Far Cry 3 PC – geflipte review

Far Cry 3Ubisoft heeft aan het einde van het jaar nog even flink zijn best gedaan om twee grote titels eruit te gooien. Een daarvan is Assassin’s Creed 3 en de ander Far Cry 3. Over de laatste gaan we het hebben. Ik zeg expres ‘we’, want in tegenstelling tot hoe je een review van ons gewend bent, doen we het deze keer compleet anders. Daudi en ik raakten in een hevige strijd verwikkeld over wie nou eigenlijk de review zou gaan doen. We zijn tot een compromis gekomen, ons eigen experiment! Of mogelijk onze eigen rit der waanzin.

Wel wat anders dan de koude decembermaand in Nederland. In de zak mee naar Spanje klinkt lang niet zo gek meer.

De waanzin van Martijn
Want dat is de rode draad in het derde deel van Far Cry, de weg van de waanzin, de waas tussen goed en kwaad. Je begint als Amerikaanse jongen met een groepje vrienden op vakantie, en zoals dat met jongeren gaat is dat een mooi feestje. Tussen het zuipen en feesten door is er dan ook tijd genoeg om te genieten van de extreme sporten die te doen zijn op het eiland, maar alles verandert radicaal na een parachutesprong. Een compleet gestoorde eilandbewoner genaamd Vaas neemt je gevangen en wil jou en je vrienden ruilen voor een berg losgeld. Gelukkig beland je in de cel met je broer die in het leger heeft gediend en weten jullie samen te ontsnappen. Dan begint de ellende pas echt en kom je terecht in een oorlog waarin drugs, geld, aanzien en gekte een aanzienlijk beroep op je doen.

Ondanks dat er wat problemen waren met de nieuwste vorm van verkapte Ubisoft DRM Uplay en dit ervoor zorgde dat sommige spelers dwars door de wereld heen vielen zodra Uplay niet kon worden benaderd, zijn we na het zien en spelen van bovenstaande intro deze problemen al snel weer vergeten. In de vele jaren die ik al bezig ben met games heb ik nog nooit alles zo goed bij elkaar zien komen. De acteurs die de stemmen van de karakters vertolken zijn fenomenaal, de animaties van de karakters zien er fantastisch uit en grafisch spat alles van het scherm. Neem daarbij een audiotrack die ervoor zorgt dat je je echt opgejaagd voelt en voor je het weet zit je urenlang aan het scherm gekluisterd.

Nu is het nog gezellig… Let wel dat je duidelijk kunt zien dat de filmpjes van beduidend mindere kwaliteit zijn dan de in-game beelden.

Dit klinkt allemaal zeer positief, en om eerlijk te zijn is het dat ook, maar uiteindelijk gaat het me toch vooral om de gameplay. In de meeste gevallen zit die wel snor, alleen zou ik mijzelf niet zijn als ik toch niet een paar zaken heb kunnen vinden waar ik mij mateloos aan heb geïrriteerd of het algemene nut niet van heb ingezien. Zo moet je om de kaart van het eiland te kunnen zien torens beklimmen, dit lijkt rechtstreeks te zijn geïmporteerd uit Assassins Creed. En waar dat in Assassins Creed werke, dat is immers een klim en klauter game, is dat in Far cry 3 na een tijdje bloedje irritant. Far Cry is namelijk een shooter, en soms kan klimmen en klauteren best een toegevoegde waarde hebben maar na het beklimmen van torentje nummer negen is de lol er wel een beetje af. Ook ben je dan wel klaar met de eentonige animatie van het activeren van de radiotoren. Dit hadden ze van mij op een andere manier kunnen doen. Wat verder een beetje tegenvalt, is de sporadische domheid van de tegenstanders. Menig keer heeft een computergestuurde tegenstander bedacht mij aan te vallen vanachter een steen, helaas voor hem moet je dan wel aan de goede kant van die steen gaan zitten. Dit soort kleine dingen zorgen er soms voor dat ondanks het goede verhaal en de cutscenes je uit het geheel wordt geslingerd.

In tegenstelling van wat Daudi heeft gedaan, heb ik mij puur gefocust op het hoofdverhaal en mogelijk heb ik daardoor een wat vertekend beeld over het volgende punt van aandacht. Naar gelang je stijgt in level krijg je de mogelijkheid om van de dierenhuiden die je verzamelt bij het jagen, holsters, rugzakken, portemonnees en dergelijke te maken. Hoewel het in theorie als een erg mooi systeem klinkt om Jason, de hoofdrolspeler van het verhaal, langzaam in Rambo te veranderen, is het allemaal niet echt nodig. Zo heb ik om het hoofdverhaal uit te spelen alleen een grotere portemonnee gemaakt en een zakje voor mijn zelfgemaakte medicijnen, waarvan ik er vervolgens nog nooit een gebruikt heb. Tegenstanders laten, voor mij in ieder geval, genoeg rommel vallen waarmee ik het complete spel kan uitspelen. Er is dus geen de noodzaak om van dit systeem gebruik te maken en daarom voelt het voor mij als gedoe en laat ik het links liggen. Dat is zonde want het zit absoluut leuk in elkaar

Enough skills to pay all the bills, yo!

Het skill systeem daarentegen heb je wel echt nodig om te overleven, het is ook van belang hierover na te denken en goede keuzes in te maken. Meestal zorg ik ervoor dat ik nog wat skill points overhoud zodat ik nog kan kiezen al naar gelang de missies.

Uiteindelijk ben ik nu geruime tijd met Far Cry 3 bezig geweest en moet ik zeggen dat het voor mij een van de meest positieve game ervaringen is van het afgelopen jaar. Ondanks dat de AI soms te wensen overlaat, is het geheel ontzettend goed uitgewerkt en voelt alles erg gepolijst aan. De missies zijn leuk en afwisselend om te spelen, en de stemacteurs doen samen met de animaties het verhaal veel goed. Ik ga nog een tijdje de wereld van Far Cry 3 onveilig maken. Vaas, Sitra en Dennis, ik kom er aan!

Een idyllisch, sereen meertje… wat een heerlijke rust, tijd voor mijn grote schietgeweer!

De waanzin van Daudi
Martijn heeft het al gezegd, maar ik wil nogmaals benadrukken dat de graphics ongelofelijk mooi zijn in de PC versie van Far Cry 3. Als je een gaming bak hebt waarmee je de settings kunt opschroeven, dan is het alleen al vanwege de omgevingen de moeite waard om eens door de wereld van Far Cry 3 te lopen. Door die wereld lopen is trouwens ook wat ik voornamelijk gedaan heb, in tegenstelling tot Martijn heb ik het verhaal links laten liggen en heb ik Far Cry 3 gespeeld zoals ik Far Cry 2 speelde: als een open wereld survival game.

Far Cry 3 doet heel veel dingen beter dan Far Cry 2, de irritante checkpoints die constant respawnen zijn verholpen. Een enclave vol vijanden uitmoorden, even de andere kant opkijken en vervolgens constateren dat de enclave weer vol met vijanden zit, is er dus gelukkig niet meer bij. Ook is de open wereld van Far Cry 3 een stuk overtuigender. Hoewel ik een voorkeur heb voor de Afrikaanse setting van het tweede deel, alleen al omdat die vrij uniek is in games en we een tropisch eiland al zo vaak voorbij hebben zien komen, is de wereld in Far Cry 3 écht open, in plaats van in verschillende open gebieden gesegmenteerd zoals zijn voorganger. Bovendien werkt de stealth een stuk beter in het derde deel, je kunt nu gebukt door het struikgewas sluipen zonder dat je direct gespot wordt door een mannetje een tiental kilometers verderop die niet eens een verrekijker heeft.

Die gast is gek!

Het verhaal begint in Far Cry 3 ijzersterk zoals Martijn al heeft gezegd, Vaas is volgens mij de meest overtuigend geacteerde slechterik die ik ooit in een game heb gezien. Hij is inderdaad gek, maar in plaats van dat hij excentriek en luidruchtig doet, houdt hij het merkbaar in. Een met moeite onderdrukte waanzin die borrelt onder de oppervlakte. Je voelt aan alles dat er maar íets hoeft te gebeuren voordat hij explodeert, de spanning druipt daarom van hem af. Desondanks ben ik bij de eerste de beste mogelijkheid van het hoofdverhaal afgeweken, heb ik een boog gekocht en ben ik op pad gegaan.

Het grootste nadeel was meteen al duidelijk aangezien het een groot gedeelte van mijn scherm in beslag nam: de HUD die je, in tegenstelling tot het tweede deel, niet kunt uitzetten. In principe zou ik me over de meeste HUD aspecten nog wel heen kunnen zetten, maar het zijn vooral de onderdelen die voor mijn gevoel té veel info geven die mij storen. Als je de game begint dan staat de optie standaard aan om vijanden automatisch te taggen als je op ze mikt. Die vijanden verschijnen dan niet alleen op je minimap onderin beeld, maar ook zie je zwevende icoontjes boven hun hoofd en kun je hun silhouet dwars door muren en begroeiing heen zien. Deze optie kun je uitzetten, maar de verrekijker die je bij je hebt heeft precies dezelfde functie en dit kun je níet uitzetten. Hierdoor zag ik mij genoodzaakt om de verrekijker dan maar niet te gebruiken, maar ook dit bleek niet afdoende. Wanneer je gespot wordt dan verschijnen vijanden namelijk sowieso op de behoorlijk grote minimap, waarop niet alleen aangegeven wordt waar ze zijn, maar ook in welke richting ze kijken.

Op hertjes jagen is leuk! Kun je hem zien? De kerstman zal dit jaar maar een benzinemotor moeten regelen.

Zoals je begrijpt staat Far Cry 3 er dus op om je te helpen, ook wanneer je beleefd aangeeft daar geen gebruik van te willen maken. Het ergste is nog dat er om de twee minuten (pak hem beet) een boodschap middenin je scherm verschijnt die je herinnert aan je huidige missie. Deze beschrijving van je missiedoel staat ook in je menu als je op start drukt, er is dus geen enkele reden dat het constant in beeld hoeft te verschijnen maar er is geen mogelijkheid om het uit te zetten. Op een gegeven moment vertelde de game mij letterlijk dat ik het eiland kon gaan verkennen en dat bleef in beeld verschijnen terwijl ik het eiland aan het verkennen was. Ik sluip door het struikgewas, voorzichtig om de herten niet te alarmeren en de aandacht te trekken van de groep piraten vlak achter die heuvel, ik pak mijn boog en hou mijn adem in terwijl ik voorzichtig mik- “HEE HALLO JE KUNT NU HET EILAND VERKENNEN ALS JE WILT!”

Gelukkig verdwijnen alle minpunten als sneeuw voor de zon door de ijzersterke gameplay. Ik moet zeggen dat op ‘normal’ de game wel erg makkelijk is, maar op ‘hard’, en dan zonder cursor, auto-aim of tagging, is het een genot om te spelen. Een complete enclave uitmoorden zonder dat de vijanden ooit ontdekken waar je precies zit is ongelofelijk leuk om te doen, vooral als je met de boog aan de slag gaat. Ik heb de eerste Crysis game vaak omschreven als een game waarin je de Predator bent. Far Cry 3 is met eenzelfde blik de game waarin je John fucking Rambo bent. Wanneer je uiteindelijk toch gespot wordt, dan steek je gewoon het hele grasveld in de fik en maai je intussen al die gasten neer met een loodzwaar machinegeweer.

Daudi was vooral dol op de boog, die later in de game ook gebruikt kan worden in combinatie met explosieve pijlen voor het authentieke Rambo-gevoel.

Het allerleukste zijn de spontane gebeurtenissen met de fauna die rondloopt. Tijgers en beren zijn misschien wel de heftigste tegenstanders in de game en zorgen voor grote paniek. Niet alleen wanneer je ineens achter je gegrom hoort terwijl je een everzwijn aan het villen bent, ook wanneer een tijger en enclave inrent en je tegenstanders aanvalt. Je ligt in een deuk terwijl je ziet hoe een tijger iedereen uitmoordt terwijl die gasten als kleine meisjes gillen, maar het lachen is van korte duur wanneer je merkt dat de tijger ineens in een wel hele rechte lijn op jouw postitie afstormt. Oh shit! Een ander mooi voorbeeld: ik ging als een ware Rambo een enclave aanvallen die aan een rivier grensde. Vanaf de overzijde speurde ik het complex af door het vizier van mijn sniper rifle, voordat ik langzaam en héél voorzichtig naar de steiger zwom waarop een enkel mannetje stond. Ik klim achter hem uit het water, vermoord hem stilletjes met mijn machete en sleep zijn levenloze lichaam het water in. Vanuit het water wacht ik af en kijk ik of iemand in het complex iets gezien of gehoord heeft. Niemand reageert, dus ik besluit naar de uitkijktoren rechts van me te zwemmen, die is namelijk vanuit het water bereikbaar. Stilletjes, rustig aan, niemand die me hoort of ziet… en ineens hangt er een krokodil aan mijn been! Water en bloed spat alle kanten op, de camera schudt heen en weer, ik raak volledig in paniek en dat beest wil maar niet loslaten!

Conclusie: een waanzinnig goede game
Uiteindelijk is die onverwachte eerste kennismaking met de krokodillenpopulatie in Far Cry 3 goed afgelopen, maar het moment is er niet minder gedenkwaardig door. En Far Cry 3 zit barstensvol van dit soort momenten als je het de kans geeft. Ik ga ervan uit dat er snel genoeg een mod zal verschijnen waardoor ik de HUD volledig uit kan zetten, maar ook zonder die mod vermaak ik me opperbest met Far Cry 3. Martijn heeft op zijn beurt net zoveel plezier door de game als lompe shooter te spelen en het verhaal te volgen, beide speelstijlen zijn dus erg vermakelijk.

De besturing van de voertuigen in Far Cry 3 is ontzettend leuk, je glijdt en schudt alle kanten op terwijl je over de onverharde routes sjeest.

Mutiplayer voelt een beetje als een loze extra, daar draait het dan ook niet om en dat heeft ons geen van beide lang kunnen boeien. Het gaat om de epische single-player ervaring en die is dan ook echt episch. Het ziet er ongekend prachtig uit, de controls en de sfeer zijn uitmuntend en de willekeurige gebeurtenissen in de grote open wereld zorgen ervoor dat het niet snel gaat vervelen. De PC port is bovendien ook nog eens een hele goede, met een aanzienlijke hoeveelheid grafische opties die een indrukwekkend, oogstrelend resultaat opleveren. Er zit zelfs een FOV-slider in, die tot wel 110 gaat. Vroeger zou dit standaard zijn geweest, maar tegenwoordig is dit een ongekende luxe. Het enige wat dus echt ontbreekt is de optie om de tutorial boodschappen en de rest van de HUD aan of uit te zetten, ook zal niet iedereen gecharmeerd zijn van de ontbrekende quick-save en quick-load opties. Via config files valt er bar weinig aan te passen, het is dus wachten op mods of een patch. Desondanks overschaduwen de goede aspecten van Far Cry 3 ruimschoots alle andere. Wij van de Gamestalker zouden wel gek zijn als we Far Cry 3  dus niet ten zeerste aanraden als veruit de beste Ubisoft titel van 2012!

3 Responses to “Far Cry 3 PC – geflipte review”

1. Daudi Goncalves Daudi Goncalves

Ter aanvulling voor Nvidia gebruikers: de nieuwe GeForce 310.70 drivers zijn zojuist uitgekomen en geven volgens Nvidia zelf een puike 37% aan prestatieverbetering voor Far Cry 3.