Hands-on: Storywall

Posted by & filed under .

StorywallAfgelopen vrijdag hadden wij de eer om samen met de ontwikkelaars van Studio Bleep eens te kijken hoe Storywall eigenlijk werkt. Een bijzondere ervaring voor jong en oud.

Een aantal jaren was argumented reality een nieuw en bijzonder speeltje op menig mobiele telefoon. Buiten het wereldwijd gespeelde Ingress (komen wij binnenkort op terug, -red.) hebben wij de afgelopen jaren niet heel veel bijzondere concepten gezien die van deze techniek gebruik maken, althans geen concepten die bij mij een blijvende indruk hebben achtergelaten. Ik geloof dat er nog wat kaartjes bij de Nintendo 3DS werden geleverd die al lange tijd liggen te verbleken in mijn vensterbank.

storywall 01

Storywall in actie, Cloë kijkt eens goed om zich heen

Studio Bleep doet met Storywall een poging om deze techniek, waarbij computer gegenereerde beelden in de echte wereld worden geprojecteerd, te gebruiken om de fantasie te prikkelen van de allerjongste ‘gamers’. Tijdens het festival Let’s Gro waren Merel van der Wees en Rieneke schaap aanwezig om ons een demonstratie te geven en daarbij te vertellen wat hun project Storywall precies inhoudt.

Vroeger, toen ik nog een klein Martijntje was, speelde ik met bergen pluche beertjes en dat soort beesten. Daar kon ik mij uren mee vermaken, maar ik denk niet dat mijn ouders ook maar in de verste verte een idee hadden waar ik mee bezig was (ikzelf waarschijnlijk ook niet maar dat terzijde). Ook werd er regelmatig uit een of ander boek voorgelezen, maar buiten het laten zien van wat afbeeldingen uit dit boek was dit niet bepaald een actieve of interactieve ervaring. En dit is nu net het gebied waar Storywall op in wil springen. Actieve interactie tussen kind en volwassene.

Merel van der Weel

Merel van der Wees

Storywall lijkt namelijk veel op het vertellen van een verhaal, alleen is deze niet uitgeschreven of gebonden aan hard opgestelde regels. Door samen met de kleine een tablet of slimme telefoon erbij te pakken kun je met behulp van stickers, of mogelijk zelfs het behang, je eigen avontuur creëren. Een van de hoofdrolspeelsters die wij mochten aanschouwen was Cloë de koe. Door een mobiele apparaat te richten op een sticker waar zij op staat verschijnt het gezellige beestje, compleet met haar groene stukje weideveld, daadwerkelijk op het scherm. In soepele animaties zien we haar rustig uit haar slaap ontwaken waarna zij een aantal vlinders nakijkt. Ondanks dat de opties op dit moment nog redelijk beperkt zijn, dit is immers nog een vroege versie, waren we al snel in de weer om de koe te voeden, in slaap te sussen of gewoon een beetje naar de animaties te staren om te zien wat Cloë allemaal van plan was. Het deed me een beetje denken aan een geavanceerde Tamagotchi.

Je zou hier kunnen stoppen, maar eigenlijk begint de lol pas. Wat is er immers leuker dan samen met je kind op avontuur te gaan? Wat voor avontuur is aan jullie, stopt het bij een beetje voeren of moet Cloë een heel nieuwe kostuum? Gaat ze kijken bij de andere dieren? De mogelijkheden zijn legio.

In eerste instantie wilt de studio een basispakket op de markt zetten, om dit te verwezenlijken proberen zij dit via een Kickstarter campagne bij elkaar te sparen. Mocht dit lukken dan kun je al een volledig en gevarieerd avontuur beleven met het eerste volledig functionerende Storywall-pakket. Toch stopt het hier niet, Storywall zal zich blijven groeien middels uitbreidingen op het basispakket. Nieuwe vriendjes, pakjes en spelfunctionaliteit zullen hierbij worden toegevoegd.

Ik was al bijzonder gecharmeerd van het idee, na een werkende demo te hebben gezien ben ik ervan overtuigd dat de kleine jongens en meisjes zich absoluut zullen vermaken met Storywall. Mocht je zelf een kleine demonstratie willen van hoe Storywall werkt, op de website van Studio Bleep is een mini-demonstratie te vinden voor op je Android toestel. Je moet dan wel aanvinken dathet iets uit een onbekende bron mag installeren.

 

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply