In de steigers – Dirt: Rally

Posted by & filed under , .

Dirt Rally HeaderCodemasters gooit het met Dirt: Rally over een heel andere boeg. In plaats van een titel die al helemaal af is, hebben de spelers nog invloed op welke richting het spel uitgaat. Dit dankzij Steam’s Early Access. Ik neem alvast een kijkje wat Dirt: Rally tot nog toe inhoudt.

Volgens de complete redactie van Gamestalker ben ik de aangewezen persoon om iets over racegames te schrijven, en op de een of andere manier klopt dat ook wel. Met veel plezier race ik een rondje over een digitaal circuit, in het verleden was ik dan ook de enige op de redactie die een racestuurtje in zijn bezit had. Mogelijk is dit opmerkelijk te noemen, ik heb in het normale leven namelijk niets met auto’s. Ik zou dan ook niet weten of de merken en modellen in games ook maar enigszins gelijkenis vertonen met de wagens die in het echt over deze circuits jagen. Toch bevat mijn gamebibliotheek veel spellen waarbij je flink gas moet geven.

Dirt Rally 06Zo was ik in de jaren 90 een groot liefhebber van de Colin McRae Rally games, met je wagen op hoge snelheid langs rijen met dikke bomen zoeven terwijl de modder je om de oren vliegt, dat spreekt denk ik veel mensen tot de verbeelding. Toen de Colin McRae-reeks overging in de Dirt-serie was ik de liefde echter net zo snel weer over. In deze games stond, naar mijn mening, het rallyrijden niet meer voorop. Zo moest je om een volgende rally vrij te spelen met AI-gestuurde tegenstanders rondjes rijden over een kort circuit. En daar had ik dus al genoeg andere games voor.

Ik was dan ook in mijn nopjes toen Codemasters Dirt: Rally aankondigde, gewoon ouderwets een rally afwerken waarbij je moet proberen een goede tijd neer te zetten. Afgelopen weekend toog ik dan ook naar mijn gamehok om te kijken of Dirt: Rally mijn liefde voor de serie weer nieuw leven in kon blazen.

Wat blijkt? Het is ze gelukt! Ondanks dat het spel nog niet klaar is en op dit moment enkel als Early Access game te koop is, doet Dirt: Rally zijn naam eer aan. Rally rijden zonder allerlei onzinnige poespas. Modder, ijs, dikke rijen met bomen en een navigator die je vertelt wat er komen gaat.

van een mooie glimmende rallywagen

Van een mooie glimmende rallywagen…

Aan het begin van je carrière als rallycoureur krijg je een beperkte zak met geld tot je beschikking. Hiermee moet je een auto kopen zodat je niet samen met je navigator het complete parcours hoeft te lopen. Zoals dat gaat in een carrièremodus is dit net genoeg om een van de instapmodellen te kopen, in het geval van Dirt: Rally is dit een Mini of een Lancia. Vervolgens krijg je in een overzicht te zien in welk gebied de race plaatsvindt en welke routes er geracet moeten worden. Hierbij is goed te merken dat het spel nog niet af is, aangezien er maar drie verschillende rally’s beschikbaar zijn: Griekenland, Groot-Brittannië (Wales) en Monaco waar je lekker door de Alpen mag crossen. Daarnaast kun je ook nog de berg op crossen in Amerika. Ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat er in de loop van de tijd nog talloze extra rally’s aan het spel zullen worden toegevoegd. Wat tot nog toe speelbaar is, is echter goed uitgewerkt, al heb je de 36 stages wel redelijk snel voorbij zien komen.

Ik bedoel dan niet alleen dat je deze stages na verloop van tijd redelijk vaak voorbij hebt zien komen, ook het gevoel van snelheid die je tijdens het racen op je afgevuurd krijgt zorgen ervoor dat je niet echt de kans hebt om de gedetailleerde wereld rustig in je op te nemen. Nadat het startsein is gegeven begint je navigator een spervuur met informatie jouw kant uit te schreeuwen en volgen de icoontjes met diezelfde informatie zich in hoog tempo op. Nadat ik de eerste paar keer als een soort bejaarde door de bochten heen glibberde, kreeg ik al snel de smaak te pakken en begon ik de verschillende manieren van insturen en gas geven op de diverse soorten ondergrond redelijk door te krijgen. Het gaat zelfs zo goed, dat mijn navigator wel teleurgesteld lijkt als we over de finish denderen. Ook de tijden worden steeds beter, waardoor ik hoger in de klassementen terecht kom, en alleen nog maar vaker over de smalle bospaden en langs diepe afgronden wil rijden.

naar een pakje met schoot

…naar een pakje schroot.

Het gaat geregeld ook goed mis, slechts één stuurfoutje en voor je het weet lig je tegen een rotsblok aan of stuiter je een aantal keer over de kop een ravijn in. Hierna heb je meestal 9 seconden om je bolide weer op het juiste pad te krijgen. Mocht dit niet lukken of heb je er echt een potje van gemaakt, dan zet het spel je weer met je neus in de goede richting op de weg, en krijg je een aantal strafseconden cadeau. Daarnaast blijkt een aantal keer over de kop slaan niet zo goed voor je auto te zijn. Dankzij een compleet nieuw physics-systeem verandert je auto door dit soort misstappen langzaam in een pakketje schroot. Niet heel handig als je in het pikkedonker je lampen niet meer aan je auto gemonteerd zitten, of dat je een dikke vette barst in je vooruit hebt.

Dirt Rally 01Na twee etappes van de vier per rally krijg je de mogelijkheid om je auto te repareren, hier heeft het team van monteurs echter maar een half uurtje de tijd voor. Het is dus goed uitkienen welke onderdelen van belang zijn en wat er tijdens de volgende twee heats ook in een wat mindere staat mag zijn. Daarnaast kost het repareren van de bolide aan geld, en dat heb je juist weer nodig om nieuwe auto’s te kopen. Om in het kleine half uurtje toch de boel weer een beetje rijklaar te krijgen, kun je na het rijden van een aantal stages ervoor kiezen om met je zuurverdiende centen een extra monteur in te huren. Met meer mensen krijg je natuurlijk meer gerepareerd. Uiteindelijk kun je het team tot vier crewleden uitbreiden, allemaal met hun sterke en zwakke punten.

Naast het te spelen carrièrepad zit er ook al een beperkte asynchrone multiplayer in deze vroege versie van Dirt: Rally verstopt. Zo kun je meedoen aan dagelijkse of wekelijkse evenementen. De paar keer dat ik een poging heb gewaagd, bleek dat ik nog veel moet oefenen, helemaal met de wat snellere bolides die je soms krijgt toegewezen. Veel van dit soort races eindigen dan ook met een compleet verfrommelde auto ergens in de bosjes naast het parcours. Gelukkig kun je met alle wagens die in Dirt: Rally beschikbaar zijn ook een zelf samengesteld stukje rijden. Dat is handig om de routes uit je hoofd te leren of om door te krijgen hoe een bepaalde auto reageert op deze routes.

Mijn digitale alterego ziet het niet meer zitten

Mijn digitale alter ego ziet het niet meer zitten

Al met al ben ik tot nog toe bijzonder onder de indruk van wat Codemasters mij heeft voorgeschoteld. Niet alleen lijkt het erop dat we een behoorlijk pittige rally game voor onze kiezen krijgen, ik heb het bijstellen van de onderdelen van de wagen voor het gemak nog niet eens behandeld, ook word er weer eens aan de echte rally liefhebber gedacht. Ik ben benieuwd wat Codemasters de komende tijd nog aan het spel gaat toevoegen en tot die tijd ben ik geregeld even ‘ontspannen’ een rondje aan het rondcrossen langs een dodelijk afgrond.

Dirt: Rally is op dit moment enkel speelbaar op PC. Codemasters wil het spel wel heel graag naar de consoles brengen, maar weet nog niet zeker of dit gaat lukken. Daar horen wij later dus vast meer over.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

One Response to “In de steigers – Dirt: Rally”

  1. Maarten Houtman Maarten Houtman

    Misschien moeten we een inzamelactie beginnen voor een nieuw stuurtje voor Martijn. 😉

    Reply

Leave a Reply