In de Steigers: Secrets of Grindea

Posted by & filed under .

Secrets of Grindea headerEen 8-bit of 16-bit uiterlijk is tegenwoordig helemaal hip in de gamewereld. Daarmee dreigt er een overvloed retrogestileerde indiegames te ontstaan, maar toch weten de allermooisten zich nog steeds te onderscheiden. Secrets of Grindea is een van deze opmerkelijke games.

Wat vooral opvalt aan Secrets of Grindea is hoe ongelofelijk mooi de tweedimensionale omgevingen en animaties zijn. Het doet denken aan de hoogtijdagen van Square EnixWaar de Japanse ontwikkelaar dit voor elkaar bokste met volwaardige teams en een groot budget, flikt Zweedse ontwikkelstudio Pixel Ferrets hetzelfde kunstje met slechts een drietal studenten gamedesign. Een schoolproject kun je Secrets of Grindea echter niet meer noemen, want na drie jaar ontwikkeling is de game inmiddels als bèta verkrijgbaar en maakt het een hele goede eerste indruk.

De meest voor de hand liggende vergelijking is Secret of Mana voor de Super Nintendo. Niet alleen vanwege de vormgeving, ook omdat je coöperatief de game kunt doorlopen met maximaal vier spelers. Dat is er eentje extra ten opzichte van de SNES klassieker uit 1993, maar er is wel meer dat Secrets of Grindea anders doet. Qua gameplay wordt de boel namelijk opgeleukt met westerse ARPG-elementen zoals we die kennen uit bijvoorbeeld Diablo. Dat betekent een heleboel loot, een heleboel skill trees en een heleboel queesten om te voltooien.

Secrets of Grindea fireballHet vechtsysteem zelf voelt oppervlakkig hetzelfde aan als die van Secret of Mana. Lekker voor je uithakken met een mogelijkheid om ‘special moves’ uit te voeren en deze eventueel op te laden om krachtigere varianten eruit te gooien. Daarbij is het ook fijn dat Secrets of Grindea de Xbox 360 controller volledig ondersteunt, je wilt dit soort games niet met een toetsenbord besturen. Wanneer je verder speelt merk je echter dat de game indrukwekkend veel special moves aanbiedt verdeeld over drie basissoorten: combat, magic en support. Iedere basissoort biedt vervolgens de keuze uit meerdere varianten. Magic omvat bijvoorbeeld Fire, Ice, Earth en Wind. Bij ieder element kun je uit vier verschillende special moves kiezen en deze kun je vervolgens desgewenst steeds sterker maken door er ervaringspunten in te stoppen. Dat zijn dus een boel special moves in totaal. Je kunt ze als klap op de vuurpijl helemaal naar eigen inzicht toewijzen aan de A, B, X en Y knoppen en daarbij drie verschillende indelingen maken. Door op RT of LT te drukken wissel je tussen verschillende aanvalsconfiguraties. Deze keuzevrijheid om je favoriete aanvallen naar eigen inzicht in te delen en sterker te maken blijkt erg goed te werken in combinatie met het Secret of Mana-achtige vechten.

Secrets of Grindea sneeuwpret Behalve ten bate van de skills, vergaar je natuurlijk ook ervaringspunten om je personage in levels te laten stijgen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om allerlei soorten uiteenlopende uitrustingsstukken te verzamelen die je statistieken nóg verder omhoog stuwen. In een game waarbij het de bedoeling is om lekker veel vijanden te verslaan om loot te verzamelen is dit een welkome aanvulling, vooral omdat er een aparte sectie is voor uitrusting die puur een visueel effect heeft. Stel, je hebt een kippenhoed die je wel heel erg leuk vindt staan op je personage, maar je vindt daarna een lelijke helm die betere statistiekbonussen geeft. Dan draag je de lelijke helm zoals je dat gewoonlijk zou doen met uitrusting in een RPG, maar je plaatst je geliefde kippenhelm in de ‘Style’-sectie van het uitrustingsmenu. Daarmee wordt de kippenhoed visueel weergegeven op jouw personage terwijl je tegelijkertijd voordeel haalt uit de betere statistieken van die lelijke helm. Het is een klein detail, maar het geeft goed de flexibiliteit weer die Pixel Ferrets wil bieden, tot aan het uiterlijk van je personage aan toe.

Zoals je van een ARPG zou verwachten volg je niet alleen een hoofdverhaal in Secrets of Grindea, maar zijn er daarnaast talloze submissies te vinden die volledig optioneel zijn. Deze leiden vanzelfsprekend altijd tot meer loot en meer ervaringspunten. De submissies zijn niet alleen rechttoe rechtaan queesten, van het soort ga-ergens-heen-en-vind-of-versla-iets, maar er zijn ook schatkaarten die je aan het spoorzoeken zetten, gezelschapsdieren die je kunt vangen en zelfs de mogelijkheid om lekker ontspannen te vissen. Dankzij de gevarieerde omgevingen wordt dit in ieder geval in de bèta nooit echt saai. Ook niet omdat je met al die loot ook leuke dingen kunt doen zoals craften, oftewel je eigen uitrusting en wapens creëren. Aan alles lijkt gedacht te zijn.

Secrets of Grindea collectorNet zoals Borderlands van een firstperson-shooter een fantastische coöperatieve lootgame wist te maken door elementen uit Diablo te lenen, zo weet Secrets of Grindea eveneens met dezelfde elementen een verfrissende draai aan een 16-bit RPG te geven. Mede dankzij de fantastische visuele vormgeving is de game in bètavorm al een genot, maar er zitten wel een paar minpunten aan. Ten eerste biedt Secrets of Grindea geen lokale co-op aan. Online is ook leuk natuurlijk, maar het zou mooi zijn geweest als beide opties aangeboden werden. Momenteel is Pixel Ferrets ook niet van plan een lokale optie alsnog te implementeren. De reden hiervoor is mij niet geheel duidelijk, maar ik neem aan dat een driemansstudio wellicht de middelen niet heeft om dit in hun huidige ontwikkelplan te verwerken. Ten tweede wordt de visuele pracht en praal een beetje verpest door de portretten van personages die bij de dialoogkaders staan. Deze zijn vrij knullig getekend en staan in schril contrast met de geweldige sprites die je over het beeld ziet rennen. Als dit echt niet beter kan, dan zou ik liever hebben dat ze dan maar géén portretten tonen tijdens de dialogen.

Secrets of Grindea portalTot slot het grootste nadeel: Secrets of Grindea is simpelweg nog niet af. De game is nu al te koop als Steam Early Access versie, maar niet via Steam zelf. Ga hiervoor naar de website, plaats daar een pre-order en je ontvangt direct een Steam-key om de bèta te kunnen spelen. Natuurlijk is deze nog beperkt. Een boel skills ontbreken nog, er moet nog het een en ander gebalanceerd worden en slechts de eerste acht uur zijn momenteel speelbaar. Wanneer je als een malle door de bèta rent zonder te verkennen of submissies te doen kun je zelfs in twee uur het hoofdverhaal doorlopen. Daarentegen speelt Secrets of Grindea nu al lekker weg en lijkt online co-op goed te werken. Het gedeelte van de game dat momenteel beschikbaar is in de bèta komt goed gepolijst over. Ik heb geen crashes, instabiliteit of bugs ervaren. Mocht je echter liever op een voltooid product wachten voordat je je zuurverdiende geld uitgeeft, of ben je nog niet helemaal overtuigd, dan is er gelukkig ook een demo beschikbaar.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply