Jonesing for Indies: DreadOut

Posted by & filed under .

DreadOut headerIn deze Jonesing for Indies komt een een studio aan bod uit een land dat we op Gamestalker nog niet voorbij hebben zien komen. Indie-ontwikkelaar Digital Happiness is namelijk gehuisvest in de stad Bandung in Indonesië en met DreadOut brengen ze een Fatal Frame ervaring naar de PC.

Project Zero Xbox coverFatal Frame is hoe tegenwoordig op internet verwezen wordt naar de horrorgame die in 2001 in Europa als Project Zero op de PlayStation 2 en de Xbox verscheen. Ik heb indertijd de Xbox versie gespeeld, maar niet bepaald met veel plezier. Eerder met het hart in de keel. De gameplay in de Fatal Frame reeks draait om het nemen van foto’s en slechts met een camera bewapend moet je doodenge Japanse locaties verkennen waar lang geleden duistere Shintō rituelen zijn uitgevoerd. Natuurlijk spookt het op deze locaties en de enige manier om deze spoken te verslaan of in ieder geval tijdelijk te verdrijven, is door een foto van ze te nemen. Pas wanneer je het zelf speelt, besef je waarom dit de game des te enger maakt. Je moet namelijk in first-person door een krappe lens kijken om de spoken te kunnen zien, maar hierdoor raak je ook het overzicht kwijt. De toch al enge sfeer wordt zo des te enger en beklemmender.

De daaropvolgende delen heb ik niet gespeeld. Geen idee waarom, ik ben er simpelweg nooit aan toegekomen. Deel vier uit 2008 is echter nooit in het westen verschenen maar is als exclusieve Wii titel in Japan blijven steken, tot grote frustratie van de fans van de reeks. Momenteel is er een vijfde Fatal Frame in de maak en deze is wederom exclusief voor een Nintendo platform, de Wii U om precies te zijn. In principe kan dat zeer goed werken, het concept van een camera in combinatie met Wii U GamePad heeft potentie, maar wat als je daar niet speciaal een Wii U voor wilt kopen? Of nog erger, wat als de game wéér niet buiten Japan verschijnt? Dan is er nu een oplossing in de vorm van DreadOut voor PC.

DreadOut nopeDigital Happiness heeft in het verleden zelf aangegeven dat DreadOut de fans van Fatal Frame zeker zal aanspreken. Ze zijn echter een kleine indiestudio en om de ontwikkeling van de game tot een goede einde te brengen moest een Indiegogo-campagne aangewend worden. Dankzij de vele donaties werd het streefbedrag van $25.000 ruim gehaald en na een succesvolle Steam Greenlight-campagne staat de eerste akte van DreadOut op het punt om op 15 mei op Steam te verschijnen en zal de tweede en laatste akte daarna volgen als gratis DLC. Op die laatste link naar de Steam productpagina is ook een speelbare demo te vinden die al een aardige indruk geeft van de game.

DreadOut smartphoneNet als de reeks die het inspireerde is DreadOut een third-person game waarbij je in first-person foto’s moet nemen van geestverschijningen die je belagen. In tegenstelling tot de eerste Fatal Frame gebruik je hiervoor geen ouderwetse camera, maar een moderne smartphone die trouwens ook als handige zaklamp dienst doet. Het feit dat de batterij verdomde lang meegaat is trouwens het meest onrealistische aspect aan deze game over spoken. Qua vormgeving doet DreadOut aan zijn inspiratiebron denken, maar in tegenstelling tot de Japanse spoken en geesten die in Fatal Frame opduiken, maakt Digital Happiness gretig gebruik van Indonesische mythes en spookverhalen.

Je speel in DreadOut als Linda, een stereotiep Aziatisch schoolmeisje met een smartphone. In de demo is het gelijk goed mis wanneer ze wakker wordt in een duistere kamer. Het trillen van haar telefoon die op de grond ligt weerklinkt door de ijzig stille ruimte. Natuurlijk blijkt opnemen een slecht idee, want de vriendin die aanvankelijk aan de andere kant van de lijn lijkt te zijn maakt al gauw plaats voor een eng wezen dat net zo snel verdwijnt als dat het verscheen. Gewapend met haar smartphone moet Linda een uitgang zien te vinden en vervolgens een kerkhof doorkruisen. Daarmee eindigt de demo al, maar niet voordat een flashback laat zien dat het huis in de demo slechts een van de velen van een verlaten stad is.

DreadOut kaarsjeQua controls is DreadOut wel even wennen. De game vertikte het om goed te werken met mijn draadloze 360controller en in third-person rondlopen werkt niet zo lekker omdat Linda op de WASD toetsen reageert zoals ze dat op een analoge stick zou doen. Naar achteren indrukken betekent dus 180 graden draaien en richting de camera lopen. De muisbesturing lijkt ook een beetje log, maar door de gevoeligheid op maximaal te zetten kom je daar snel genoeg overheen. Vooral omdat de sfeer in een game als DreadOut het allerbelangrijkst is en die lijkt in overvloed aanwezig. Dit ondanks de graphics die een beetje simplistisch ogen, maar afdoende zijn om hun werk te doen. Wellicht is dat ook wat je van een kleine studio met een krappe beurs mag verwachten. Hierbij moet ik opmerken dat ik last had van een rare bug waarbij de textures zo uit een PlayStation 1 gegrepen leken in de demo die ik van Indie DB had gedownload. Met de demo op Steam had ik echter geen enkel probleem en zag het er vele malen beter uit. Ik raad daarom vooral aan om de demo van Steam te downloaden.

DreadOut cheeseMijn grootste kritiekpunt op Outlast, de vorige horrorgame die ik van Martijn moest spelen, waren de simpele ‘jump-scares’ waaruit de gehele game bestond. Die werden al snel erg voorspelbaar en bovendien waren de menselijke vijanden gewoonweg niet eng. DreadOut doet het wat dat betreft een stuk beter. De spoken en geestverschijningen zijn enger uitgewerkt en bovendien lijkt er een goede variatie van angstmomenten te zijn. De spanning wordt opgebouwd en komt in ieder geval in de demo op slimmere wijze tot een schrik-climax. Ook een nagelbijtend gevecht tegen een afzichtelijk wezen blijkt extra naar te zijn doordat je in first-person foto’s moet maken. Daarbij kom je erachter dat de milliseconde die je moet wachten om de volgende foto te nemen als een eeuwigheid aanvoelt wanneer zo een gedrocht in rap tempo op je afstormt.

DreadOut is al met al een interessante game om uit te proberen. Hoeven de graphics wat jou betreft niet per se van het niveau Crysis 3 op maximaal te zijn? Kun je een enge sfeer waarderen waarbij je console-controls voor lief kunt nemen? Wil je dolgraag meemaken hoe het is om een spel zoals Fatal Frame eindelijk in HD op een PC spelen? Probeer dan de demo eens uit en wie weet is het binnenkort tijd om je onderbroek in de wasmand te gooien.

DreadOut Dennis PC

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply