GRID Autosport start 27 juni, een kijkje onder de motorkap

Posted by & filed under .

GRID Autosport header

Er waren al geruchten over een opvolger van GRID 2, en vandaag heeft Codemasters bevestigd dat GRID Autosport zich 27 juni naar Xbox 360, PS3 en PC snelt. De game is volgens de makers gericht op gamers die in vorige delen de meeste kilometers op hun teller hadden. In een blogpost van Codemasters legt Community Manager Ben Walke uit dat de game het resultaat is van feedback op met name GRID 2, die zijn voorganger Race Driver: Grid niet kon inhalen. In de trailer is al wat in-game pc-footage te zien.

Race Driver: GRID was een sequel in de TOCA Touring Car Championship reeks, maar de ontwikkelaars namen eigenlijk een afslag richting een totaal andere game. De game draaide om meerdere raceculturen, en je kon auto’s verzamelen á la Forza Motorsport en Gran Turismo. Verder werd de look zwaarder gestyleerd, en ging de gameplay iets meer in de richting van arcaderacers als Need for Speed en Burnout, zonder het authentieke autogevoel te verliezen. Er werd dus duidelijk een middenweg tussen deze splitsing in het landschap van racegames gezocht. Hiermee konden ze catastrofaal de bocht uit vliegen, maar Codemasters had met Race Driver: GRID de ideale lijn te pakken. Dit was in de eerste plaats te danken aan de AI: je had te maken met agressieve, onvoorspelbare tegenstanders die tot het uiterste gingen om als eerste de finish te bereiken, en ook elkaar daarbij niet in ontzagen. In de slipstream hiervan stal het schademodel de show. Het zorgde regelmatig voor genadeloze ravages, maar was ook vergevend genoeg om geen bron van frustratie te zijn. De grafische stijl was bovendien zo gevat dat je af en toe in je ogen moest wrijven van alle verbrande rubber en benzine.

GRID Autosport imageIn GRID 2 werd het allemaal iets te veel van het goede. Bijna elke race ontaarde in de eerste bocht al in een slagveld met rondvliegend plaatwerk. Ook leek de AI voornamelijk uit te zijn op een zelfmoordaanslag in plaats van de overwinning. De verschillen in rijgedrag tussen de auto’s waren vaak geforceerd en niet representatief, en de career-mode zat onhandig in elkaar. In GRID Autosport wordt dit verholpen door deels terug te grijpen op het succes van Race Driver: GRID, al gaat de game ten opzichte hiervan volgens Ben Walke nog iets meer richting een simulatie. Dit is ook te merken aan de ietwat opgeschoonde grafische stijl en het nadrukkelijke motorsport-thema. Verder kunnen we een realistischer scala aan rijgedrag verwachten, zowel in de besturing van de verschillende auto’s als in het strategische verloop van de verschillende soorten races. Zo zullen je tegenstanders in touringcar-races aggresiever zijn en meer bij elkaar plakken, terwijl ze met open wielen voorzichtiger zullen zijn. Je zal dus verschillende rijstijlen moeten aannemen om het uiterste uit de game halen, maar je hebt deze keer in de career-mode ook de vrijheid om in je favoriete klasse te blijven. Zelfs trainingen en tutorials kunnen worden overgeslagen, zodat je direct tot bumperkleven kan overgaan. Dit klinkt alvast als een brullende V10 in de oren. Ook is je teamgenoot terug van weggeweest, en je kan hem deze keer strategische instructies geven met een simpele druk op de knop.

De game zal 22 locaties hebben, met in totaal meer dan honderd routes. Het aantal auto’s is nog niet bekend, maar verwacht in ieder geval een grote variëteit aan bolides, van muscle cars tot Formule 3 en zelfs prototypes. De multiplayer zal net als andere racegames van Codemasters gebruik maken van RaceNet, en er zullen onder andere wekelijkse Discipline Challeges beschikbaar GRID Autosport image 2zijn. Gedurende de komende weken zal er meer informatie en content vrijkomen. Hoewel Codemasters druk bezig is met het ontwikkelen van een next-gen engine zijn er vooralsnog geen plannen om de game op de PS4 en Xbox One uit te brengen. Intussen laat ik de toerenteller vast oplopen in de hoop dat GRID Autosport defnitief de rookwolk van GRID 2 in de achteruitkijkspiegel kan laten verdwijnen met een nieuwe symfonie van gierende banden, grommende cilinders en kletterend metaal.

Written by Boudewijn Kerkwijk

Boudewijn Kerkwijk

Boudewijn is eigenlijk veel te sportief en gezond om een echte gamer te kunnen zijn. Digitaal een balletje trappen is tot daaraan toe, maar Boudewijn doet dit zelfs in de buitenlucht. Door erop te wijzen dat hij ook een stoffige historicus is, eentje die niet vies is van allerlei genres, van rpg’s tot platformers, wist hij ons alsnog te overtuigen.

Leave a Reply