Jonesing for Indies – Dominions 4: Thrones of Ascension

Posted by & filed under .

Dominions 4 - header

“Onze strategie expert lust hardcore strategy games rauw, geklutst bij het ontbijt, naast de rauwe eieren,” schepte onze onversaagde hoofdredacteur op tegen Illwinter Game Design toen hij preview code verzocht voor Dominions 4.

Dat krijg je ervan. Speel een keer een genre en je wordt bevorderd tot specialist door diegenen die geen affiniteit met het genre hebben. Het was ook een beetje mijn eigen schuld moet ik bekennen. Ik héb immers ook ervaring met turn-based strategy, verdorie. Hoe anders zou het kunnen zijn. Civilization is inmiddels een archetype en het is een goed archetype. Het werkt en dat doet het al jaren. Civilization mag dan behoren tot de AAA wereld en Dominions tot de indies, dat neemt niet weg dat Civilization een goed model is voor een turn-based strategy game.

Dat mag in mijn ogen dan zo zijn, de makers van Dominions 4 denken daar anders over. Doen ze trouwens al sinds de eerste Dominions game uit 2002. Meteen al een probleem, een vierde deel en ik heb nog nooit van de eerste drie gehoord, zelfs niet zijdelings. Even googelen toont dat de serie toch een trouwe schare fans heeft. Hardcore strategie liefhebbers stuk voor stuk, voor wie Dominions zich niet slechts kan meten met de besten maar simpelweg de beste is. Dominions 4 houdt zich op vrijwel geen enkele manier aan de conventies van Civilization georiënteerde turn-based strategy. Lastig, want de preview versie komt niet vergezeld van handleiding en ook de tutorial is niet beschikbaar. Niet dat dat uit zou maken, want de tutorial is eigenlijk een vastgesteld spel waarbij dan in de handleiding met screenshots en tekst wordt uitgelegd wat alles is en hoe het werkt.

Volslagen onbekend met de interface voelde het aanvankelijk alsof ik probeerde druivensap te persen uit peren met behulp van mikadostokjes. Het wilde maar niet lukken. Uiteindelijk heb ik dankzij de tutorial van de gratis versie van Dominions 3 op Desura wat meer inzicht weten te krijgen in de interface van Dominions 4. Dat werkte omdat Dominions 4 eigenlijk een verfijnde versie is van Dominions 3.

Dominions 4 - screenshot 01Maar wat is het dan eigenlijk allemaal? Dat Dominions? De Dominions serie is een turn-based fantasy strategy game. Aan het begin van een spel krijg je de mogelijkheid een pretendent te kiezen. Een halfgod wiens doel is een god te worden om zo de overwinning te behalen. Behalve pretendent kies je een volk, een tijdperk en welke krachten en zwaktes je bezit. Dan begint het, en loopt het bij mijn eerste keer volledig vast. De “End Turn” knop zal ongetwijfeld mijn beurt beëindigen, maar wat te doen voor ik daartoe overga?

Onderzoek, weet ik dankzij de tutorial van Dominions 3, en natuurlijk wat legers bouwen, geen strategie zonder legers. Het verplaatsen van legers lukt me ook nog en zie, een veldslag. Nu had ik wel screenshots gezien van veldslagen. Isometrisch, 2D, maar wel intens. Het leken epische slagen met legers en magie. Ik kon niet wachten. Terug naar de op handen zijnde veldslag dus. Met onderzoek onderweg en legers in aanwas was het tijd de volgende beurt in te luiden. Nu komt het, dacht ik nog, en ja hoor, de samenvatting. Het is net Studio Sport. Je kunt de herhaling en de samenvatting zien maar je hebt geen invloed op de uitkomst.

In plaats van directe sturing kun je eenheden toewijzen aan commandanten. De grootte van de legers hangt af van hoeveel leadership punten de commandant heeft. Vervolgens kun je die legers onderverdelen in regimenten en ieder regiment én de commandant zelf specifieke AI routines meegeven. Een regiment boogschutters kan zich bijvoorbeeld concentreren op vliegende tegenstanders terwijl het andere de vijandelijke boogschutters onder vuur neemt. Een regiment kan worden toegewezen als bescherming voor de commandant terwijl je sterkste eenheden bijvoorbeeld de krachtigste tegenstanders te lijf kunnen gaan. Het biedt een interessante diepgang in het samenstellen van legers en tactieken.

Dominions 4 - screenshot 04Na enig spelen blijkt al snel dat Dominions als strategiespel niet voor de poes is. Hardcore strategy en dat zul je weten, een klacht over eerdere delen was dan ook dat spellen konden verzanden in eindeloze patstellingen. Dat probleem lost Dominions 4 gelukkig op met de voornaamste vernieuwing in de serie. De game is er ook naar vernoemd: Thrones of Ascension (moet ik hier een Game of Thrones grapje maken?). Was het vroeger noodzakelijk alle tegenstanders te verslaan om je pretendent een god te laten worden, nu kun je ook alle ‘Thrones of Ascension’ beheersen. Als je daarin slaagt kun je je pretendent verheffen en het spel winnen.

Het overwinnen doe je niet alleen met legers. Jouw pretendent en bepaalde troepen kunnen nieuwe magische spreuken leren zolang je onderzoek doet. Verder is er nog Dominion, de titel van de game. In het spel zelf is Dominion het religieus overwicht van jouw pretendent. Hoe meer Dominion, hoe beter en om je Dominion uit te breiden kun je priesters tot profeten benoemen en tempels bouwen in de gebieden die je verovert.

Dominions 4 - screenshot 03Al met al slaagt Dominions 4 erin een van de puurste turn-based strategy ervaringen te zijn die ik in jaren heb gehad. Voor liefhebbers van abstractere strategy games als Empire en Strategic Conquest is het dan ook een absolute aanrader. Persoonlijk vind ik het jammer dat de speler geen directe invloed heeft op de veldslagen maar dat houdt wel in dat de focus van de game ligt op strategisch plannen in plaats van de uitbuiting van een paar hele sterke spreuken en units zoals in andere turn-based strategy games soms het geval is.

Momenteel staat Dominions 4 gepland voor 28 september voor Windows, Mac OS en Linux. Op Desura is de game al te pre-orderen.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply