Klapper Woensdag – Battletoads & Double Dragon

Posted by & filed under .

klapper woensdag header2

Na een aantal grote klappers (Kung-Fu Master, Renegade, Double Dragon) in de jaren tachtig voor onze kiezen te hebben gekregen, probeerde Rare ook een stukje van de populaire klappercake zich toe te eigenen. In 1991 kwamen ze daarom met hun eigenzinnige klappergame aanzetten.

Met Battletoads wisten ze vrij snel gamerharten te veroveren en werd het bijzondere trio Rash, Zitz en Pimple binnen de kortste keren op eenzelfde voetstuk als die van de gebroeders Lee geplaatst. Niet eens zozeer vanwege het efficiënte klap- en schopwerk van onze kwakende drietal, maar door een afwisseling van hun strijdkunst met races boordevol adrenaline. Deze afwisseling zorgde voor een hectische ervaring waarmee de kwakende kikkers zich makkelijk konden meten met de dubbele draken.

In een tijd waarin zowel de Double Dragon serie als Battletoads behoorlijk succesvol waren, was het niet zo gek dat uitgever Tradewest en ontwikkelstudio Rare hun handen ineen klapten om samen voor een onvergetelijk klapperavontuur te zorgen. Nou ja, samen; Tradewest zorgde er in ieder geval voor dat Rare de licentie van Double Dragon mocht gebruiken voor de cross-over Battletoads & Double Dragon: The Ultimate Team. Technos Japan, de ontwikkelaar die van oorsprong verantwoordelijk is voor de Double Dragon-franchise, heeft verder helemaal niets met dit nieuwe avontuur te maken. De volledige game draait dan ook op de engine van Battletoads en naast de gebroeders Lee is een grote lijst aan personages geïmporteerd uit het universum van Double Dragon.

Battletoads_Double_Dragon_0

Alle vijf helden op een rijtje, het lijkt wel een dating show.

In de Battletoads-serie wist de Dark Queen eerder het leven van de groene klapkikkers vrij zuur te maken door een scala aan hindernissen op te werpen. Hoewel deze duistere koningin in een confrontatie met de strijdlustige padden al meerdere malen aan het kortste eind had getrokken, weet ze in Battletoads & Double Dragon: The Ultimate Team dankzij hulp van buitenaf extra mankrachten in te schakelen. Niemand minder dan de kwaadaardige Shadow Warriors uit Double Dragon komen de handlangers van de koningin een vuistje helpen. Voordat onze vijf helden er erg in hebben weet de Dark Queen met een reusachtig ruimteschip genaamd Colossus de complete militaire macht van de aarde uit te schakelen.

Kommer en kwel dus, maar niet alles is verloren aangezien Rash, Zitz en Pimple besluiten de hulp in te schakelen van Billy en Jimmy Lee. Aan jou als speler de schone taak om uit dit vijftal helden te kiezen en voor eens en altijd af te rekenen met deze kwaadaardige samenwerking tussen de koningin en de schaduwkrijgers. Daarbij heb je qua spelplatforms een ruime keuze uit eigenlijk alle gangbare consoles uit die tijd: NES, Mega Drive, Super Nintendo en Game Boy zorgden ervoor dat Jan en alleman begin jaren negentig kon genieten van deze cross-over.

Bij deze vier platforms horen natuurlijk verschillende smaakjes. De Mega Drive en Super Nintendoversies van Battletoads & Double Dragon verschillen eigenlijk niet eens zo heel veel van elkaar dankzij hun 16-bit architectuur. De Super Nintendoversie mag dan op het audiovisuele vlak een stuk sterker zijn dan de console van Sega, maar dat maakt de Mega Drive-editie meer dan goed doordat het spel soepeler draait op deze hardware, wat strakkere sprites huisvest en iets meer achtergrondmuziek bevat.

Battletoads_Double_Dragon_1

De NES versie ziet er toch echt minder gelikt uit…

Battletoads_Double_Dragon_1_1

…dan de jongere 16-bit versies.

Daarentegen draagt de zwakkere NES versie ook een steentje bij door met een semi-3d scrollend effect aan te komen zetten. Logischerwijs levert de Game Boy-editie wederom wat in ten opzichte van zijn 8-bit broer door slechts singleplayer te bieden, een monochroom kleurenpalet en door op het kleine scherm van de Game Boy het spel te voorzien van even grote sprites als de 16-bit edities.

Wat meteen opvalt als je thuis bent in Double Dragon, is dat bij lange na niet alle namen kloppen van de vijanden die uit het kamp van de Shadow Warriors geïmporteerd zijn. Zo wordt de baas uit level 3 Roper genoemd terwijl die toch verdacht veel weg heeft van Willy, de eindbaas uit de eerste Double Dragon, en zien we Roper zelf opduiken als onderdeel van het standaardgespuis in level 2 (Guido). Rare heeft ook een aantal eigen creaties aan het Double Dragon-universum toegevoegd, waaronder de mannen van het dynamiet (Doorman of Doom, Windowman of Doom) en de Shadow Marines. Niet echt de meest originele personages te noemen, maar het voegt wel weer wat variatie aan het clubje schobbejakken toe.

Ontwikkelaar Rare heeft ook wat lopen sleutelen aan de vechtersbazen zelf zodat Billy en Jimmy wat sneller hun knie-, kopstoot en wervelwind eruit kunnen persen. Rash, Zitz en Pimple zijn juist wat vertraagd maar delen daardoor wel de zwaarste klappen uit. Verder zijn de velden waarin je op een voertuig door de verschillende gebieden heen vliegt ook flink ingeperkt en kom je slechts in twee van de zeven levels een voertuig tegen: de race door de nauwe gang in stage 2 en de shoot ’em up-perikelen uit het vierde gebied die gebaseerd zouden zijn op arcadegame Sinistar.

Als je het spel met zijn tweeën speelt, moet je wel rekening houden met de beperkingen die de ontwikkelaar heeft toegepast op het continue-systeem. Bij de meerderheid van de games zal een zwakkere speler levens kunnen stelen van een betere speler, behalve dus bij Battletoads & Double Dragon. Gamers worden juist afgestraft doordat ze een level opnieuw moeten spelen als een iemand zijn of haar levens heeft opgebruikt. Dit heeft in het verleden vast en zeker voor een hoop trammelant gezorgd als je probeerde het spel met je jongere broertje of zusje te spelen.

Battletoads_Double_Dragon_2

Big Blag maakt  een behoorlijke ratjetoe van zijn haar.

Het blijft natuurlijk een Raregame, dus de eindstreep zul je zeker niet zonder horten en stoten halen. Hoewel deze cross-over misschien niet in de buurt weet te komen van zijn voorgangers, is het een welkome afwisseling te noemen tussen een heel scala kopieer-, en plakwerk dat op een hoop andere beat ’em ups is toegepast. Jammer genoeg ontbreekt het de game een beetje aan afdoende variatie in de beschikbare wapens en komen onze vijf helden er dan ook vrij bekaaid af met slechts de benen van een robot die je als knuppel kan gebruiken of het werpen van dynamiet op bepaalde plekken.

Daarnaast had Rare misschien ook wat meer leentjebuur mogen spelen bij de jongens en meisjes van Technos Japan door bijvoorbeeld de uitgebreidere moveset van de familie Lee te importeren: het spel kent slechts een stootknop en een springknop. Gelukkig worden deze gebreken goed gemaakt door het vlotte tempo van de rock-‘n-roll soundtrack die het spel verrijkt. Tevens weten de levels van Battletoads & Double Dragon het gebrek aan variatie in moves weg te moffelen door eenzelfde structuur te hanteren als die bij de Battletoads-reeks gebruikelijk is. De levels zijn weliswaar niet zo overladen met platformsecties als de voorgaande games, maar desalniettemin zorgen ze voor voldoende afwisseling.

Battletoads & Double Dragon kan dan ook eerder gezien worden als een Battletoads waarin Billy en Jimmy een eigen bijdrage leveren dan een echte mix tussen beide reeksen. Fans van Double Dragon kunnen hun heil misschien beter ergens anders zoeken, maar mocht je ook maar enige interesse hebben in beide series, dan is deze game zeker aan te raden.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply