Jonesing for Indies – Moonscrapers

Posted by & filed under , .

Moonscrapers - header

Oorlog is een bron van vooruitgang op technologisch gebied. Zelden worden natuurwetten en chemie zo op de proef gesteld als tijdens de vervaardiging van wapens. Maar hoe zit het met andere wetenschappen? In Moonscrapers breidt oorlog zich ook uit naar de bouwkunde.

In de eerste wereldoorlog was het een feest van vernieuwing, de wijdelijk gebruikte luchtmachten, indirect artillerievuur, chemische oorlogvoering met de ontwikkeling van mosterdgas en de introductie van lichte machinegeweren en machinepistolen. De tweede Wereldoorlog bracht ons de opmars van de tank, onderzeeërs, radar, intercontinentale ballistische raketten en uiteraard de atoombom.

De koude oorlog werd vooral gekenmerkt door de space race. De eerste mens op de maan is nog altijd een historisch moment in het ruimtereizen van de mens. Star Wars werd een echte term toen Ronald Reagan plannen voorstelde voor SDI (Strategic Defense Initiative); een verdedigingsplatform tegen intercontinentale raketten (vooral kernwapens) in een baan om de aarde.

Als het echter aan de mensen van Better Late Than Never had gelegen was die space race heel anders verlopen. Geen raketten met tonnen brandstof die op de goede gok de lucht in werden geknald. Een van de oudste menselijke vaardigheden zou dan gebruikt worden om de maan te bereiken, namelijk bouwkundige ingenuïteit.

Moonscrapers screenshot - 07Dat is dan ook waar hun aanstaande game Moonscrapers om draait. Torens bouwen naar de maan, middenin de koude oorlog. Twee torens staan tegenover elkaar en racen naar de maan, wie het eerste zijn dak tegen het maanoppervlak plant heeft gewonnen. Dit alles gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. De partijen zijn de bittere koude oorlog rivalen Rusland en Amerika. Met tanks, helikopters, luchtafweergeschut en nefaire bouwtactieken nemen deze gewezen grootmachten het op het hoogtepunt van hun macht het tegen elkaar op in een architectonische race.

De aldus ontstane strijd voltrekt zich in een verticale real-time strategy game. Spelers bouwen hun toren uit verschillende onderdelen. Zo zijn er twee basisblokken om mee te bouwen, een type voor hoogte, het ander als basis voor diverse upgrades. Natuurlijk kun je als een bezetene naar de maan proberen te bouwen en alleen maar blokken voor hoogte op elkaar stapelen. Als dan je tegenstander echter een tank upgrade bouwt en met zijn tank je onderste blok beschiet zal je hele toren na enige tijd veranderen in een regen van brokstukken.

Upgrades zijn dus de kern van de strategische gameplay. Tank upgrades kunnen de tegenstander beschieten en de enige manier om dat te overleven is door te repareren. Een andere offensieve upgrade is de helikopter die op afstand kan worden gehouden met luchtafweergeschut. Ten slotte is er nog de aandelenmarkt. Al dat bouwen kost klauwen vol met geld en de aandelenmarkt is dé upgrade om een extra zakcentje te verdienen.

Los van het schieten is er ook nog een andere strategie om de tegenstander dwars te zitten. Je kunt namelijk ook horizontaal bouwen. Als je eigen toren hoger is dan die van de tegenstander kun je over zijn toren heen bouwen en hem dwingen uit te wijken. Nog mooier is dat je op deze manier een deel van je eigen toren op die van de tegenstander kunt laten rusten, als vervolgens de basis van je eigen toren aan flarden wordt geschoten zal het bovenste gedeelte gewoon blijven staan en kun je rustig verder bouwen naar de maan.

Moonscrapers screenshot - 03

Uiteraard brengt dit het risico met zich mee dat het gevecht zich vooral beperkt tot de basis van de torens waarbij beide partijen hun best doen de basis van de tegenstander de grond in te boren. Om dat tegen te gaan krijgen bestaande delen van de toren experience voor ieder nieuw onderdeel dat hogerop wordt gebouwd. Op die manier wordt het onderste gedeelte van de toren steeds moeilijker te vernietigen en zal het gevecht zich langzaamaan mee naar boven verplaatsen. Delen met meer experience zijn visueel te onderscheiden door middel van de uitgebreidere ornamentering.

Afgelopen zaterdag had ik de kans dit alles zelf eens uit te proberen op Indigo. Het eerste potje dat ik speelde was een blamage. Binnen de kortste keren werd mijn toren de grond in geboord terwijl de Russen er lustig op los bouwden. Hoe verder zij voor kwamen te liggen des te meer verbleekten mijn pogingen hen bij te benen. Terwijl ik probeerde een paar meter omhoog te komen stuurden de Russen hun helikopters op mijn hulpeloze toren af. En dat was maar een placeholder AI, snel even in elkaar geknutseld zodat mensen op Indigo een indruk van de gameplay konden krijgen.

“Maar geen zorgen, de tweede keer gaat het altijd beter,” werd mij monter verzekerd. Mijn onzekerheid wilde vluchten maar de bittere oude strateeg in mij wilde wraak, bovendien stond mijn positie als strategieredacteur van Gamestalker op het spel. De tweede keer ging zoals beloofd gelukkig inderdaad beter. Al snel liep ik voor op de Russen in hoogte en had ik een paar tanks om hun monoliet onder vuur te nemen. Vervolgens nog een afsnijd manoeuvre zodat de communisten, als ze verder wilden, ze ruim om mij heen zouden moeten bouwen. Dat laatste bleek echter geeneens nodig, de Russen kwamen niet verder van de grond dan ik in mijn eerste ronde deed. Victorie, mijn positie is veilig gesteld, voorlopig.

Moonscrapers bood op Indigo dan een singleplayer modus om een indruk van de gameplay te geven maar dat is beslist niet de focus van de game. De interactie tussen spelers is belangrijk, vinden de makers, dus zal de game vooral multiplayer zijn. Eén tegen één, dat is de basis. Uiteraard moest ik wel even vragen of een mogelijkheid is meerdere torens tegelijk te bouwen maar dat ligt niet echt in het verschiet. Wellicht twee tegen twee maar dat is wel de grens. Een andere mogelijkheid voor twee tegen twee werd tijdens het testen ontdekt, het lukte de makers per ongeluk om met twee spelers een enkele toren te besturen. Als oud-Settlers speler juich ik dit concept toe, het maken van strategische beslissingen met twee spelers tegelijk en dezelfde resource pool blijkt even hectisch als hilarisch te zijn en dat sluit goed aan bij de snelle gameplay van Moonscrapers.

Moonscrapers screenshot - 05De AI zal ook geen echte rol te spelen krijgen, wederom omdat de focus op multiplayer ligt. Toch konden de makers daar bij navraag nog wel iets over zeggen. De AI zou namelijk kunnen worden benut voor een soort singleplayer challenges die als tutorial kunnen dienen. Dat zou een aardiger beeld geven van niet alleen de gameplay maar ook de mogelijke strategieën. Verdere details willen ze hier echter nog niet over kwijt behalve dat er geen serieuze singleplayer campaign zal zijn.

Met de sfeer zit het in ieder geval goed, onder de torens strekt het landschap zich uit terwijl zeppelins in trage cirkels door de lucht glijden. Amerikaanse propaganda klinkt van de Amerikaanse zeppelins terwijl de Russische hetzelfde doen in het Russisch. De speler die Rusland speelt kan er zelfs op rekenen mededelingen als voltooide constructie en dergelijke in het Russisch te horen te krijgen.

Hoe het verder gaat met de ontwikkeling wordt nog bediscussiëerd. Moonscrapers was aanvankelijk ontwikkeld als opleidingsproject. op Indigo tijdens de Gamescom heeft het team in ieder geval veel ideeën opgedaan. Het staat al vast dat als ze verdergaan ze dat in Unity zullen doen omdat de engine gebruiksvriendelijk is en toegang biedt tot mobiele platformen. Voor Indigo hebben ze na Gamescom het volgende, niet eerder gepubliceerde, commentaar geschreven.

At the current moment the project as it was initial intended ( as a Game lab project for school ) is finished. This does not mean it is finished for good, alongside school we are trying to set up a way for us to be able to continue improving Moonscrapers. During INDIGO at Gamescom we have had a lot of good conversations with other people and companies from the game industry; some even have offered publishing opportunities. We however do not want to rush anything, build to the moon at our own pace so to speak. Some have rumoured of a port to a different engine and/or mobile platforms, but who believes rumours right.

Ik hoop in ieder geval dat het project evolueert zodat we kunnen uitkijken naar weer een fraaie Nederlandse indie game.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply