Klapper Woensdag – Battletoads

Posted by & filed under .

klapper woensdag header2

Battletoads wist begin jaren negentig veel faam te vergaren maar afgezien van een zijdelingse vermelding in de Retro Marathon afgelopen januari, is deze klapperklassieker nooit ter sprake gekomen op Gamestalker. Tijd om dat recht te zetten.

Door de jaren heen heeft de Britse ontwikkelaar achter Battletoads, Rare Ltd. een hele rits mooie titels afgeleverd die, wat mij betreft, in het rijtje van klassiekers als Mario en Zelda thuishoren. Ik noem bijvoorbeeld Wizards & Warriors, Snake Rattle ‘n’ Roll, Donkey Kong Country, Killer Instinct en niet te vergeten het fantastische Goldeneye op de Nintendo 64. Om maar aan te geven waar deze studio in het verleden allemaal toe in staat was.

Vanaf 1994 ging Rare door het leven als een studio in dienst van Nintendo totdat het in 2002 werd overgekocht door Microsoft. Onder de hoede van deze gigant uit Redmond komt Rare tot aan de dag van vandaag helaas niet veel verder dan het maken van middelmatige Kinect-titels zoals de Kinect Sports-reeks. Laten we dit nieuwe Rare dan ook maar snel laten voor wat het is.

Wat de oudere games uit de portfolio van Rare gemeen hadden, en wat nog steeds het bloed bij gamers onder de nagels vandaan haalt wanneer ze er nostalgisch aan terugdenken, is de moeilijkheidsgraad die deze games siert. Met name Wizards & Warriors, Snake Rattle ‘n’ Roll en zeker ook de titel uit deze Klapper Woensdag boden een flinke uitdaging waar Dark Souls nog een puntje aan kan zuigen.

Battetoads_1Battletoads is typisch een game waar je op den duur helemaal verslingerd aan raakt, of anders nooit meer wilt spelen vanwege de steile moeilijkheidsgraad die onze twee helden, Rash en Zitz, tegenkomen. De moeilijkheid zit niet zozeer in het in elkaar slaan van de handlangers van de Dark Queen, maar in de platformgedeelten die steeds vaker voorkomen naarmate het spel vordert. Dit betekent overigens niet dat de eindbazen in het spel direct omvallen bij het zien van de goed gebalde vuisten van het jolige tweetal. Ook op deze imposante verschijningen zul je een behoorlijke tijd moeten meppen.

Het verhaal is natuurlijk weer flinterdun zoals het een klappergame betaamt. Het draait in Battletoads allemaal om het redden van Pimple, de beste vriend van Rash en Zitz, en prinses Angelica. Tijdens de dertien levels die hun avontuur telt, worden onze twee helden ook nog lastig gevallen door korte briefings van professor T. Bird en de pesterijen van de slechte Koningin zelf. Om het onze groene vrienden nog wat lastiger te maken, staan er verspreid over de dertien levels nog een drietal behoorlijke eindbazen ze op te wachten: Big Blag, Robo Manus en Major Slaughter.

Spelers starten het spel met drie levens, maar het is mogelijk om gedurende het avontuur een aantal hieraan toe te voegen. Hoewel Battletoads onder de noemer ‘beat’em up’ (zoals het grotere publiek de klappers kent) geschaard wordt, zitten er genoeg platformelementen in om als speler je nek over te breken. Gelukkig kunnen Rash en Zitz de opgehoopte agressie die ze vergaard hebben tijdens het lastige springen makkelijk kwijt door vijanden een reuzevoet of -vuist onder hun derrière te verkopen, door met grote hoorns kopstoten te geven of door in een sloopkogel te veranderen.

He, dit gebeurt mij nou nooit!

He, dit gebeurt mij nou nooit!

Het spel zit vol met verschillende parcoursen, zoals de zenuwslopende race uit het derde level, een slangenkuil, het moeten doorkruisen van een doolhof op een eenwieler en een level waarin je het opneemt tegen een razende rat. Misschien zijn deze levels allemaal even frustrerend, maar persoonlijk zal mij altijd de zenuwslopende race uit het derde gebied bijblijven. Dat is namelijk het punt waarop de moeilijkheidsgraad merkbaar flink wordt opgeschroefd. Daarom is Battletoads een van de weinige klappergames waarbij het relatief veel tijd kostte voordat ik de eindstreep wist te bereiken.

Ik vraag mij af of het mij nog wel zou lukken om even vlot door deze game heen te wandelen als bijvoorbeeld Super Mario Bros. 3. NES-games hebben er een handje van om het uiterste van spelers te vergen, maar Battletoads, Wizards & Warriors, Snake Rattle ‘n’ Roll spannen hierin toch echt de kroon. Het is dan ook moeilijk in te schatten of het nu nog de moeite waard is om aan Battletoads te beginnen als je het destijds niet hebt gespeeld. Zulke lastige games maken ze tegenwoordig niet meer.

Voor de meesten zal de moeilijkheid van Battletoads dan ook de reden zijn om het nooit meer te willen spelen. Maar de charme van de animaties, de vlotte soundtrack en de variatie van de levels zijn toch wel sterke argumenten om het spel alsnog op te willen starten. Daarnaast bevat Battletoads  een hele degelijke coöperatieve modus voor twee spelers, waarin je ook je frustratie kunt afreageren op je medespeler als het even tegenzit.

Deze Klapper Woensdag is weer ten einde. Over twee weken zijn we er weer en duiken we nog dieper in de wereld van deze groene viervoeters, want dan is het jongere broertje op de Super Nintendo aan de beurt.

Rare bouwt de spanning langzaamaan op.

Rare bouwt de spanning langzaamaan op.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

2 Responses to “Klapper Woensdag – Battletoads”

  1. Rico

    13 levels? Kan me herinneren dat ik na level 19 nog niet klaar was.. veel gespeeld, nooit uitgespeeld.

    Reply
  2. Pepijn Damen Pepijn Damen

Leave a Reply