Lore in League of Legends wordt aangepakt

Posted by & filed under .

League of Legends headerDe verhaallijnen achter League of Legends zijn niet zo hard meegegroeid als de populariteit van de MOBA zelf. Riot heeft zich met name gericht op de nieuwe Champions, de gameplay en de balans, waardoor de lore een beetje op de achtergrond is geraakt. Dat willen ze nu rechttrekken. 

Bij de introductie van een nieuwe Champion wordt meestal kort verteld waar deze vandaan komt en wat de reden is dat hij of zij deelneemt aan de League, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Zo wisten mijn lieve collega’s een prachtig artikel te schrijven over de Champion Braum en zijn snor. Een dergelijk stukje achtergrondverhaal zorgt voor net wat meer diepte dan alleen maar laten zien voor skills en mogelijkheden een Champion heeft.

In een blogpost op de site van League of Legends wordt een en ander uitgelegd door Tommy Gnox namens het gehele Narrative team, oftewel het team dat over de verhaallijnen gaat. Hij vertelt over de ontwikkeling van de lore vroeger, nu en waar men er in de toekomst mee naartoe wil. De belangrijkste reden voor het herzien van de lore van League of Legends lijkt het feit dat er teveel losse verhaaltjes zijn, vaak gewoonweg niet meer up-to-date:

… Soms kijken we terug naar beslissingen die logisch waren toen we ze namen, maar die nu niet overeen komen met onze maatstaven voor het design en die ons uiteindelijk beperken in ons streven League of Legends continu te verbeteren. Dat is onacceptabel en in zulke situaties zoeken we naar manieren om de content opnieuw vorm te geven zodat het volledige potentieel benut kan worden.

In de begindagen van League hebben we een fictief achtergrondverhaal gecreëerd dat rechtvaardigde hoe spelers de Champions aansturen in games. We bedachten concepten zoals Summoners, Fields of Justice, een Institute of War en natuurlijk League of Legends zelf, om een fictieve context te geven aan de in-game actie. […] Na een tijdje hebben deze beginkeuzes voor onverwachte problemen gezorgd. Elke nieuwe Champion had een reden nodig om de League te betreden en daar te blijven. Naarmate het aantal Champions toenam, zorgde dit ervoor de wereld [rondom League of Legends] klein en uiteindelijk minder interessant aanvoelde.

Om deze reden wordt de hele wereld van Runeterra aangepakt, opdat de personages in het spel kunnen blijven groeien en meer diepte kunnen krijgen. De keuze om de lore aan te pakken was geen makkelijke, geeft Gnox aan. De beslissing om het gehele verhaal aan te passen heeft namelijk zijn weerslag op allerlei elementen rondom League of Legends. Ook geeft hij aan dat de originele verhaallijnen niet ten onder zullen gaan. Het wordt vergeleken met het teruglezen van oudere boeken of strips, het kan allemaal naast elkaar bestaan.

Zo zullen ook de gameplay en de lore naast elkaar bestaan. Het hoeft geen kopie te worden van elkaar, maar door een verdiepende verhaallijn te creëren wordt er een betere verbinding gemaakt tussen deze verschillende aspecten.

Gnox geeft ook nog aan deze reis van het herontdekken van Runeterra graag samen met de spelers van League of Legends aan te vangen en vraagt hen om input en feedback. De veranderingen zullen gepaard gaan met communicatie naar de spelers toe, zoals dat nu ook gebeurd met bijvoorbeeld de series Design Values, waarbij een kijkje in de keuken wordt gegeven over de beslissingen die worden genomen voor League of Legends.

Zo ligt onze focus bijvoorbeeld bij het zeker stellen dat de identiteit van een Champion consistent blijft, ongeacht waar je deze tegenkomt. Dat is een van de zaken die we bespreekbaar willen houden. Om een voorbeeld te geven, Darius moet altijd hetzelfde aanvoelen. Of hij nou met een bijl loopt te zwaaien in een verhaal, het spel of in een tussenfilmpje. Het ontdekken van de achtergrondverhalen en motivaties van de verschillende Champions die verder gaan dan wat je ziet in het spel, moet er niet voor zorgen dat ze ineens als andere personages spelen. Het moet juist een spectrum aan mogelijkheden bieden om de persoonlijkheden verder uit te diepen.

Ik vind het een mooi verhaal. Hoe het er precies uit gaat zien is dus nog even afwachten, maar persoonlijk hou ik wel van een stuk lore achter een game, zelfs als het een MOBA betreft. Aangezien Gnox belooft om een en ander in open communicatie te gooien met de spelers, zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden over hoe dit zich verder zal ontwikkelen.

Written by Vera Guffens

Vera Guffens

Alles wat met MOBA’s of MMO’s te maken heeft wordt richting Vera geschoven, een fanatieke League of Legends speelster. Ze is altijd druk bezig om een goede MMO op te sporen en haar kleurrijke virtuele ervaringen daarin met ons te delen.

Leave a Reply