Jonesing for Indies – Megabyte Punch

Posted by & filed under .

Megabyte Punch - headerInafune mag dan bezig zijn met een Megaman reboot met Mighty No. 9 maar hij is niet de enige die de Megaman stijl nieuw leven in wil blazen. Het Nederlandse Reptile werkt aan hun eigen visie, Megabyte Punch, die duidelijk is geïnspireerd op Megaman.

Megaman is niet de enige inspiratie voor Megabyte Punch maar het is de duidelijkste dus laten we daar beginnen. Het verhaal is eenvoudig en eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat om de gameplay. Je bestuurt een Megac (robot) met het doel de wereld te redden. Dit doe je door uitgebreide levels te verkennen en met andere robots te vechten. Daar komt de voornaamste overeenkomst met Megaman om de hoek kijken. De robots die je bevecht laten regelmatig onderdelen vallen die je kunt uitwisselen voor je eigen onderdelen. Hoofden, armen, benen, torso’s en meer. In tegenstelling tot in Megaman waar alleen de speciale krachten van eindbazen kunt krijgen, kunnen in Megabyte Punch alle tegenstanders ledematen laten vallen. Uiteraard gaat het dan niet alleen om cosmetische aanpassingen. De nieuwe ledematen geven je robot nieuwe mogelijkheden, soms passief zoals extra kracht of snelheid maar soms ook special moves zoals een sliding om mee aan te vallen, een extra krachtige uppercut of zelfs de mogelijkheid om te schieten.

Megabyte Punch 02De game zelf speelt deels als platformer met een lichte Metroidvania stijl. Gebieden zijn opgedeeld in een aantal kleinere levels maar met behulp van double jumps, wall jumps en special moves als de rocket boost of de mogelijkheid om te vliegen valt er veel te verkennen in de levels. Als je enkel de pijlen naar de uitgang volgt ben je er zo door heen maar wijk je van de gebaande paden af dan is er genoeg te ontdekken. Daarnaast is er natuurlijk het vechten. Vechten voelt een klein beetje hectisch, met één knop voor de standaard aanval die herhaaldelijk kan worden gebruikt om een combo te maken en de special attacks die je via je ledematen krijgt. Het doet vagelijk denken aan iets als Super Smash Bros maar dan zonder de extreme combo’s en special moves. Het mag dan bij tijden wat hectisch zijn, een robot door het level heen slaan en stukken van het level uit elkaar zien vallen is in ieder geval bevredigend.

Megabyte Punch speelt dus leentjebuur bij veel andere games uit vooral klassieke genres. De graphics sluiten daarbij aan met een licht N64 aandoende 3D stijl. Het voornaamste is dat het alles wat het doet ook goed doet. De robot is geheel naar eigen smaak en speelstijl aan te passen en het is zelfs mogelijk onderdelen mee te nemen voor onderweg, mocht je bijvoorbeeld een torso met extra armour willen uitwisselen voor een torso met een rocket boost om naast het vechten ook wat te kunnen verkennen. Daarnaast zijn er verschillende kleuren te vinden om je eigen Megac nog unieker te maken. Bovendien gooit het ook nog een stevige multiplayer optie tegen het geheel aan in de vorm van een co-op mode voor maximaal vier spelers. Co-op biedt uiteraard de klassieke strijd om de beste powerups en de constante verwondering over wat de andere spelers nu allemaal weer kunnen, gevolgd door de onvermijdbare vraag welk item die nieuwe special move geeft. Na de game door te hebben gespeeld kunnen diezelfde vier spelers het met hun gepimpte Megacs tegen elkaar opnemen in de versus mode.

Megabyte Punch is verkrijgbaar via de website van Reptile, GOG, Gamersgate en Desura. Ook is de game inmiddels door Steam Greenlight en zal dus binnenkort via Steam verkrijgbaar zijn. Mocht je een kijkje naar de game willen kijken dan zijn er een demo van het eerste gebied op Kongregate en de onderstaande launch trailer.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply