Klapper Woensdag – Guardian Heroes

Posted by & filed under .

klapper woensdag header2

Eens in de zoveel tijd komt er een klapper game langs die niet alleen qua uiterlijk afwijkt van de gemiddelde beat’em up maar ook voldoende variatie in de gameplay zelf aanbrengt dat het minimaal eenmaal doorlopen van het spel haast een must wordt.

Een ontwikkelaar die zich vooral in de jaren negentig wist te profileren als doorbreker van de geijkte gameplay elementen van voornamelijk beat’em ups en shoot’em up games was de Japanse studio Treasure Co., Ltd. Met Gunstar Heroes, Mischief Makers en Radiant Silvergun wisten ze in een mum van tijd een behoorlijke schare fans tot zich te wenden. Er is echter maar een game die wat mij betreft met kop en schouders boven dit rijtje uit steekt, al komt dit misschien vooral vanwege mijn voorliefde voor beat’em ups, en dat is Guardian Heroes.

Guardian_Heroes_0

Han doet even een stapje terug.

Dat is ook zeker een van de redenen geweest waarom ik in 1996 besloot een Sega Saturn in huis te halen. Dat dit vervolgens het platform werd waarop een hele rits mooie versus beat’em up games verschenen was allemaal mooi meegenomen.

Guardian Heroes weet zich van het begin af aan al meteen te onderscheiden van de ruwere stijl uit de Double Dragon, Final Fight en Streets of Rage reeksen door met wat vrolijker aandoende hoofdrolspelers op de proppen te komen zetten. Echter schijn bedriegt want Han, Randy, Ginjirou, Nicole en Serena weten wel zeker van wanten in deze wereld vol ondoden soldaten, magische schepsels en lelijke trollen.

Elk kopstuk beschikt zowel over het standaard klap- en hakwerk als een aantal magische aanvallen. Han heeft er bijvoorbeeld een handje van om links en rechts lelijke wezens in de fik te willen steken, Ginjirou is vooral gecharmeerd van de God van de Donder en de zwakke Nicole slaat juist van zich af doordat ze vijanden afschermt met een magische barrière en kan zichzelf genezen. Serena daarentegen maakt zich vooral druk om slechteriken van een ijzige dood te voorzien als ze al niet dood zijn en is Randy eigenlijk een beetje de middenmoot met zijn vuur,- ijs,- en bliksemaanvallen.

Mocht dit offensief nog niet voldoende zijn om zelfs de grootste gedrochten uit het veld te slaan dan hebben onze Guardian Heroes altijd nog een extra troef achter de hand, de Undead Hero. De krijger uit het eerste level die per ongeluk tot leven wordt gewekt als zijn zwaard op zijn graf belandt en waar spelers opdrachten aan kunnen geven, zoals aanvallen, verdedigen, volgen en wachten. Als je hem met rust laat doet deze NPC gewoon zijn eigen ding en brengt hij het er vaak nog niet eens zo bekaaid vanaf.

Guardian_Heroes_1

Ginjirou’s vuurdoop gaat hem helaas niet zo goed af.

Net zoals dat in Bad Dudes Vs. DragonNinja het geval is bewegen spelers zich op meerdere lagen van links naar rechts over het speelveld. In Guardian Heroes gaat het echter om drie lagen in plaats van twee en zijn deze lagen niet verticaal (boven en onder) op elkaar gestapeld maar zijn ze neergezet als een voorste, middelste en achterste laag. Dit effect creëert niet alleen het idee van diepte maar zorgt er ook voor dat onze hoofdrolspelers de ruimte hebben om snel te kunnen wisselen van laag zodat ze zelfs de wat zwaardere aanvallen wat makkelijker kunnen ontspringen.

De ontwikkelaar heeft er voor gezorgd dat, door de schouderknoppen te gebruiken om te wisselen van de verschillende lagen, ze de vierpuntdruktoets hebben vrijgelaten voor het springen van de hoofdrolspelers. Dit zou voor versus beat’em up fanaten als muziek in de oren moeten klinken aangezien zij ook gewend zijn om de vierpuntdruktoets naar boven in te drukken om te springen. Wat het spel verder zijn extra charme geeft is dat spelers gedurende hun reis een aantal keer een keuze dienen te maken tussen welk pad ze willen volgen. Zoek je bijvoorbeeld liever de bebouwing op en hoop je daar met rust gelaten te worden of denk je een kans te maken op overleving in het bosrijke Wildwood?

Elk pad leidt natuurlijk naar andere locaties, een mooie confrontatie met een eindbaas en een ander einde. Gamers kunnen daarbij ook nog eens een hele zwik ervaringspunten verdienen die ze kunnen uitgeven aan een aantal categorieën: kracht (schade per stoot), vitaliteit (levenslijn), intelligentie (kracht en grootte van je spreuken), mentaliteit (magische punten), behendigheid (snelheid) en geluk (aanvals- en verdedigingspercentage). Naast de story modus heeft Treasure er voor het gemak ook nog even een versus mode ingestopt waarin maximaal zes spelers het tegen elkaar op kunnen nemen.

Lekker trollen in het bos!

Lekker trollen in het bos!

In de versus mode kan gekozen worden voor gevecht tot de dood of voor een strijd met een tijdklok. Gamers kunnen in deze modus niet alleen voor de hoofpersonages kiezen maar krijgen ook een rits monsters, eindbazen en burgers voorgeschoteld die ze kunnen vrijspelen vanuit de story mode. Als je destijds in het bezit was van een Sega Saturn, een multiplayer adapter, zes controllers en voldoende vrienden dan kon je je al gauw een aantal avondjes gaan vermaken met deze multiplayer optie. De optie om eigenlijk uit alle personages in het spel te kunnen kiezen zorgt echter wel voor een behoorlijke onbalans als je bijvoorbeeld besluit om met een van de standaard ondoden soldaten het op te willen nemen tegen een van de eindbazen. Het maakt het er echter niet minder leuk op.

Op 12 oktober 2011 werd er een Xbox live versie van Guardian Heroes uitgebracht voor de Xbox 360 en werd voormalig Treasure designer Tetsuhiko Kikuchi betrokken bij deze HD remix. Naast het toevoegen van een 16:9 aspect ratio, het herschrijven van het script en een 12 spelers tellende versus mode werd er in deze remix ook flink geschaafd aan alle personages en grafische effecten zelf. Zo hebben de verschillende sprites een penseelachtige look gekregen en zijn vooral de grotere vijanden nog eens onder handen genomen. Ook de portretten van de hoofdpersonages zelf en de GUI hebben een flinke lik verf gekregen. Het enige waar niet echt iets aan gedaan is zijn de achtergronden.

De remix is sowieso een waardige conversie te noemen van het origineel. Mocht je nog ergens een Sega Saturn hebben liggen en dit spel nog nooit gespeeld hebben, dan zou het zeker een reden kunnen zijn om weer eens het stof van deze eeuwenoude machine te blazen. En anders kun je altijd nog minder ver terug duiken in de geschiedenis van de videogame industrie en kijken of je de acht jaar oude 360 nog eens aan kan zwengelen.

Guardian_Heroes_3

Best chaotisch zo die 12-speler multiplayer modus.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply