Klapper Woensdag – Bad Dudes Vs. DragonNinja

Posted by & filed under .

klapper woensdag header2

Bad Dudes Vs. DragonNinja uit 1988 was een van die games waar ik vroeger behoorlijk van onder de indruk was toen ik het voor het eerst in de arcadehal kon bewonderen.

Of dit nou kwam de door de grote sprites, het geweld, de hoeveelheid vijanden die werden afgeslacht of door een combinatie van alle drie, kan ik mij niet echt meer herinneren.

De ervaring was in eerste instantie, zoals met vele arcade klassiekers uit die tijd, er vooral eentje van kijken hoe andere mensen het spel spelen en een poosje later erachter komen dat mijn zak vol geld wel aardig rap aan het inslinken was. Die dragonninja’s waren toch wat lastigere klanten dan je op het eerste gezicht zou denken na het zien van de de introfilmpjes en gameplay van anderen. De hoofdrolspelers uit Bad Dudes Vs. DragonNinja worden overigens niet zomaar ‘bad dudes’ genoemd.

Ze moeten op zijn minst een paar ronden flink wat klappen hebben gekregen voordat ze überhaupt met die eer en titel mogen gaan rondhangen. Klappen uitdelen en ontvangen dat doe je genoeg in deze game uit de keuken van ontwikkelaar Data East. In Bad Dudes draait het allemaal om het redden van president Ronnie (hadden wij in die tijd niet een Amerikaanse president die Ronald Reagan heette?) uit de klauwen van het ongeschoren clubje ninjatuig.

Bad_Dudes_0

Ninja’s zijn er in alle soorten en maten. O wacht, eigenlijk alleen andere kleurtjes.

Als zelfs de geheime dienst van het Witte Huis niet is opgewassen tegen deze vloot huurmoordenaars ingevlogen uit de Japanse middeleeuwen, dan zit er maar een ding op: schakel gewoon ‘Bad Dudes’ Blade en Striker in. Die lossen het probleem wel even voor je op. De dubieuze helden laten zich niet snel uit het veld slaan door wie dan ook. Ze vegen eigenhandig de straten van New York schoon en ruimen achtereenvolgens een vrachtwagen, een riool, een bos, een goederentrein en een grot vol schorriemorrie op.

De klap op de vuurpijl is daarbij een ondergrondse bunker waar letterlijk ninja’s in alle kleuren van de regenboog tevoorschijn komen, en eigenlijk ook net zo snel weer verdwijnen dankzij het behendige voetenwerk van de twee klapfanaten. Het enige dat een beetje ontbreekt aan onze twee kopstukken is de mogelijkheid om zich verticaal over het speelveld te bewegen. Hun bewegingsvrijheid is ze namelijk ontnomen en in de plaats daarvan kunnen ze slechts op twee horizontale lijnen van voornamelijk links naar rechts door de levels bewegen. Een beetje net als een platform game of een spel als Shinobi.

Natuurlijk zijn de dragonninja’s ook niet de kwaadste en doen ze gezellig met de Bad Dudes mee door zichzelf ook in hun vrijheid te beperken. Gelukkig hebben Blade en Striker voldoende moves in huis om zelfs de lelijkste ninja’s in een klap van het scherm te vagen met hun zogenaamde ‘qi’-manoeuvre. Door de mepknop ingedrukt te houden kunnen ze zichzelf opladen en ontstaat er een vuursilhouet om de speler heen. Zodra de knop wordt losgelaten ontketenen ze een langeafstandsaanval die alle vijanden, behalve dan de eindbazen, doet vervagen.

Bad_Dudes_2

Karnov is niet meer zo lenig als hij ooit was.

Wanneer het gewone klap- en trapwerk niet voldoende blijkt voor de hardnekkigere ninja’s, volstaat de wervelwind trap meestal wel. De dragonninja’s zijn sowieso behoorlijke slappe tegenstanders en kunnen meestal niet meer dan een enkele slag of trap verteren. Wat ze ontbreken aan kracht maken ze dan weer goed door hun diversiteit in kleurschakering. O ja, en vrouwelijke krijgers, oorlogshonden, werpsterren en zwaarden.

Bad Dudes Vs. DragonNinja lijkt in ieder geval van alle ninjamarkten thuis te zijn en heeft dan ook een vijftal eindbazen waar onze Bad Dudes oog in oog mee komen te staan. Vuurspuwers, klauwkoningen, de hoe-kopieer-je-een-groene-ninja-schobbejak, een lompe worstelaar, de kettingfetisjist, de man met de stok en een gemaskerde maniak. Deze jongens zijn er dan ook allemaal voor gemaakt om de speler zo snel mogelijk te ontdoen van je laatste restje zakgeld.

Om het helemaal af te maken gaat de hele santenkraam ook nog vergezeld van de nodige geluideffecten die net dat beetje extra aan je stoten en trappen meegeven als je vijanden hoort kreunen en zuchten. Echter is Bad Dudes, zoals een hoop andere games uit het genre, wel een beetje eentonig en zit er buiten de kleurtjes niet echt heel veel variatie in de vijanden. Data East heeft het spel wel weten op te leuken met wat graffitiwerk in de uiteenlopende achtergronden en zijn er ook een aantal verwijzingen te vinden naar andere games uit hun stal, zoals de eerste eindbaas die wel heel veel weg heeft van de held uit de platform game Karnov en een knipoog naar Chelnov de Atomic Runner.

Bad Dudes is echt zo’n game die indertijd nog best wel wat fans wist te vergaren door zijn art, goedkoop aandoende referenties en geluidseffecten die verdacht veel weg hebben van het Michael Jackson nummer Bad met het roepen van ‘I’m bad’. Het spel is dan ook zeker niet voor iedereen weggelegd. Mocht je echter een keer willen weten hoe het is om met een Amerikaanse president een hamburger te eten, dan kan ik zeker aanraden om Bad Dudes Vs. DragonNinja helemaal tot het einde uit te zitten.

Are you a bad enough dude to rescue Ronnie?”

Bad_Dudes_1

Nightmare on Elm Street is er niets bij! Het enige wat beter is dan één klauw…

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply