The Legend of Zelda: Breath of the Wild keert terug naar de basis

Posted by & filed under .

Zelda_BotW_header

We hebben er een poosje op moeten wachten, maar eindelijk toonde Nintendo afgelopen woensdagavond een uitgebreide kijk op de wereld van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Overigens moesten we toch nog even geduld hebben alvorens de nieuwe titel aan ons werd voorgesteld.

Reggie Fils-Aimé, hoofd van de Amerikaanse tak van Nintendo, trakteerde ons eerst op een trailer waarin een Zelda-wereld werd getoond die we tot op heden eigenlijk nog nooit hebben gezien. Grootse open gebieden die zich uitstrekken tot aan de horizon: van de kleurrijke weiden vol met natuurlijk schoon, oude verlaten dorpen (Hyrule Castle Town) en ruïnes (Temple of Time) tot aan gevaarlijk uitziende ravijnen met houten loopbruggen of besneeuwde berglandschappen en enorme woestijnen. Natuurlijk kennen de laatste paar delen uit de Zelda-serie ook wel een aantal van dit soort gebieden, maar niet in het formaat zoals we dat tegenkomen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Jammer genoeg moesten we na het zien van dit nieuwe beeldmateriaal nog even wachten, en met even doel ik op ruim 40 pijnlijke minuten, voordat we nieuwe gameplay uit deze wonderschone wereld voorgeschoteld kregen. Het leek Nintendo namelijk een leuk idee om na het tonen van deze majestueuze beelden eerst maar eens over te schakelen naar de nieuwste ‘Pocket Monsters’-games voor de Nintendo 3DS: Pokémon Sun en Pokémon Moon. Niet dat deze twee games nou zo slecht zijn, maar iedereen zat natuurlijk te wachten tot de nieuwe Zelda-wereld eindelijk uit de doeken werd gedaan.

In The Legend of Zelda: Breath of the Wild kruip je wederom in de huid van de variabele held Link. Ook ditmaal wordt je weer eens uit je (diepe) slaap gehaald door en mysterieuze stem die verteld dat er niet veel meer over is gebleven van koninkrijk van Hyrule. Eenmaal uit je schulp gekropen en de deur van het heiligdom van de opstanding (Shrine of Resurrection) geopend, rent Link naar een rots die over het veld van de Grote Hoogvlakte (Great Plateau) uitkijkt. Mensen die zich een van de plaatjes uit de originele handleiding van The Legend of Zelda (NES) herinneren, zal het uitzicht zeker niet onbekend voorkomen. Deze vlakte is tevens het gebied waar spelers tot begrensd blijven voor deze E3-demo. Niet veel later ontmoet Link een oude man die uitlegt dat Hyrule honderd jaar geleden verwoest werd door Calamity Ganon, de aartsrivaal uit de Zelda-reeks maar in een ander jasje gestoken.

Zelda_BotW_scenery

Wie herinnert zich dit plaatje niet uit de originele handleiding van The Legend of Zelda voor de NES?

Deze nieuwe gedaante van de gezworen tegenstander van Link is opgesloten en verzegeld in het kasteel van Hyrule. Het is hem dus kennelijk, zelfs in afwezigheid van een heldhaftige Link, nog steeds niet gelukt om Hyrule in zijn macht te krijgen. De natuur heeft echter wel flink huisgehouden en veel van de bekende plekken in Hyrule zijn door het buitenleven overwoekerd of vervallen tot reünies. Shigeru Miyamoto, de grote man achter vele Nintendogames waaronder Mario en Zelda, liet tijdens deze uitgebreide gameplaysessie doorschemeren dat men weer terug wilde keren naar de basis van de Zelda-reeks. En welke game kun je dan als een beter voorbeeld gebruiken dan de allereerste titel voor de NES: The Legend of Zelda.

Een leuk feitje is daarbij dat in dit eerste deel de oude man in een grot zit en Link in het open veld begint terwijl in The Legend of Zelda: Breath of the Wild het juist Link is die in een soort van grot zit, het eerdergenoemde heiligdom van de opstanding, terwijl de oude man in de buitenwereld rondhuppelt. Daarnaast hebben ze het open wereld-sausje dat eigenlijk al in de oorspronkelijk The Legend of Zelda zat overgenomen voor Links nieuwste avontuur. Denk daarbij aan het kunnen afronden van de meeste kerkers in willekeurige volgorde. Onze held heeft zelfs nog wat meer vrijheid gekregen doordat hij nu ook daadwerkelijk kan springen en op de verschillende muren, bomen en bergen kan klimmen.

De wereld in The Legend of Zelda: Breath of the Wild is sowieso erg divers dankzij de dynamische weerseffecten en de verscheidene gebieden met ieder hun eigen klimaat: Link zal daarvoor passende kleding aan moeten trekken, een fakkel dienen te ontsteken of een drankje moeten brouwen dat hem resistent maakt tegen een te lage of hoge temperatuur. Daarnaast zit de Grote Hoogvlakte vol met vijandelijke basiskampen, heiligdommen, NPC’s en dorpjes. Deze laatste twee zijn echter voor het merendeel weggelaten uit de demo. Tijdens deze speelsessie wordt even de wereldkaart van het spel opgeroepen om te laten zien hoe klein dit immense gebied is ten opzichte van de afgeschermde speelvelden. ‘Klein’ is in dit geval ook echt de juiste term:

Zelda_BotW_demo_map

De Grote Hoogvlakte en aanverwante gebieden.

Zelda_BotW_full_map

De Grote Hoogvlakte is eigenlijk maar een kleine vlek op de wereld kaart van The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Verder lijkt deze nieuwe Zelda-wereld ook veel meer rekening te houden met de wetten der natuurkunde. Link kan rotsblokken van een heuvel af duwen die eventueel, als het terrein waar ze overheen rollen ook een beetje meewerkt, de vijanden in een lagere gelegen stukje grond kunnen verpletteren. Onze held kan bomen omhakken om een brug te vormen over een kleine kloof (let wel dat bomen ook echt de verkeerde kant op kunnen vallen als je ze niet correct omhakt) of vijanden in brand steken met een knuppel die hij van tevoren in een kampvuur heeft gehouden. Om vuur te maken kan onze groene vriend vuurstenen verzamelen en bomen hakken voor het verkrijgen van het benodigde hout. Om maar te zwijgen over de deltavlieger in handformaat die Link kan benutten om over de reusachtige vlakte heen te scheren. En de richting die je op gaat wordt daarbij natuurlijk beïnvloed door de wind.

Link heeft in zijn nieuwste avontuur nogmaals de beschikking over verschillende voorwerpen. Met een magneet kan hij metalen objecten aansturen: metalen kisten uit onbereikbare plaatsen tevoorschijn toveren of vijanden pletten met metalen blokken. Met een ander item kan hij de tijd van bepaalde voorwerpen bevriezen zodat bijvoorbeeld een tandwiel dat een platform aanstuurt tot stilstand komt of een zwaar object stilzet waardoor je er een paar keer flink tegenaan kan slaan om momentum op te bouwen en het object in een bepaalde richting te lanceren. Ook zijn de bommen weer terug. Ditmaal in twee smaakjes: de ronde variant rolt, en de vierkante blijft mooi op zijn plek. Het voordeel van deze nieuwe variaties is dat je ze beide op afstand kan laten afgaan in plaats van de bekende tijdsklok te gebruiken die er normaal gesproken aan vastzit.

Als laatste zit er nog een voorwerp in de demo waarmee je elk waterlichaam kan omzetten in een ijskolom. Steek ijskoud en dodelijk water over door ijskolommen aan te leggen en te beklimmen of bevries een poeltje water onder een gesloten hek om de hindernis op te tillen. Link is verder ook in staat elk wapen of schild dat zijn vijanden laten vallen op te rapen en te gebruiken. Wapens en schilden nemen daarbij in kracht af en verdwijnen door gebruik. Je kan een schild bovendien gebruiken om erop te staan en van een berg af te sleeën. Tevens wordt de levenslijn van je vijand zichtbaar door ze te bestuderen met je telescoop. En voor de sluip-fanatici onder ons heeft Nintendo de klassieke ‘Metal Gear Solid’-waarschuwingsicoontjes (?!) geïntroduceerd.

Zo komen vijanden op het geluid af dat je maakt, dat weergegeven wordt met een geluidsmeter, kun je tegenstanders besluipen en dientengevolge ook een sluipmoord plegen. Verder kan Link in de lucht een slow motion-aanval uitvoeren door te richten en te schieten met zijn boog, of pijlen ontfutselen door vijanden met pijl en boog op hem te laten schieten, de pijlen te ontwijken en vervolgens weer op te rapen. Nintendo heeft ook de blauwe en rode vijanden uit het originele The Legend of Zelda weer hun intrede laten doen. Net zoals het origineel zijn de rode weer een stuk gevaarlijker dan de blauwe.

Daarnaast ligt de wereld bezaaid met appels, paddenstoelen, vlees, vis en verschillende planten die verzameld kunnen worden. Link kan tevens de verschillende ingrediënten gebruiken om vlees of vis te bereiden op een kampvuur, in een kookpot, of zoals eerder gezegd, drankjes klaarstomen. Nintendo heeft er met Legend of Zelda: Breath of the Wild voor gezorgd dat zij de speler zo veel mogelijk vrijheid proberen te geven. Tijdens de demonstratie liet Nintendo ook doorschemeren dat het spel tevens te spelen is via de Wii U-pad. Gamers die bang waren weer vast te zitten aan motion controls, kan ik ook geruststellen: The Legend of Zelda: Breath of the Wild zal de Wii U Pro controller ondersteunen. Een hele verademing na het gemixte resultaat dat werd bereikt met motion controls in The Legend of Zelda: Skyward Sword.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild lijkt weer af te stevenen op een ware klassieker als je het mij vraagt. Eentje waar je hopelijk van kan zeggen dat het spel de titel van next-gen Zelda waardig zal zijn. Volgens eerdere geruchten zou de game tegelijk met de release van de Nintendo NX in het voorjaar van 2017 uitkomen. Het is echter nog maar de vraag of Nintendo met The Legend of Zelda: Breath of the Wild deze deadline gaat halen. Het zou mij dan ook niet verbazen als het spel pas ergens in de zomer of tijdens het najaar van dat jaar wordt uitgebracht. Nu ik heb gezien hoe groot deze nieuwe Zelda-wereld lijkt te gaan worden, is dat zeker geen eenvoudige taak. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is wat mij betreft dan ook zeker dé game van E3 2016. Een verrassing uit een onverwachte hoek die ik niet had zien aankomen. Nintendo in topvorm.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply