Jonesing for Indies – Interference

Posted by & filed under .

Interference headerInterference is een stealth puzzle-platformer, een eenmansproject door iemand die zich Sinok426 noemt. Bijnamen bedenken is niet zijn sterkste kant, maar Sinok426 is wel een getalenteerde tekenaar en het eerste wat opvalt aan Interference is dan ook de mooie visuele stijl.

In de forumdraad op TIGforums die als devblog dienst doet, geeft Sinok426 dan ook aan dat Flashback (het origineel uit 1992 natuurlijk, niet de oerlelijke remake) een grote inspiratiebron was en dat hij qua visuele stijl streeft naar een mix tussen Blade Runner en Brazil. Hoewel de recente Gunpoint geen directe invloed op het idee achter Interference heeft gehad, vormt dit volgens Sinok426 zelf wel een goed referentiekader.

Interference - visionOorspronkelijk begon Interference als een iOS/Android game waar de maker niet al teveel tijd aan wilde besteden. Inmiddels is hij van gedachten veranderd en is de game uitgegroeid tot een ambitieuzer project dat als eerste op PC en OSX zal uitkomen.

Je hebt geen wapens tot je beschikking in Interference en de vijanden die je tegenkomt zijn te heftig om zomaar aan te vallen. Dit betekent dat je moet sluipen en uit het zicht moet blijven, zodra je in gezichtsveld van een de patrouillerende bewakers komt, word je zonder pardon neergeschoten. Het is wel mogelijk om vijanden met een taser tijdelijk uit te schakelen als het je lukt om ongezien dichtbij te komen. De speler moet het dus hebben van snelheid en behendigheid om de gestileerde Cyberpunk stad in Interference te doorkruisen die onderverdeeld is in vier aparte districten. Deze districten zijn op hun beurt weer onderverdeeld in kleinere gebieden.

Interference - puzzleGlitchSluipen en platformen is echter niet het enige wat je moet doen in Interference, het opvallendste gameplay aspect is het manipuleren van zogenaamde ‘Glitched Zones’. Via een nabij gelegen Connector kunnen spelers deze Glitched Zones hacken en ze aanpassen alsof het een schuifpuzzel betreft. Deze Glitched Zones variëren qua aantal kolommen en de grootte van de schuifbare velden. Met het hacken en manipuleren van Glitched Zones pas je niet alleen de beschikbare routes aan, ook vijanden en andere gevaren kunnen op deze manier geblokkeerd of uitgeschakeld worden.

Bekijk hierboven een gameplay demo van toen de game nog een klein iOS project was, dus het is niet geheel representatief maar het geeft wel een idee. Het klinkt allemaal erg intrigerend, dus we houden  Interference vanaf nu goed in de gaten.

interferers-pub2

Als bonus nog wat concept art:

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply