Gamescom hands-on: Dead Island 2

Posted by & filed under , , .

Gamescom Dead-Island-2-headerIk wist op voorhand niet goed wat ik moest verwachten van mijn speelsessie met Dead Island 2 op Gamescom. De ontwikkelstudio achter de eerste game heeft niks te maken met dit vervolg en ik wist niet zeker of ik zin had in meer van hetzelfde.

Dead Island 2 wordt gemaakt door Yager, een Duitse ontwikkelstudio die we vooral kennen van Spec Ops: The Line. Dat was een vrij zwaarmoedige game, een deconstructie van alle videogame shooters die er niet voor terugdeinsde om spelers te laten nadenken over de betekenis van hun digitale acties. Dead Island 2 is op basis van de trailers precies het tegenovergestelde: op hoge snelheid rondrennen en onder begeleiding van opzwepende muziek met absurde wapens op zombies inhakken. Kan dat wel goed komen?

Dead Island 2 Gamescom_Screen_01In plaats van op een eiland speelt Dead Island 2 zich af in het zonnige Californië, met beroemde locaties die de meeste Nederlanders vooral uit talloze films en series zullen herkennen. Yager en uitgever Deep Silver classificeren het genre als een ‘open wereld actie-RPG’ en opvallend genoeg kun je de gehele campagne met wel acht vrienden van begin tot eind coöperatief spelen. Afgevaardigden van Yager introduceren hoogstpersoonlijk de demo die ik op Gamescom samen met hun en een handjevol collegajournalisten mag spelen. Jammer genoeg niet met een groep van acht, maar slechts met vier per sessie.

Er wordt uitgelegd dat we kunnen kiezen uit vier speelbare klassen: beserker, speeder, hunter en bishop. De beserker is een lompe, logge beuker, de speeder hakt minder hard maar wel veel sneller, de hunter is goed met afstandswapens en de bishop smijt met explosieven. Ze hebben ook ieder hun eigen Fury-aanval, een speciale aanval die geactiveerd kan worden zodra je genoeg zombies hebt afgeslacht. We speelden de PlayStation 4 versie, maar er werd benadrukt dat dit een vroege alfaversie van de game was. Toevallig zat ik aanvankelijk achter de devkit die de beserker als speelbare klasse bevatte en dat beviel mij eigenlijk wel om de game voor het eerst mee te verkennen.

Dead Island 2 Gamescom_Screen_04We beginnen op een afgezette parkeerplaats met als eerste doel een verlaten gereedschapswinkel. Dit is natuurlijk nog maar een vroege alfaversie, maar het eerste wat te binnen schiet is dat ze hopelijk iets doen aan de overdadige motion blur. Waarschijnlijk wel, ze hebben tenslotte nog een lange ontwikkelperiode te gaan, maar verder zit het visueel wel goed met Dead Island 2. De voorgaande game was een leuke b-game, maar het zag er ook grafisch uit als een b-game. Dead Island 2 draait echter op de Unreal Engine 4 en dat is direct merkbaar. De zonnige omgeving ziet er veel strakker, meer solide en veel gedetailleerder uit dan zijn voorganger. De eerste Dead Island was natuurlijk een game van de vorige generatie, maar zelfs vergeleken met Dying Light, een game die een verbeterde versie van dezelfde engine gebruikt als de eerste Dead Island, overschaduwt Dead Island 2 de ondode concurrentie.

In de gereedschapswinkel merk ik dat Yager goed naar Borderlands heeft gekeken, want eenzelfde ‘stofzuiger-actie’ is geïmplementeerd om loot te verzamelen. Door de knop ingedrukt te houden zuig je automatisch alle loot in je directe gezichtsveld op. In deze winkel liggen voornamelijk elektrische onderdelen en nadat ik een bepaald aantal heb verzameld, ontvang ik automatisch een gemodificeerd wapen. Ik weet niet of je dit in de volledige game zelf in de hand hebt, maar in deze demo ontving ik zonder iets te selecteren als beserker een elektro-machete en als hunter (in mijn tweede potje) een elektro-shotgun.

Dead Island 2 Gamescom_Screen_03Het volgende doelwit was een benzinestation en door een bepaalde hoeveelheid benzine uit de pompen te halen ontvang ik als beserker een vlammende bijl en als hunter een pistool met vlammende kogels. Benzine pompen maakt een hoop kabaal – tenminste, de pomp piept een beetje. Dit gepiep is echter al genoeg, want ik merk dat geluid in Dead Island 2 zombies aantrekt. Terwijl ik sta te pompen komen er gewone zombies aangehold en dikke gedrochten die uit elkaar spatten als ze helemaal naar je toe weten te hobbelen. Met de hunter was het makkelijker om deze op afstand te houden, maar met de beserker gaf ik toch niet zoveel om de schade.

Een van de leukste features van de eerste Dead Island was het analoge vechten waarmee je met grote precisie een zombie kon ontdoen van specifieke ledematen. Ik krijg het niet voor elkaar om dit te doen in deze demo, maar ik bedenk me wel dat ik in het interview na mijn speelsessie even moet vragen of dit er weer in zit. Het antwoord kunnen jullie binnenkort lezen, voor nu constateerde ik dat de ranzig gedetailleerde zombies veel bloederiger dan voorheen uit elkaar spatten en grote dikke klodders bloed voortbrengen. Het vechten komt daardoor erg bruut over en sowieso voelt het net als de besturing in het algemeen meer solide aan dan zijn voorganger. Ook al is het qua RPG-elementen in ieder geval in de demo gestroomlijnd, het vechten zelf is een stuk meeslepender. De opzwepende muziek tijdens extra chaotische stukjes waarin aardig wat zombies op je afkomen helpt daarbij.

Dead Island 2 Gamescom_Screen_02Na het plunderen van de gereedschapswinkel en het benzinestation eindigen we op een uitgestrekte weg in een buitenwijk. Daar moeten we met vier man een bepaald punt verdedigen terwijl de ene golf zombies na de andere ons overspoelt. Dit is een van die geweldige chaotische momenten met opzwepende muziek. Op een gegeven moment zit ik bijna als in een trance de ene zombie na de ander te slachten, mijn Fury-meter wordt net zo snel aangevuld als ik hem weer opmaak. Dan verschijnen er ook extra grote, extra gespierde zombies die duidelijk heel wat meer klappen kunnen hebben. Met zijn vieren duiken we erop en het feit dat je met bepaalde combinaties verschillende bewegingen kunt uitvoeren zijn we dan allang vergeten. Het is blind rammen op de tegenstander en ik moet toegeven dat het hilarisch is.

Kort daarna is de demo alweer afgelopen en mag ik zoals gezegd alles nog eens dunnetjes over doen als hunter. De medewerkers van Yager leggen na de speelsessie uit dat je te allen tijde Dead Island 2 met acht man kunt spelen en dat er een soort van matchmaking-systeem in zit. Het is in de eerste plaats een coöperatief gebeuren, maar gedurende het spel zijn er ook bepaalde tijdelijke ‘events’ waarbij je het tegen elkaar moet opnemen. Wat dat precies inhoudt willen ze verder niet op ingaan, alleen dat ze door de nadruk op multiplayer hun game lachend beschouwen als ‘de kleinste MMO ooit’.

Tot slot benadrukken ze dat ze zelf grote liefhebbers zijn van de eerste game. Alleen sloten de trailers van Dead Island niet goed aan op de hilarische taferelen in de game zelf. Met Dead Island 2 willen ze deze tegenspraak vermijden en er zeker van zijn dat de toon van de trailers aansluit op de toon van de game. En dat is dus allemaal overdreven gekkigheid en chaos. Ik ben zelf in ieder geval aangenaam verrast, ook in deze vroege staat speelt Dead Island 2 al erg lekker en ziet het er bovendien prima uit. Ergens in het voorjaar van 2015 zullen we zeker weten of Yager de eerste positieve indrukken waar kan maken wanneer Dead Island 2 voor PC, PlayStation 4 en Xbox one verschijnt.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply