In de steigers: Guild of Dungeoneering

Posted by & filed under , .

Guild of Dungeoneering headerGuild of Dungeoneering is een dungeon crawler met een leuke twist: in plaats van dat je de held bestuurt, bestuur je de kerker die deze held verkent. Hoe dat in zijn werk gaat? Met een bak ruitjespapier en een potlood natuurlijk!

Guild of Dungeoneering 02Voordat je schrikt van het idee om anno 2015 terug te moeten naar een archaïsch en boom-onvriendelijk analoog medium als papier, het gaat in Guild of Dungeoneering gelukkig om digitaal papier. Dat is namelijk het eerste wat opvalt als je naar een filmpje of plaatje van het spel kijkt, ontwikkelaar Gambrinous heeft op fantastische wijze een tekenstijl weten te vatten die doet denken aan potloodtekeningen op ruitjespapier. Precies hoe de oudere gamers onder ons wellicht in hun kinderjaren zelf hun eigen kerkers ontwierpen. Alleen is de tekenaar van Guild of Dungeoneering een stuk meer getalenteerd dan wij indertijd waren. Van de kerkers zelf, tot de helden en de monsters, het ziet er allemaal zeer charmant uit in Guild of Dungeoneering.

Als we verder kijken dan de leuke tekenstijl, dan merken we dat Guild of Dungeoneering turn-based is en dat je in iedere beurt stuk voor stuk zelf een kerker moet bouwen. De enige kamers aan het begin van een avontuur op het vel ruitjespapier zijn die waarin je zelf begint, eentje met een schatkist en eentje waarin de eindbaas zich bevindt. Bij iedere beurt krijg je vijf willekeurige kaarten toebedeeld en moet je er drie spelen of weggooien. Deze kaarten kunnen bestaan uit stukjes van de kerker die afhankelijk van de lay-out ergens tegen een bestaande ruimte gelegd moet worden. Deze kerkerkaarten kunnen namelijk niet gedraaid worden, dus je moet goed bedenken wat op de lange termijn de handigste lay-out is voor jouw held met de schatkist en de eindbaas in het achterhoofd.

Guild of Dungeoneering 05Naast de kerkerkaarten krijg je ook kaarten waarop monsters staan. Het niveau van deze monsters staat keurig aangegeven en je mag zelf weten of en waar je ze plaatst. Waarom zou je ze dan überhaupt plaatsen? Omdat jouw koene held ervaringspunten moet vergaren om het uiteindelijk tegen de eindbaas op te nemen. Deze staat ergens bovenin constant commentaar te geven en doet er een bepaald aantal beurten over om op volle kracht te komen. In de versie van Guild of Dungeoneering die ik speelde was dat tien beurten. Dat betekent dat het zaak is om binnen tien beurten zoveel mogelijk monsters te verslaan en vervolgens bij de eindbaas aan te kloppen voordat hij transformeert.

Je hebt zoals gezegd geen controle over de held die je erop uit stuurt. Hij gaat zijn eigen gang, maar zal wel door monsters aangetrokken worden. Daarnaast zal goud of zilver hem nog meer aanspreken dan welk monster dan ook. Aan een spoor van blauwe voetjes kan je zien welke route hij de volgende beurt van plan is af te leggen en door een monster of wat goud op een bepaalde plek te leggen, kan je deze route aanpassen. “Hee! Goud!” zal het dappere (maar oh zo hebberige) mannetje roepen en er direct op af rennen. Tussen de eindbaas en het startpunt ligt ook een schatkist en het is handig om die te openen voordat je aan het eindgevecht begint, daar zit namelijk altijd goede loot in.

Guild of Dungeoneering 04Loot is minstens net zo belangrijk als de lay-out van de kerker en de ervaringspunten. De gevechten worden namelijk ook op basis van kaarten gevoerd en die worden bepaald door de uitrusting van je held. Je hebt verder geen mogelijkheid om jouw kaartenverzameling aan te passen, de drie kaarten waaruit je kunt kiezen tijdens iedere beurt in een gevecht komen op willekeurige volgorde uit je bestaande stapel. Behalve uit de schatkist kun je na ieder gevecht op interessante loot stuiten en de held heeft vijf stuks verschillende uitrusting die hij aan kan trekken. Het is dus zaak om in te schatten welke loot het handigst is op basis van de statistieken van de bijbehorende kaart(en): hoeveel schade doet het, wat voor schade en blokkeert het schade? Met de gevechtskaarten die je op deze manier uit de loot hebt samengesteld kun je hopelijk de levenslijn van je tegenstanders eerder wegvagen dan zij die van jou.

Uiteindelijk zit er meer tactiek in Guild of Dungeoneering dan je op het eerste gezicht zou denken. Ook al heb je geen directe controle over de held of over zijn kaartenverzameling, het is zaak om een tactische route door een kerker uit te stippelen. Het ideaal is om één beurt voordat de eindbaas op volle kracht is bij hem binnen te stormen terwijl je onderweg zoveel mogelijk vijanden hebt verslagen én de schatkist hebt geopend. Als de eindbaas verslagen is, keer je met alle beloningen triomfantelijk terug naar je gilde. Daar kun je meer helden huren en het gildegebouw kunt uitbreiden voordat je weer een (eventueel moeilijkere) kerker induikt.

Guild of Dungeoneering 03Het beheren van de gilde zat echter niet in de versie die ik speelde, nadat je de eerste kerker uit hebt werd ik teruggezet naar het titelscherm. De gameplay in deze eerste kerker zit echter goed in elkaar en zoals gezegd zijn de stijlvolle graphics om van te smullen. Het voornaamste nadeel is dat je maar net van gameplay gebaseerd op kaarten moet houden, anders ben je heel snel klaar met Guild of Dungeoneering. Daarnaast lijkt het gehele spel in de eerste plaats met tablets in het achterhoofd gemaakt te zijn. Guild of Dungeoneering komt ergens medio 2015 op Steam uit en de productpagina is zelfs al live (al wordt er nog geen prijs genoemd), maar Gambrinous heeft al aangegeven dat een tabletversie aanstaande is. Met een muis spelen is te doen, maar in de versie die ik speelde was het niet mogelijk om gewoon te klikken op kaarten. Alles gebeurt door te slepen en los te laten, zelfs het scrollen van het scherm. Dit kan nog veranderen in de voltooide versie, maar dan nog lijkt Guild of Dungeoneering mij eerder een vermakelijk spel voor op de tablet. Hoewel er zoals gezegd meer tactische diepgang in zit dan je op het eerste gezicht zou denken, is het nog steeds zeer gestroomlijnd. Een spel dat vooral geschikt zal zijn om lekker even een kerker te leggen als je even niks anders te doen hebt.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply