Endless Legend – Review

Posted by & filed under .

Endless Legend - headerAl jaren verloopt de ontwikkeling van turn-based strategy lineair. Er komen wel steeds nieuwe ideeën bij, maar de basis blijft toch altijd hetzelfde. Dus toen Amplitude Studios een fantasy turn-based strategy game aankondigde moest ik direct denken aan Master of Magic.

Het eerste dat ik nu voor deze recensie moet doen is duidelijk stellen dat Amplitude met Endless Legend alle regels voor een fantasy turn-based strategy game aan diggelen heeft gegooid. Natuurlijk, het spel speelt nog steeds in beurten maar daarbuiten loopt iedere vergelijking met Master of Magic en de daarop geïnspireerde games spaak. Dat is echter beslist niet negatief.

Endless Legend - screenshot - 04Diegenen voor wie de titel en ontwikkelaar bekend in de oren klinken, Amplitude is ook verantwoordelijk voor Endless Space uit 2012, eveneens een turn-based strategy game maar dan één in de ruimte. Endless Legend is een prequel op Endless Space. De facties komen niet overeen, maar beide games gaan over de nalatenschap van een ras genaamd The Endless. Ook maken beide games gebruik van dust, een bijzondere stof die als munteenheid dient. Dit betekent echter niet dat je Endless Space gespeeld moet hebben om van Endless Legend te kunnen genieten, beide games staan prima op eigen benen.

Endless Legend - screenshot - 11Voor wie Endless Space echter gespeeld heeft is de user interface direct herkenbaar met dezelfde layout en symbolen. Aanvankelijk lijkt het allemaal sowieso erg vertrouwd. Je kan volledig bepalen hoe de wereld waarop je wilt spelen in elkaar steekt qua landmassa, formaat, klimaat en aantal facties. De eerste hint dat dit niet een standaard fantasy wereld is zoals we die van andere games kennen krijgen we echter al bij het selecteren van een factie. Er zijn acht facties en geen van hen behoren tot de vertrouwde fantasy stereotypen als elven en dwergen. Wel zijn er de Cultists of the Eternal End, een ras van automatons die maar één enkele stad kunnen bouwen en geregeerd worden door een koningin die in haar troon is opgesloten. Daarnaast heb je de Necrophage, een insect-achtig ras dat leeft om voort te planten en veroveren. Ze zijn sterk maar hebben geen diplomatieke mogelijkheden. De derde factie is die van de Broken Lords, geharnaste geesten die ridderlijke idealen nastreven.

Endless Legend - screenshot - 05Behalve dat ze anders dan anders zijn heeft iedere factie ook een compleet achtergrondverhaal en vereisen ze allen ook een compleet eigen strategie. De Cultists kunnen zoals gezegd slechts een enkele stad bouwen wat leidt tot een soort bunker strategie. Steden van andere facties kunnen niet worden veroverd, alleen vernietigd voor grondstoffen. Extra militaire productie kan worden verkregen door het inlijven van dorpen van kleinere facties zodat deze hun voedsel en andere productie aan het rijk toevoegen en iedere zoveel beurten nieuwe troepen produceren. Iedere factie heeft unieke militaire eenheden. Het zijn er niet veel, drie per factie plus een settler unit. Het lijkt heel weinig, maar de eenheden zijn stuk voor stuk uniek en volledig toegespitst op de factie waar ze bij horen. Dat wil niet zeggen dat de militaire eenheden volkomen statisch zijn. Ze krijgen ervaring, bonussen van eventuele helden die aan een leger verbonden zijn, en met voortschrijdende technologie kunnen ze worden uitgerust met betere wapens en harnassen. Bovendien kan een leger altijd aangesterkt worden met troepen uit geassimileerde dorpen en huurlingen.

Endless Legend - screenshot - 10Auriga, de wereld waarop Endless Legend zich afspeelt is verdeeld in gebieden. Ieder gebied bevat bijzondere plaatsen, grondstoffen en een paar neutrale dorpen van kleinere facties, waar er in totaal zestien verschillende van zijn. Zodra je een stad bouwt in een gebied valt het onder jouw rijk en kun je de grondstoffen die er beschikbaar zijn exploiteren, als je tenminste de benodigde wetenschappen hebt ontdekt. Neutrale dorpen kunnen hun eigen legers produceren, maar stoppen daarmee zodra ze gepacificeerd zijn. Dit kan door ze te vernietigen, maar de betere optie is om quests voor ze uit te voeren. Op die manier blijven de dorpen bestaan en kan de factie geassimileerd worden in je eigen rijk, wat een extra militaire eenheid om te produceren oplevert.

Endless Legend - screenshot - 07Steden werken, gelukkig voor de cultists, niet zoals in andere turn-based strategy games. Grenzen van steden liggen namelijk niet vast. Ben je van Civilization en andere turn-based strategy games gewend dat een stad een enkel vakje in beslag neemt dan is Endless Legend een verrassing. Naarmate het spel vordert kun je je steden uitbreiden met nieuwe wijken. Deze worden tegen de bestaande stad aangebouwd en brengen meer gebied binnen de directe invloedssfeer van de stad. Dit levert meer productie op en daarnaast kunnen bijzondere locaties als ruïnes en andere anomaliën bonussen geven. Het biedt een interessante aanblik om steden langzaamaan uit te zien spreiden over een gebied. Natuurlijk kun je daarnaast ook gewoon gebouwen uuit de grond stampen om de productie te stimuleren en de bevolking tevreden te houden. De bevolking is namelijk bepalend voor de productie en hoe tevredener ze zijn, des te efficiënter de productie. Je stad uitbreiden levert ook meer productie op maar de bevolking is daar iets minder blij mee. Het wordt dus een constante balanceeract om je productie zo hoog mogelijk en de bevolking zo tevreden mogelijk te houden.

Endless Legend - screenshot - 03Een andere twist op de traditionele strategiespellen is het winterseizoen. Dit onvoorspelbare seizoen steekt zo nu en dan de kop op. Tijdens de winter stort de hele economie in elkaar. Dust, voedsel en productie worden dusdanig geminimaliseerd dat er tekorten ontstaan, wat weer leidt tot stagnatie in de bevolkingsgroei, gebouwen in steden die niet voltooid kunnen worden en sterk verminderd wetenschappelijk onderzoek. Ook het leger ondervindt de gevolgen van de winter met zwaar beperkt zicht, wat verkennen bemoeilijkt en ook invloed heeft op beweging en aanvals- en verdedigingscapaciteiten van militaire eenheden. Het enige probleem dat ik met de winter heb is dat naarmate het spel vordert de winters vaker voorkomen en langer gaan duren. Op den duur heb je daar wel wat verdediging tegen, maar het blijft vervelend om je hele rijk op te bouwen tot geoliede productiemachine om vervolgens weer bijna van vooraf aan te moeten beginnen. Een instelbare optie om de winter uit te schakelen zou echter weer erg ver gaan. Voorbereiden op de winter of een militaire campagne moeten afbreken, omdat de winter je troepen verzwakt en belemmert, voegen juist een mooi stukje strategie toe aan de game. Een mogelijkheid om de winters constant te maken zodat ze niet steeds vaker en langer voorkomen zou echter een welkome optie zijn.

Endless Legend - screenshot - 08Oorlog werkt in Endless Legend ook net even anders. Aanvankelijk zijn legers niet groter dan twee eenheden, maar naarmate je wetenschap vordert wordt dat meer en meer. Legers van andere facties kun je zonder problemen aanvallen, maar om steden aan te vallen moet je deze eerst de oorlog verklaren. Als je dat doet heb je twee mogelijkheden, de stad direct aanvallen of de stad belegeren. Als een stad belegerd wordt levert het hele gebied geen enkele productie meer en worden de verdedigingswerken van de stad langzaamaan vernield. Besluit je aan te vallen dan worden jouw legers op de wereldkaart zelf tegenover die van de tegenstander gezet. Maximaal vier troepen van beide zijden betreden het veld, maar per beurt komen daar de reserves bij zolang die beschikbaar zijn. Ook kan een leger maar een beperkt aantal eenheden bevatten. Als je een stad belegert met vier legers van acht eenheden ieder dan zullen alle vier legers deelnemen aan de strijd. Dit geldt ook voor vijandelijke legers die op dat moment in de buurt van de stad zijn. Een slag speelt zich uit in zes beurten. Zijn er van beide partijen na die zes beurten nog eenheden over dan is de slag onbeslist en moet opnieuw de strijd aangebonden worden als de aanvaller nog kan lopen. Zo niet dan moet de strijd een volgende beurt beslecht worden. Ervaring leert dat grote slagen vaak meerdere beurten nodig hebben, in die tijd kan de vijand natuurlijk nieuwe troepen naar de stad sturen dus kan het een goed idee zijn de aanvoerroutes naar de stad af te sluiten.

Endless Legend - screenshot - 13Om een lang verhaal kort te maken, Endless Legend is anders. Het is geen Civilization of Master of Magic maar een volkomen originele aanpak van het genre. Mocht je heel erg hangen aan die oudere titels dan kun je wellicht beter gewoon Civilization V of Age of Wonders III oppikken. Zoek je echter iets origineels dan is Endless Legend een besliste aanrader. Het is ook een prima titel voor zowel beginners als diehards dankzij de uitgebreide tutorial en een stuk of zeven moeilijkheidsgraden variërend van “newbie” tot “endless”. Er zijn heus wel wat kleine aanmerkingen te maken, zoals onduidelijke beschrijvingen door wat krakkemikkig Engels her en der, maar daar kijk je snel genoeg overheen. De graphics zijn niets bijzonders, maar dit is te verwachten van een indie game in de Unity engine. Het is echter beslist niet lelijk te noemen, mede dankzij uitstekende art direction. Ook de interface voor steden met de eenvoudige symbolen heeft een simpele elegantie. Het oordeel is daarom simpel: Ben je meer van de oude vertrouwde turn-based strategy, dan is het beslist even wennen, maar een echte strategy liefhebber mag Endless Legend niet missen.

 

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply