The Flame in the Flood kickstarter – Roeien met de riemen die je hebt

Posted by & filed under .

Flame in the Flood - headerDe Nijl, de Tiber, de Ganges, de Amazone. Rivieren zijn voor de mens zo ongeveer de handigste uitvinding van moeder natuur. Bronnen van beschaving en mythologie, de eerste snelwegen en natuurlijke grenzen. Inspiratie voor literatuur, poëzie en muziek en binnenkort wellicht ook de setting voor een game. Als het aan de ontwikkelaars van The Molasses Flood ligt in ieder geval. Deze nieuwgevormde collectie van ontwikkelaars heeft onlangs een kickstarter opgezet voor een game getiteld The Flame in the Flood. Er bestaan in film en literatuur al genoeg verhalen over rivieren en reizen op rivieren. In zekere zin zijn de oude verhalen over het reizen op rivieren de road movies avant la lettre.

The Flame in the Flood draait om een wereld waarin de beschaving op z’n gat is gegaan. Hoe dat is gebeurd is niet belangrijk, wat wél belangrijk is is hoe het vanaf dat moment verder gaat. Amerika na de val van de beschaving blijkt verrassend vergelijkbaar met het Amerika van voor het begin van de kolonisatie. Mensen die in bootjes de rivieren afzakken op zoek naar…ja, wat eigenlijk? Aan het einde van rivier ligt de redding. Wat dat precies is wordt verder in het midden gelaten er wordt verder alleen gemeld dat je de regen voor moet blijven. Ik hoop ook dat dat zo blijft, het mag een mysterie blijven en zelfs een anticlimax blijken. Een zoektocht naar het onbekende waarin de reis uiteindelijk belangrijker blijkt dan de bestemming past wat mij betreft helemaal in de stijl van de game en sluit uiteraard ook aan bij de bekende verhalen over rivieren in film en literatuur.

The Molasses Flood omschrijft The Flame in the Flood als een rogue-lite titel, wat dat precies inhoudt weet ik niet want in dit speel betekent dood nog steeds dood. Al heb je wel een hond die, zodra je na het sterven terugkeert naar het begin, alle spullen die het ten tijde van je sterven bij zich had naar je terugbrengt. Het lijkt er niet op dat rogue-lite inhoudt dat het gemakkelijk zal zijn met gameplay geïnspireerd op realistische survival technieken. Zo zul je warm moeten blijven, voedsel moeten vinden, verwondingen en ziektes moeten overleven. Wilde dieren hebben honger en zullen je oppeuzelen als je ze niet op afstand weet te houden, als je daar moeite mee hebt onthoudt dan de wijze woorden van Chef uit Apocalypse Now, “Never get out of the boat”.

Met het team lijkt het in ieder geval goed te zitten met een verzameling mensen die aan Bioshock, Halo, Guitar Hero en Titan Quest hebben gewerkt is er in ieder geval genoeg ervaring op het vlak van gamedesign aan boord. De muziek wordt verzorgd door Chuck Ragan, wat betekent dat we waarschijnlijk kunnen rekenen op akoestische folk, een perfecte begeleiding voor een boottocht op een rivier in een Amerika na de val van de beschaving. De kickstarter is inmiddels twee dagen onderweg en meer dan de helft van de beoogde $150.000 is al binnen, persoonlijk denk ik dat ze al mogen gaan nadenken over stretch goals. Wat mij betreft ziet het er in ieder geval goed uit. In de meeste roguelikes is verhaal nagenoeg non-existent, dat lijkt hier toch iets anders te zijn, een welkome afwisseling in het genre.

http://youtu.be/5Gleyhj-XaM

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply