Interview: CD Projekt RED over Cyberpunk 2077

Posted by & filed under , , .

Cyberpunk 2077 headerAls RPG fanaat en Witcher-liefhebber werd ik door de rest van de Gamestalker redactie uitverkoren om een interview te houden met Łukasz Szczepankowski, Senior Quest Designer van Cyberpunk 2077, de nieuwe RPG van CD Projekt RED.

CD Projekt RED is wat mij betreft een van de weinige ontwikkelstudio’s die het voor elkaar krijgt om rendabele RPGs met ongelofelijk mooie productiekwaliteiten af te leveren zonder hierbij de diepgang uit de gameplay te halen. Ze deinzen er ook niet voor terug om in hun sfeervolle RPGs volwassen thema’s aan te snijden en de speler een indrukwekkend gevoel van keuzevrijheid met merkbare gevolgen te geven, zonder in een clichématige goed-of-slecht indeling te vervallen. Alles en iedereen in de Witcher games is grijs in plaats van duidelijk zwart of wit, iedereen is menselijk en heeft zijn eigen nare trekjes of duistere geheimen. Het is aan de speler om zelf een inschatting te maken met opties die geen van allen ideaal zijn.

Als er dus één ontwikkelstudio is die het pen-and-paper rollenspel Cyberpunk 2020, met zijn vergelijkbare thema’s en kenmerkende grauwe sfeer, recht zou kunnen doen, dan is het CD Projekt RED wel. Hoewel Cyberpunk 2077 pas in 2015 uit zal komen, is de promotie al in volle gang en kregen we een paar weken terug een mooie teaser trailer voorgeschoteld. Reden genoeg voor Gamestalker om  Łukasz Szczepankowski, Senior Quest Designer bij CD Projekt RED, eens goed aan de tand te voelen. In dit interview bespreken we de keuze voor deze futuristische setting, de ontwikkeling van de verhaallijn als verlengde van Cyberpunk 2020, de technische uitdagingen van het creëren van een grote open wereld en verwijst Szczepankowski subtiel naar wat we nog meer kunnen verwachten van CD Projekt RED in de nabije toekomst…

Gamestalker: In hoeverre is Mike Pondsmith, bedenker van het oorspronkelijke Cyberpunk 2020 pen-and-paper rollenspel, betrokken bij het uitwerken van het verhaal achter de gebeurtenissen tussen 2020 en 2077?

Łukasz Szczepankowski: [Mike] is er heel erg bij betrokken. Voor de meeste aspecten rondom de game raadplegen we Mike en het is heel erg belangrijk om een solide achtergrond[verhaal] tussen 2020 en 2077 neer te zetten. Ook al kan de technologie veranderen tussen die twee periodes, het belangrijkste is dat hetzelfde algemene gevoel behouden blijft. Dat we DE Cyberpunk maken en niet een zoveelste toevoeging aan het genre. Daarom is de samenwerking met Mike zo cruciaal.

Gamestalker: Mike Pondsmith lijkt erg enthousiast te zijn over het verhaal en de setting van Cyberpunk 2077. Hebben jullie erover nagedacht om de 2077 setting ooit terug te vertalen naar een pen-and-paper versie?

Łukasz Szczepankowski: Het is echt heel cool dat Mike ons werk goed vindt. De pen-and-paper versie is zijn vakgebied,  dus je zult het aan hem moeten vragen als het over de toekomst van die spellen gaat. We hopen natuurlijk wel dat ons werk hem inspireert en dat hij iets in de planning heeft staan.

Cyberpunk 2077 teaser screen

Screenshot uit de recente Cyberpunk 2077 trailer, het ziet er allemaal in ieder geval erg sfeervol uit.

Gamestalker: Als ik het goed begrepen heb, was het CD Projekt RED die contact heeft opgenomen met Mike Pondsmith om een game gebaseerd op Cyberpunk 2020 te maken. Hoe kwamen jullie tot de beslissing om Cyberpunk 2020 als basis te gebruiken voor een nieuwe CD Projekt RED RPG, iets wat op het eerste gezicht compleet het tegenovergestelde is van de middeleeuwse fantasy setting van de Witcher games?

Łukasz Szczepankowski: We wilden graag met een andere setting aan de slag. Maar ik zou het niet ‘compleet het tegenovergestelde’ noemen. Het is een duistere wereld, met volwassen problemen, iets waar we ook bekend om staan met The Witcher. In de toekomst zijn de mensen nog steeds menselijk, en zijn hun problemen en passies nog dezelfde. Dit is de basis voor een goed verhaal dat we aan de spelers willen vertellen.

Daarnaast zitten er veel fans van de pen-and-paper Cyberpunk in het ontwikkelteam, dus zodra we over een futuristische setting begonnen na te denken was het universum van Mike een voor de hand liggende keuze.

Gamestalker: In de verborgen boodschap in de recente Cyberpunk 2077 teaser trailer wordt er gezegd dat jullie nog steeds op zoek zijn naar getalenteerde personen voor het Cyberpunk 2077 ontwikkelteam. Is het een vereiste van de functie dat nieuwe teamleden Cyberpunk 2020 spelen?

Łukasz Szczepankowski: Als dagelijks onderdeel van deze baan? Nee, dat niet. We spelen Cyberpunk [2020] in onze vrije tijd en dat houdt geen verband met ons werk. Als je bij ons solliciteert dan is kennis hebben van [het Cyberpunk 2020 rollenspel]systeem geen vereiste, maar het is een aanzienlijke pre. Vooral in de functies van het overzetten van het systeem of het schrijven van het verhaal. In bepaalde functies helpt het dus wel degelijk en een van de eerste dingen die je dan zou doen is het [Cyberpunk 2020] handboek lezen, maar we zijn op zoek naar getalenteerde personen, die de sfeer goed aanvoelen. Als jij het genre goed aanvoelt, als je enthousiast bent over gamen, dan staat het ontwikkelteam voor je open.

Gamestalker: Cyberpunk 2077 zal verschijnen wanneer het af is, wat waarschijnlijk op zijn vroegst in 2015 zal zijn. Zijn jullie niet bang dat het lastig gaat worden om zo lang om de aandacht vast te houden? Of dat jullie dan niet de hype gecontroleerd kunnen opbouwen, zoals zoveel grote ontwikkelstudio’s tegenwoordig steeds meer lijken te doen?

Łukasz Szczepankowski: We wilden een community opbouwen en ik denk dat we het voor elkaar hebben gekregen. [Er is inderdaad een levendig Cyberpunk 2077 forum dat je hier kunt vinden – red] Nu kunnen we ideeën uitwisselen met de fans en hebben we veel mensen geïnteresseerd gekregen in deze nieuwe franchise. Wat de hype betreft, we hebben nog veel meer achter de hand dus maak je om ons maar geen zorgen.

Gamestalker: Als RPG fan vind ik het cyberpunk genre perfect bij RPGs passen. Concepten zoals cybernetische modificaties zorgen ervoor dat standaard RPG systemen, het verbeteren van stats en verkrijgen van nieuwe krachten, een stuk minder abstract zijn en meer een natuurlijk onderdeel van de setting. Toch lijkt cyberpunk een genre te zijn dat nauwelijks gebruikt  wordt in videogame RPGs. Waarom denk je dat dat zo is en hopen jullie daar verandering in te brengen met Cyberpunk 2077?

Łukasz Szczepankowski: Natuurlijk. Modificaties zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van de setting en met de passende RPG systemen komen we een heel eind. Dit zal tevens een game zijn die zal behelzen wat wij het allerbelangrijkst achten: een pakkend, niet-lineair verhaal. Dit alles zal gesitueerd zijn in een open wereld omgeving. Dus ik kan wel stellen dat alle RPG fans ermee tevreden zullen zijn. We mikken erop om de beste futuristische role-playing ervaring ooit aan te bieden.

Gamestalker: Hoeveel werk is het om de RED Engine een gigantisch gebied als Night City in beeld te laten brengen met een vergelijkbare getrouwe weergave die we kennen uit de losse gebieden in The Witcher 2: Assassins of Kings?

Łukasz Szczepankowski: Dit is een andere versie van de [RED] Engine. We zijn het constant aan het verbeteren. We moesten heel veel dingen aanpassen, in The Witcher 2 hadden we bijvoorbeeld kruisbogen maar nu hebben we vuurwapens, wat betekent dat we een nieuw ballistiek model moesten toevoegen, naast nog een boel andere dingen. Onder andere het kunnen weergeven van een open wereld, niet alleen voor dit project, maar ook voor ons onaangekondigde dark fantasy game, die een niet-lineair verhaal bepaalt door keuzevrijheid zal combineren met een open wereld. [Szczepankowski refereert hier naar de nieuwe CD Projekt RED game die 5 februari aangekondigd zal worden. Alles wijst erop dat dit The Witcher 3 zal zijn maar pin ons daar niet op vast – red.]

Gamestalker: Zijn de beelden in de Cyberpunk 2077 teaser trailer representatief voor waar jullie op mikken met de real-time graphics in de game?

Łukasz Szczepankowski: Natuurlijk is de teaser trailer een CGI filmpje, maar inderdaad: dit is ons uitgangspunt en we mikken op graphics van die kwaliteit, die we hopelijk kunnen realiseren op de beste hardware.

Gamestalker: Jullie lijken erg tevreden te zijn over de ontvangst van de REDkit beta, de mod toolset voor The Witcher 2: Assassins of Kings. Betekent dit dat jullie zouden overwegen om dergelijke mod tools ook voor Cyberpunk 2077 beschikbaar te maken?

Łukasz Szczepankowski: We kunnen hier nog geen uitspraken over doen, maar we zijn erover aan het nadenken en we zullen de modding community zoveel mogelijk ondersteunen.

Gamestalker: Mike Pondsmith lijkt een opmerkelijke indruk te hebben gemaakt op de fans vanwege zijn aparte stem sinds zijn verschijning op de aankondiging van de Cyberpunk 2077 game afgelopen mei. Hebben jullie al nagedacht om hem wat voice-over werk te laten doen voor de game, misschien zoiets als de intro?

Łukasz Szczepankowski: De Barry White stem van Mike trekt behoorlijk de aandacht. Vanzelfsprekend willen we proberen hem een cameo te geven in de game. Dat is ook de uitdrukkelijke wens van het ontwikkelteam.

Gamestalker:  Jullie hebben al aangegeven dat verschillende megacorporaties en beroemde locaties uit het Cyberpunk 2020 pen-and-paper rollenspel in Cyberpunk 2077 te vinden zullen zijn, maar wat is de kans dat bekende figuren die nog in leven zouden kunnen zijn, zoals Alt Cunningham, hun opwachting maken?

Łukasz Szczepankowski: De levensverwachting van mensen in 2020 was 150 jaar. In 2077 is dat zelfs hoger. Dus het vormt geen probleem om bekende personages in deze tijd nog in leven te laten zijn. Wie dat zullen zijn? Om daar achter te komen zul je de game moeten spelen!

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

2 Responses to “Interview: CD Projekt RED over Cyberpunk 2077”

  1. Sander Sander

Leave a Reply