Jonesing for Indies – Incognita

Posted by & filed under .

Incognita headerTurn-based maakt een comeback. Na XCOM: Enemy Unknown en Shadowrun Returns gaat nu Klei Entertainment aan de haal met het genre in het aankomende Incognita. Vandaag zijn de pre-orders geopend en is de eerste alpha van de game beschikbaar. Tijd dus om een kijkje te nemen.

Als er één ding is dat je van Klei Entertainment en hun games kunt zeggen dan is het dat ze niet in herhaling vervallen. Van sidescrolling beat ’em up via 2D stealth en een roguelike survival game nu dan naar turn-based strategy met een sterk stealth element. Het andere bindende element van Klei games is de consistent goede art direction. Iedere game heeft een eigen look die naadloos aansluit op de setting en gameplay.

Dit alles beschouwd valt Incognita precies in de Klei traditie. Met een groepje agenten dring je een gebouw binnen op zoek naar informatie en geld. Bedrijfsspionage dus. De sfeer doet echter meer denken aan jaren zestig spionage films en series als The Saint maar dan met Art Deco-achtige character designs. Ook de muziek is precies op haar plaats, alsof ze eigenlijk voor James Bond bedoeld was.

Incognita - 02Zoals Daudi al schreef gaat het hier om een zeer vroege alpha. De gameplay bestaat momenteel uit willekeurig gegenereerde levels en de basisvaardigheden en voorwerpen die je zoal in het uiteindelijke spel zult tegenkomen. De art ziet er in ieder geval al goed uit en de gameplay is beslist niet verkeerd. In tegenstelling tot de gebruikelijke trend in turn-based strategy zijn er geen perfecte oplossingen voor de levels. Het idee is meer dat je verkent, grijpt wat je grijpen kunt en dan zo snel mogelijk naar de uitgang gaat om te voorkomen dat al je agenten het loodje leggen.

De manier waarop Incognita dit bewerkstelligt is door een timer te introduceren. Nu ben ik in de regel een tegenstander van timers in games omdat ze niet zelden een noodgreep lijken van developers om een deel van het spel onnodig moeilijk te maken en daarmee de speeltijd kunstmatig op te krikken. Maar in dit geval werkt het perfect. Iedere beurt loopt de alarmtimer op, van 1 naar 20. Zodra de 20 is bereikt is het spel echter nog niet noodzakelijk uit. Dit betekent slechts dat een groep extra bewakers het level binnenkomen om jouw agenten het leven zuur te maken. Dit leidt tot een constante risico afweging. Kijk je nog gauw in die ene kamer om te zien of er een kluis zit of trek je je zo snel mogelijk terug naar de uitgang om te ontsnappen? Ieder level wordt zo tegelijkertijd een puzzel en een tijdbom. Om de situatie nog verder te bemoeilijken telt de alarmtimer extra snel door als je agenten worden gezien door camera’s en bewakers. Bewakers kunnen uitgeschakeld worden maar een hartslagmonitor in iedere bewaker voegt ook toe aan het alarm een paar beurten nadat de bewaker is gedood.

Incognita - 03Dan is er het hacken. Terminals kunnen gehackt worden voor CPU die je vervolgens gebruikt om andere apparaten te hacken, zoals camera’s en kluizen. De meeste apparaten hebben een firewall en het niveau daarvan bepaalt hoeveel CPU je nodig hebt om het apparaat te hacken. Gelukkig vullen de CPU iedere beurt aan en kun je, als je niet genoeg CPU hebt om het in één keer te doen, een apparaat over meerdere beurten hacken. Terminals zijn altijd de moeite waard want hoe meer je er hebt gehackt des te meer CPU je per beurt te besteden hebt. Camera’s zijn nuttig omdat gehackte camera’s jouw agenten negeren en jou de gelegenheid bieden in kamers te koekeloeren waar je nog niet bent geweest. Ook zijn er nog databases, deze bevatten de locaties van andere terminals en camera’s in het level waarbij de camera’s via de mainframe op afstand gehackt kunnen worden. Dan zijn er nog kluizen, dit zijn uiteraard waar je de spullen van waarde zult vinden, van datadisks en credits tot items die je in het level kunt gebruiken.

Zoals gezegd is de alpha beperkt, het hoofdmenu biedt enkel opties voor een nieuw spel of een spel voortzetten. ‘New Game’ genereert een volledig nieuw level terwijl Continue de optie biedt om het laatst gespeelde level voort te zetten of, indien je het al had uitgespeeld, nog een keer te spelen om een andere aanpak te proberen. In de huidige vorm is het niet alleen al speelbaar, het is zelfs leuk en dat terwijl het nog verre van af is. Uiteindelijk zullen agenten in Incognita ook kunnen levelen en zal er ook een overkoepelend verhaal zijn. Een game om in de gaten te houden dus voor turn-based liefhebbers en voor liefhebbers van goed gemaakte indie games in het algemeen.

Incognita - 06

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply