrobot and Co. Dit spel is net als zijn voorganger een puzzelaar. Deze keer voeren de puzzels echter de boventoon en zijn ze veel vergevensgezinder dan zijn voorganger. Gezegend met een buts ervaring en een groter team dan in 2009, is het nu tijd om weer terug te grijpen naar de game waar de studio voor is opgericht: Seasons After Fall

Season After Fall 01Als we de ideeën uit 2009 tegen hetgeen afspiegelen wat we afgelopen week hebben mogen spelen, dan is er nogal wat veranderd. We hadden namelijk onze twijfels over hoe de game er in het wild uit zou zien. De laatste beelden die we voorbij zagen komen stamden namelijk uit 2010 en deze staan in schril contrast met de conceptart die we ter voorbereiding van onze ontmoeting hebben mogen aanschouwen. Neem alleen al het hoofdpersonage, de stoere vos die we in de afbeeldingen zagen was een stuk stoerder dan zijn bijna tekenfilmachtige verschijning die we voor het laatst door het scherm hadden zien huppelen.

Wij hadden, stelletje stomkoppen die wij zijn, dan ook naar beelden zitten koekeloeren uit 2010. Nog voor dat Swing Swing Submarine ervoor gekozen had de ontwikkeling van het spel te staken. Een golf van opluchting ging dan ook door ons heen toen we het nieuwe prototype mochten aanschouwen. Vergelijk de video’s maar eens die we in dit artikel geplaatst hebben!

[youtube http://youtu.be/xnOECI2Yk94]
Gameplay anno 2014

Het spel zal zich volledig afspelen in de vrije natuur, een wereld waar de mens zich niet in gemengd heeft. Toch is er van alles aan de hand, de wereld waarin de vos leeft gedraagt zich niet zoals het hoort. En nieuwsgierig als de vos is wil hij het tot op de bodem uitgezocht hebben. Nadat hij een beer heeft bevrijd ontvangt de vos als beloning de gave om tussen de seizoenen te kunnen schakelen. Het blijkt dan ook niet te gaan om een standaard huis-tuin-en-keuken beer, maar om de ‘geest der seizoenen’.

Season After Fall 02Door te wisselen tussen de seizoenen ontstaat er een hele nieuwe dynamiek in de puzzels. Acties die in het ene seizoen niet uit te voeren zijn, gaan in een ander bijna als vanzelf. Zo heeft elk seizoen zijn voor- en nadelen en dien je regelmatig te schakelen om een puzzel tot het juiste eind te brengen. Wees trouwens niet bang om in het spel van alles te proberen, er is ons beloofd dat je op geen enkele manier ‘af’ kunt gaan. Het is immers een sluwe vos. Mocht je onverhoopt ergens klem komen te zitten dan is er altijd een weg terug naar waar je vandaan kwam.

Dankzij deze insteek zijn er totaal geen checkpoints of iets dergelijks nodig, iets wat de flow in de gameplay ten goede komt. Sterker nog, om te zorgen dat je zo veel mogelijk in het spel gezogen wordt en de immersie compleet is, ziet de ontwikkelaar ook af van welke vorm van gebruikersinterface dan ook. Noemenswaardig is het gebruik van de engine. Geïnspireerd door de UBIart engine (Rayman Legends, Valiant Hearts), maakt Seasons After Fall gebruik van een soortgelijk systeem. Hierdoor ziet de wereld er bijzonder levendig uit, met erg mooie belichting en animatie.

Ondanks dat de demo niet al te lang was zitten wij nu al op het puntje van onze stoel om meer van deze game te mogen aanschouwen. Niet in de laatste plaats door het bijzonder gepassioneerde team van ontwikkelaars die aan het spel werkt.

Seasons After Fall moet volgend jaar beschikbaar komen, in eerste instantie voor de PC, waarbij de drie grote besturingssystemen ondersteund zullen gaan worden. Ook is de ontwikkelaar op zoek naar mogelijkheden om het spel naar de verschillende consoles te brengen.

Season After Fall 03

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply