Hitman marketing zet zichzelf weer voor paal

Posted by & filed under .

Hitman AbsolutionIk was persoonlijk niet bepaald gecharmeerd van de nieuwe, clichématige richting waarin Hitman Absolution geslagen is. De controversiële nonnen trailer stond daar al symbool voor en de nieuwste campagne benadrukt het nog maar eens.

De beruchte ‘porno-nonnen’ trailer zorgde voor een dieptepunt in mijn verwachtingen in de aanloop naar de release van Hitman Absolution. Uiteindelijk viel de game voor mij, als fan van de reeks, jammer genoeg vies tegen, zoals jullie in mijn uitgebreide tirade hebben kunnen lezen. Indertijd benadrukten ontwikkelstudio IO Interactive en uitgever Square Enix dat de nonnen trailer een inschattingsfout was en dat het niets zei over de game zelf. Een paar weken geleden benadrukte Square Enix director of marketing Cord Smith dit nogmaals in een interview, hij zei daarbij letterlijk dat ze niet geloofden in marketing door geforceerd controversieel te doen.

Gisteren verscheen er echter een Facebook app waaruit de instelling van de makers van Hitman Absolution nogmaals pijnlijk naar voren kwam. De app is inmiddels in een noodvaart weer offline gehaald, maar Rock Paper Shotgun had er al over bericht en er screenshots van genomen voordat het marketing team van Square Enix deze rotzooi snel onder een tapijt kon wegmoffelen.

In deze app was het de bedoeling dat je Agent 47 inhuurde om je Facebook vrienden om te leggen. Dat is nog tot daaraan toe, maar bij het opgeven van de keuze en de beschrijving van je doelwit kon je kiezen uit dit soort opties:

  • Her awful make-up
  • Her ginger hair
  • Her annoying laugh
  • Her strange odour
  • Her big ears
  • Her muffin top
  • Her hairy legs
  • Her small tits

Inderdaad, dat meisje heeft kleine tieten en ze ruikt raar. Dus gaan we haar zogenaamd via Facebook vermoorden! Leuk joh, lachen gieren brullen. In een tijd waarin pesten onder kinderen een hele nieuwe dimensie heeft gekregen door de introductie van social media, is dit wellicht niet de slimste reclamecampagne ooit. Laat staan dat de timing in Nederland wel erg ongelukkig is met de recente Facebookmoord. Iemand heeft dit dus bedacht en vervolgens was er niemand bij Square Enix die dacht van “goh, wellicht doet dit stof opwaaien, want het is wel erg lomp”. Vrijwel direct nadat Rock Paper Shotgun terecht dit hele initiatief fel bekritiseerde, verdween de app al net zo snel als dat het verschenen was en kwam Square Enix met een persbericht op de proppen:

“Earlier today we launched an app based around Hitman: Absolution that allowed you to place virtual hits on your Facebook friends. Those hits would only be viewable by the recipient and could only be sent to people who were confirmed friends.

We were wide of the mark with the app and following feedback from the community we decided the best thing to do was remove it completely and quickly. This we’ve now done.

We’re sorry for any offence caused by this.”

Ook al is de app inmiddels verdwenen, het is wel veelzeggend dat het überhaupt is bedacht en goedgekeurd. Andere games van Square Enix, zoals Deus Ex Human Revolution en Sleeping Dogs, hebben dit probleem schijnbaar niet, ook al hebben ze wel met dezelfde marketing afdelingen te maken. Een Britse schrijver, Yann Best, heeft dit treffende verwoord in zijn vlijmscherpe stuk ‘Don’t Shoot The Messenger – or why anger at Hitman: Absolution’s advertising campaigns is misplaced‘ over de marketing rondom Absolution en hoe de game zelf omgaat met vrouwen:

So, no, I don’t think taking the game’s advertising to task is the answer here. I believe that Hitman: Absolution has managed to get exactly the advertising it deserves, advertising which suitably reflects its ugly, misogynistic perspective. What better for a game which shows us that women only exist to be sexualised and victimised than an advertising campaign which encourages you to have women with “small tits” assassinated? What could be more suitable for a game which so gleefully juxtaposes sex and violence than a sequence showing the protagonist brutally murdering a group of women in latex outfits? Bravo to the advertising campaigns, say I: at least they offer prospective purchasers an accurate insight into the minds of the developers before handing them their money.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply