Klapper Woensdag – The Incredible Hulk [SNES]

Posted by & filed under .

klapper woensdag header2Zoals ik recentelijk al zei in een Mod op Maandag: er zouden meer games met de Hulk moeten zijn. Of meer goede games in ieder geval, want The Incredible Hulk voor de Super Nintendo is een tegenvaller. En dat vindt de Hulk niet zo leuk.

Als stripfiguur die hard om zich heen kan slaan, goed kan incasseren en zeer snel health regenereert, zou je denk dat het alter ego van Bruce Banner ideaal zou zijn voor het genre dat tweewekelijks centraal staat in de Klapper Woensdag. Er is echter geen arcadegame waarin de Hulk daadwerkelijk de hoofdrol speelt en ook op consoles valt het een beetje tegen. Toch besloot ik om voor dit stukje The Incredible Hulk uit 1993 weer een kans te geven, ondanks het feit dat ik er slechte herinneringen aan heb.

videotheek negentigIn de eerste helft van de jaren negentig was ik nog net te jong om een bijbaantje te nemen en mijn ouders waren verstandig genoeg om niet toe te staan dat ik iedere maand een nieuwe game van 130 à 150 gulden kocht. In plaats daarvan kreeg ik zo nu en dan zakgeld en daarmee rende ik direct richting de videotheek om een spelletje te huren. Voor de jongere lezers moet ik misschien uitleggen wat een videotheek is: vroeger stonden films op een videoband in plaats van op internet. Deze films kon je huren in een winkel, dit noemden we een videotheek. De meeste videotheken verhuurden naast films ook computerspelletjes en dat kwam goed uit. Want 150 gulden bij elkaar sparen, dat duurde een eeuwigheid. Maar voor voor slechts 5 gulden (als ik het me goed herinner) kon je een spel huren voor een hele week. Zo kon je veel meer spelletjes spelen, het enige wat je moest doen was het binnen zeven dagen uit hebben.

Natuurlijk lukte dit niet met ieder spel. Soms was het spel te lastig of te lang, dan moest je hem verlengen of later nog een keer huren. Vaker was het spel dat je uitgekozen had simpelweg niet leuk genoeg om helemaal uit te willen spelen. In die tijd verscheen de informatie die we nu op internet vinden nog iedere maand in papieren vorm in de plaatselijke sigarenboer en dus was het lastig om recensies bij te houden of terug te halen. Ik koos mijn computerspelletje in de videotheek dus uit door naar de voorkant te kijken. Als jonge liefhebber van de superhelden van Marvel werd mijn aandacht daarom direct getrokken door The Incredible Hulk – een computerspelletje over de Hulk! Wat gaaf! Nou, dat viel dus tegen. The Incredible Hulk  bleek een waardeloze game te zijn en ik kon fluiten naar mijn zakgeld.

The Incredible Hulk SNES doosjeEnkele decennia later, om precies te zijn in 2014, moet ik een onderwerp bedenken voor de Klapper Woensdag. Onze vaste schrijver Pepijn is nog even afwezig en ik schud de klappertitels niet zo makkelijk uit mijn mouw als hij dat doet. Hij is tenslotte onze expert op dit gebied. Maar aangezien ik uitgebreid over de Hulk heb geschreven in Mod op Maandag – Hulk Plet Grand Theft Auto IV en daarvoor ook in de Klapper Woensdag over Marvel Ultimate Alliance 2, moest ik terugdenken aan mijn keiharde teleurstelling ergens halverwege de jaren negentig. Het is technisch gezien een klappergame met elementen van een platformer, dus misschien is het tijd om The Incredible Hulk voor de Super Nintendo nog een kans te geven. Wie weet is het niet zo slecht als ik me herinner.

Incredible Hulk_00002The Incredible Hulk is ontwikkeld door de Britse Probe Software en uitgegeven door US Gold. Er zijn versies verschenen voor de Sega Mega Drive, Master System en Game Gear, maar aangezien ik indertijd een Super Nintendo aan de Kerstman had gevraagd was dat ook de versie die ik huurde. Het spel begin met een afbeelding van de Hulk die nagetekend lijkt te zijn van verschillende plaatjes van Dale Keown, een Amerikaanse striptekenaar die in dezelfde periode furore maakte met zijn indrukwekkende weergaven van de Hulk. Deze groene reus slaat achter elkaar de logo’s van Probe en US Gold kapot, wat niet meer dan terecht is gezien de kwaliteit van de game die daarna volgt.

Nadat het saaiste titelscherm ooit voorbij bent en genoten hebt van een cutscene waarin de Bruce Banner in de Hulk transformeert, is het het tijd om kennis te maken met misschien wel de slechtste controls die ik in mijn hele leven heb meegemaakt in dit genre. Terwijl vijanden schijnbaar moeiteloos de ene snelle animatie na de ander eruit gooien, lijkt er een dikke vertraging in de besturing van de Hulk te zitten. Voor zover ik weet probeert de game geen verbinding te maken met een server van US Gold die al sinds 1993 ergens staat te loeien, dus kan er van lag geen sprake zijn. Alleen van slecht programmeerwerk. De Hulk bestuurt als een lompe koe die zich op de maan bevindt en een per ongeluk paar kilo psychedelische paddenstoelen naar binnen heeft gewerkt. Dit is niet alleen irritant bij het uitdelen van klappen, de rare boog die de Hulk aflegt bij het springen levert een paar levels later in het spel ook nog zeer irritante momenten op wanneer je op bodemloze putten stuit.

Incredible Hulk_00018De besturing is echter nog niet het grootste probleem. Die eer gaat naar de oerslechte hitboxes die Probe in dit spel lukraak op de personages geplakt heeft. Een hitbox is een onzichtbaar frame dat om personages en voorwerpen in een game zit om aan te geven wanneer iets of iemand contact maakt met iets of iemand anders. De hitboxes zijn in The Incredible Hulk waarschijnlijk door een dronken programmeur geplaatst want het komt regelmatig voor dat je de complete bovenarm én borstkas van de Hulk dwars door een vijand slaat en je helemaal niks raakt. Het enige wat je dan kunt doen is een paar stappen naar achteren zetten en nogmaals proberen te slaan. Hopelijk raken de knokkels van de Hulk deze keer precies de minieme hitbox van de vijand. Dit valt zelfs na een tijdje spelen nog steeds niet visueel in schatten en dus is het spelen van The Incredible Hulk van begin tot eind een frustrerende aangelegenheid.

Dan heb ik nog niet eens over de lelijke graphics, vooral de achtergronden zorgen ervoor dat de levels nog saaier zijn dan hun ontwerp doet voorkomen. Van stedelijke bouwplaatsen tot eindeloze gangen in geheime laboratoria en vage organische structuren gevuld met vismannen – het is allemaal kinderlijk simpel getekend. Ik vermoed dat ze zoveel mogelijk assets wilden delen met de 8-bit Master System versie, want de graphics zijn ronduit beschamend.

Niet dat goede graphics The Incredible Hulk hadden gered van een slechte beoordeling in de Klapper Woensdag. Slechte gameplay is onacceptabel en een personage als de Hulk verdient beter. Uiteindelijk kreeg de Hulk ook beter toen in 2005 The Incredible Hulk: Ultimate Destruction verscheen, de enige goede titel tot nog toe, maar waarom is er geen goede klappergame van onze favoriete Greenpeace-mascotte? Waarom wel van bijvoorbeeld de Punisher? Die klapt niet eens, die schiet alleen maar! De wereld van games kan soms onrechtvaardig zijn, daarom brei ik maar snel een eind aan deze teleurstellende Klapper Woensdag. Volgende keer hebben we hopelijk een betere game voor jullie.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

One Response to “Klapper Woensdag – The Incredible Hulk [SNES]”

  1. sahli

Leave a Reply