In de Steigers – Luckslinger

Posted by & filed under , .

Luckslinger headerVoeg een Italiaans sausje toe aan oer-Amerikaanse cowboyverhalen en je krijgt het spaghettiwesterngenre. Combineer dat vervolgens weer met moderne hiphopmuziek en een Nederlandse eend, en je krijgt Luckslinger.

Luckslinger 001

De revolverheld heeft een getrainde eend bij zich die items voor hem verzamelt.

Als de grootste liefhebber van zowel hiphopmuziek als spaghettiwesternfilms op de redactie van Gamestalker, hoefde onze eigen Big Boss Martijn niet lang na te denken over wie hij deze opmerkelijke mix van Amerika, Italië en Nederland zou toeschuiven. Maar terwijl ik de vroege demo speelde (die op de officiële website voor iedereen beschikbaar is) kwam ik erachter dat dit mengsel van genres niet eens het meest originele concept is van deze tweedimensionale platformshooter. Zoals de volledige titel Luckslinger: A Fistful of Fortune al doet vermoeden draait het in dit spel vooral om geluk. Zal jij een fortuinlijke speler zijn?

Luckslinger 006

“Do you feel lucky, punk?”

‘Luckslinger’ is een woordspeling op ‘gunslinger’, oftewel revolverheld. Het hoofdpersonage moet het namelijk niet alleen van zijn revolver hebben, maar ook van een dosis geluk. Naast de standaard levensmeter (een rij hartjes) en munitiemeter (een cilinder met zes kogels) heb je in Luckslinger ook een ringvormige geluksmeter. Geluk kan je verzamelen, waardoor de meter steeds voller loopt en des te meer hoeveelheid geluk, des te meer geluk je letterlijk hebt in het spel. Met weinig geluk kan bijvoorbeeld pardoes een windmolen uit elkaar donderen terwijl je er net onderdoor loopt. Maar heb je veel geluk verzameld, dan kan het zomaar zijn dat kogels van tegenstanders jou niet raken omdat ze onwijs afwijken. Dit gebeurt allemaal willekeurig, maar de onderliggende kansberekening wordt dus door je geluksmeter beïnvloedt. Ook kan je het geluk afdwingen door een gedeelte van de geluksmeter op te offeren, dan zorgt bijvoorbeeld een mol er gegarandeerd voor dat je niet in een ravijn dondert als je naar de overkant probeert te springen. Luckslinger geeft hiermee een inventieve draai aan het concept van mazzel hebben in games. Had ik al gezegd Russische roulette een mini-game is in Luckslinger?

Zoals je aan de screenshots kunt zien heeft ontwikkelaar Duckbridge voor een vrij minimalistische vorm van pixel art gekozen, waarmee ze knap een sfeervolle westernsetting weten neer te zetten. Terwijl de credits in het begin van het spel voorbij rollen bestuur je de revolverheld al (ik noem hem zelf ‘the sprite with no name’) en zien we in hoog tempo diverse potentiële weersomstandigheden afgewisseld worden. Met de variatie in de volledige versie zou het dus theoretisch goed moeten zitten. De demo begint pas echt wanneer je in opdracht van een stervende man de sheriff van een naburig stadje moet opzoeken. Onderweg moet je behendig springen, rollen en schieten. Je revolver moet je handmatig herladen en altijd je geluk goed in de gaten houden. Zonder geluk schiet je namelijk ook minder nauwkeurig en kunnen platforms zomaar onder je voeten wegvallen.

Luckslinger 004

Links de oude cowboywinkel, rechts een laveloze sheriff

Eenmaal in het stadje aangekomen blijkt de sheriff een van die stereotype nutteloze, stomdronken sheriffs te zijn die aan de revolverheld vraagt enkele boosaardige bandieten op te sporen. Het is in dit stadje dat je echt begint te merken dat Luckslinger meer is dan een rechttoe rechtaan platformer. Net als in Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo, een klassieker uit 1988 voor de Commodore 64 die ik eerder uitgebreid heb besproken, worden de platformsecties afgewisseld met steden en dorpen die je op je gemak kunt verkennen. Niet alleen kun je met dorpelingen praten, het is ook mogelijk om ieder gebouw binnen te lopen en bijvoorbeeld wat items te kopen of even rondte hangen in de plaatselijke saloon. Vervolgens krijgt onze revolverheld zelfs een paard tot zijn beschikking waarmee je een stuk sneller vooruit komt. Dit alles maakt de sfeervolle western-spelwereld van Luckslinger alleen maar des te sfeervoller en in combinatie met de fijne controls en het originele geluksconcept. levert dit een uiterst speelbare en leuk demo op.

Luckslinger 005

Met de humor zit het ook goed in Luckslinger, naast vermakelijke dialogen krijg je ook lollige momenten als deze: op de ‘wanted poster’ is een ingezoomde versie van een pixel artmannetje te zien.

Ik kan echter de onwaarschijnlijke mix van westerns en hiphop niet negeren. Het eerste waar ik zelf aan dacht waren de animeseries Samurai Champloo en Afro Samurai die een oude Japanse setting over samurai combineren met de beukende beats van mijn favoriete muziekgenre. In die animeseries werkt deze combinatie verrassend goed, het geeft ze een heel eigen sfeer en voor Luckslinger geldt exact hetzelfde. Hoe het kan dat hiphop goed combineert met zowel samurai als cowboys weet ik ook niet, maar toch is het zo. Het is ook toepasselijk dat hiphop als eerder al gecombineerd is met Japanse samurai voordat Duckbridge het met cowboys mixte, het spaghettiwesterngenre is tenslotte ook voortgekomen uit het overzetten van een Japanse samuraifilms naar een western. De Italiaanse regisseur Sergio Leone zorgde voor de grote doorbraak van de Italiaanse western met A Fistful of Dollars uit 1964 en die was gebaseerd op Yojimbo uit 1961 van Akira Kurosawa. De samurai-hiphop-cowboys kruisbestuiving is dus al langer gaande.

Dit beseft Donald Kooiker, de helft van het tweetal dat samen met Marciano Viereck indie-ontwikkelaar Duckbridge vormt, zich maar al te goed. Ze waren al langer bezig met Luckslinger en het spaghettiwesternthema, toen ze opeens op het idee kwamen om er ook nog hiphop aan toe te voegen. Net als ik zijn ze bij Duckbridge namelijk niet alleen liefhebbers van spaghettiwesterns, ook voor goede hiphopmuziek kun je ze wakker maken. Beide liggen Duckbridge na aan het hart en met Luckslinger willen ze andere fans weer iets van het inmiddels een beetje verlaten spaghettiwesterngenre laten proeven. En voor wie niet bekend is met filmklassiekers als For a Fistful of Dollars, For a Few Dollars More en The Good, the Bad and the Ugly, hopen ze spelers met deze films kennis te laten maken. Toen ze bij Duckbridge eenmaal het idee hadden voor deze aparte combinatie van cowboys en hiphop, voelde het gelijk goed aan en ook al speelde de eerder genoemde Samurai Champloo hierbij geen rol, ze zijn wel bekend met de serie. Kooiker geeft aan dat het waarschijnlijk een onbewust bewijs vormde dat het concept kon werken.

Luckslinger 002

De beruchte ‘sprite with no name’

De muziek in de demo van Luckslinger klinkt in ieder geval erg lekker en vult de westernsfeer goed aan. Bij spaghettiwesterns is de soundtrack net zo belangrijk als de visuele vormgeving (de muziek van Ennio Morricone in de Dollarstrilogie en Once Upon a Time in the West is legendarisch te noemen) en Kooiker legt uit dat ze werken met een enkele artiest/componist, Rik van Ravenswaaij, die de gehele soundtrack produceert, om een vergelijkbaar effect in de game te bewerkstelligen. Op basis van de demo lijkt dit aardig te lukken. Duckbridge belooft daarnaast ook een zwik bonustracks voor de volledige versie van Luckslinger en werkt hiervoor met verschillende (nog) relatief onbekende artiesten. Ze hebben via reddit en Twitter talent opgetrommeld, producers die het leuk vonden om tracks in te sturen. Uit de vele inzendingen heeft Ravenswaaij (met assistentie van Kooiker) de bonustracks samengesteld en Duckbridge belooft dat er ‘echte gems’ bij zitten.

Luckslinger is voor Duckbridge duidelijk een passieproject, dat blijkt niet alleen uit met hoeveel verve alle uiteenlopende elementen in de speelbare demo samenkomen, maar ook uit hoe Kooiker over het project spreekt. Daarom maakt het uiteindelijk geen verschil dat de game recentelijk tegen een mislukte kickstartercampagne is gelopen. Ze hadden de financiering goed kunnen gebruiken legt Kooiker uit, ze bekostigen de hele boel namelijk uit eigen zak en de Kickstarter had Duckbridge hopelijk extra ademruimte gegeven. Desalniettemin gaan ze gewoon door met de ontwikkeling en mikken ze nog steeds op een zo kwalitatief mogelijk eindproduct.  Inmiddels zijn ze aan een campagne op Steam te komen begonnen via Steam Greenlight, je kunt hier de pagina vinden om op Luckslinger te stemmen. Ik raad iedereen dan ook aan om vooral de demo zelf uit te proberen en even te op ‘ja’ te klikken. Sowieso vind ik persoonlijk dat games vaker gebruik mogen maken van de westernsetting en het zou mooi zijn als we een Nederlandse ontwikkelaar hierin kunnen steunen.

Oh en doe jezelf een plezier en kijk terwijl je wacht op Luckslinger alle films die ik in dit artikel heb genoemd, of je nou van westerns houdt of niet. Je mag me later bedanken.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply