In de steigers: Friendship Club

Posted by & filed under , , .

Friendship Club HeaderHet klinkt super vriendelijk: Friendship Club. Maar laat je niet door deze titel je niet verwarren! Heel erg vriendelijk zijn de vrolijk gekleurde ventjes niet tegen elkaar.

Laat ik eerst maar eens uit de doeken doen wat Friendship Club dan eigenlijk wél is. Terwijl de kleine Timmy Bibble in slaap sukkelt komen de denkbeeldige vriendjes tot leven, maar wie is nou zijn allerbeste nepvriendje? Dat is aan het groepje spelers om uit te zoeken. Dus plant jezelf met drie vrienden of vriendinnen voor de televisie en selecteer een van de vier personages, kies een spelmodus en zorg dat je als eerste alle punten bij elkaar hebt geraapt die nodig zijn voor de overwinning.

Deze punten verdien je door je tegenstander met behulp van de twin-stickbesturing aan vlokken te schieten of met een hoofdbons het level door te laten stuiteren.

Friendship Club 03Friendship Club zag ik een paar weken geleden voor het eerst op Rezzed. Al snel verwonderde het mij dat een aantal op het oog lieftallige Britse schoolmeisjes al snel tegen elkaar stonden te schreeuwen en te tieren als ze hun digitale alter-ego als een lappenpop door het scherm zagen stuiteren. Daar moest ik natuurlijk het fijne van weten.

Friendship Club 01Aangezien wij van Gamestalker nog wel eens bij elkaar over de vloer komen leek een testsessie bij Daudi thuis mij de uitgelezen kans om het spel eens aan een deel van de redactie te onderwerpen. Ik ging er vanuit dat het een zeer korte spelsessie zou gaan worden, aangezien er nogal wat te spelen games op het programma stond. Niets bleek echter minder waar. Al snel zaten ook wij te schreeuwen en te tieren op het bankstel en is het een geluk dat er geen controllers dwars door de televisie van de gastheer zijn gevlogen. Vervolgens hebben wij ongeveer alle andere titels van het lijstje moeten schrappen aangezien niemand het kon verteren dat Pepijn met iedereen de vloer aan leek te vegen.

Wat Friendship Club zo leuk maakt is dat je de mogelijkheid hebt om bijna alle spelelementen aan te passen. Zo kun je het complete spel op een kwart van de snelheid laten draaien zodat je als je wat minder snel bent, zoals ik, kunt proberen je maatjes met wat tactiek en timing het spel uit te werken. Aan de andere kant is het ook mogelijk om het spel juist twee keer zo snel af te spelen, dit heeft vooral chaos en hectiek tot gevolg. Dit zorgt vooral voor hilarische momenten. Maar dat is nog lang niet alles. Ook het aantal te gebruiken kogels, of je überhaupt mag bewegen en tal van andere instelbare opties zorgen ervoor dat elke game een andere uitdaging blijkt. Daarnaast zijn ook nog eens alle kamers waar het spel zich afspeelt volledig willekeurig gegenereerd en stuiteren kogels tot in de eeuwigheid als levensgevaarlijke projectielen door het level.

tweak je settings

tweak je settings

Grafisch is Friendship Club gelukkig alles behalve realistisch, hierdoor klinkt het aan vlokken schieten dan ook veel erger dan dat het is. De game is zelfs behoorlijk minimalistisch waardoor de focus in zijn geheel op de gameplay komt te liggen. Hoewel dat in sommige gevallen een nadeel is, zorgt het in dit geval dat je nog enigszins kunt blijven volgen wat er eigenlijk allemaal op het scherm gebeurt.

Aan het eind van de avond, toen onze duimen zowat tot pap waren gedegradeerd en we de helft van de te spelen games nog steeds niet hadden aangeraakt, wist ik eigenlijk al zeker dat deze ‘In de Steigers’ niets anders kon zijn dan een regelrechte aanbeveling voor iedereen die wel eens met een paar vrienden op de bank een spelletje speelt. Dit terwijl wij normaal behoorlijk terughoudend zijn als we het over een Early Access hebben. Ontwikkelaar Force of Habit heeft ons met Friendship Club zo weten te vermaken dat we druk doende onze agenda’s aan het checken zijn om een nieuwe avond te plannen!

Voor het gemak is hier een link naar de Steam pagina.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply