Jonesing for Indies – Dark Day LA

Posted by & filed under .

Dark Day LA - headerVampieren zijn al geruime tijd hip en ze worden hoe langer hoe vreemder. Tom Jacobs heeft met Dark Day LA het vampierenseizoen officieel geopend, tijd om op jacht te gaan. Maar dit zijn niet de fonkelende vampieren uit meisjesdromen. Oh nee, deze vampieren zul je niet van mijlenver zien.

Tom Jacobs en zijn bedrijf Millionviews zul je misschien niet kennen maar zijn werk ken je waarschijnlijk wel, met 3D animaties en ontwerpen voor reclamecampagnes voor onder andere bol.com en de KLM. Nu is het tijd voor iets anders, een game voor iOS en misschien, ooit, ook nog wel voor andere mobiele platformen.

Dark Day LA is een asymmetrisch kat-en-muisspel voor twee spelers. De muis is in dit geval de vampier en de kaas die hij zoekt het bloed van zijn slachtoffers. Hoog boven dit jachtgebied zweeft de kat, een sluipschutter van de politie met als taak de vampier te identificeren en uit te schakelen. Mijn eerste vraag tijdens Indigo afgelopen zaterdag aan Tom Jacobs was of hij Spy Party kende, de eerste game die mij te binnen schoot bij het concept. “Nu wel,” was het antwoord. Gespeeld heeft hij het niet, maar het verband is inmiddels al zo vaak door pers en spelers gelegd dat hij inmiddels wel weet met welk spel hij een concept deelt. Ditmaal is het echter een geval van één idee dat op twee plaatsen tegelijk heeft postgevat en in beide gevallen origineel is.

Dark Day LA mag dan qua concept doen denken aan Spy Party, de presentatie is geheel anders. Twee spelers kunnen op dezelfde iPad spelen, het apparaat in het midden met hetzelfde scherm tweemaal in beeld, gespiegeld zodat beide spelers hetzelfde zien. De besturing is simpel en verrassend subtiel, zeker voor de vampier, wat nodig is omdat anders de andere speler de bewegingen zou kunnen zien en afleiden waar de vampier is of in ieder geval in welke richting hij loopt. Met een enkele vingertop is de vampier aan te sturen en de miniemste beweging wordt geregistreerd. Het is niet alleen subtiel, het haalt ook nog eens het beste uit de touch screen technologie. Intensiteit van de beweging vertaalt naar hoe snel de vampier loopt en door met twee vingertoppen tegelijk op het scherm te drukken als een burger in de buurt is voedt de vampier zich. Bij aanvang van het spel is in te stellen hoeveel slachtoffers (weergegeven in harten) de vampier moet maken om het spel te winnen en hoeveel kogels de sluipschutter heeft. De vampier heeft echter nog een nadeel, een levenslijn die leegloopt als hij niet voedt. Stilletjes in een hoekje zitten en afwachten is er dus niet bij, dit houdt de vaart in het spel.

Om te richten heeft de sluipschutter een lichtbundel, het zoeklicht van de helikopter waarmee hij boven de stad zweeft. Het personage in de lichtbundel is waar de sluipschutter op schiet als de speler zijn vinger van het scherm haalt. De vampier heeft echter wel een klein voordeel, ieder nieuw spel krijgt de vampier willekeurig het uiterlijk van een van de burgers. De sluipschutter jaagt dus niet ieder spel op hetzelfde poppetje. Daarnaast kan de vampier aan het begin van een spel uit één van vier mogelijke spawnlocaties kiezen, dus de sluipschutter weet niet direct waar hij moet kijken. Er is een PC demo die nog extra mogelijkheden biedt voor de vampier, de mogelijkheid om in een vleermuis te veranderen en de mogelijkheid om te doen alsof hij doodgaat. Deze mogelijkheden zitten niet in de iOS versie maar Tom Jacobs heeft wel aangegeven dat hij het overweegt, mits hij er coole bewegingen die de speler op het scherm moet maken voor kan bedenken. Versie 1.0 van Dark Day LA, die inmiddels ter certificatie bij Apple is ingediend, zal deze opties nog niet hebben. Eventuele toevoegingen zullen de vorm van updates aannemen.

Zelfs zonder deze updates is Dark Day LA echter meer dan de moeite waard. De opzet is eenvoudig maar de uitvoering vergt ervaring. Door vaker te spelen zul je er beter in worden en zelfs als je steeds tegen dezelfde tegenstander speelt, zullen de tactieken om te winnen blijven evolueren. De opties om het aantal harten en kogels in te stellen aan het begin van een spel maken het ook mogelijk om een evenredige uitdaging te creëren tussen spelers van verschillende niveaus. Eenvoud in de gameplay, korte matches en een vrijwel onbeperkte leercurve maken Dark Day LA een gemakkelijke aanbeveling voor de iPad zodra het beschikbaar wordt op de app store.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply