Microsoft blaast Battletoads nieuw leven in

Posted by & filed under .

Battletoads headerHet lijkt erop dat de twee koene kikkers (eigenlijk padden) Rash en Zitz een nieuw avontuur te verduren krijgen. Microsoft, de huidige eigenaar van Rare Ltd, heeft de naam Battletoads opnieuw vastgelegd.

De levensloop van Rare Ltd. is er eentje die grote hoogtes heeft gekend. Nadat de studio erachter kwam dat games voor thuiscomputers zoals de ZX Spectrum produceren niet heel erg lucratief was, maakte de studio de overstap naar de Nintendo Entertainment System. Handig, want deze console had veel minder last van piraterij dan de 8-bit thuiscomputers in de jaren 80. Het ging de studio vanaf dat moment dan ook al snel voor de wind.

Een van hun games op de klassieke rechthoekige console was Battletoads, een heerlijk gestileerd stukje hak-erop-los met een moeilijkheidsgraad van heb ik jou daar. Na een hele rits klassiekers op diverse generaties van Nintendoconsoles werd de studio in 2002 overgenomen door Microsoft. Er verschenen onder de vlag van Microsoft nog slechts een handjevol goede games, waaronder Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, totdat Microsoft op een gegeven moment besluit dat Rare zich beter op Kinect en de irritante avatars op het dashboard van de Xbox 360 kan richten.

Sinds de Xbox One om de hoek is komen kijken heeft Microsoft gelukkig het idee opgevat om iets te doen met het indrukwekkende oeuvre van Rare. Dit resulteerde vorig jaar al in een nieuwe Killer Instinct, al had Rare zelf daar relatief weinig mee te maken. Het eerste seizoen werd in de eerste plaats ontwikkeld door Double Helix Games en het tweede seizoen momenteel door Iron Galaxy.

Nu lijkt Microsoft dus te overwegen om iets met Battletoads te doen in de toekomst. Gelukkig is Microsoft in de loop van 2014 eindelijk tot het inzicht gekomen dat de Kinect een gimmick is waar gamers op de lange termijn niet echt warm voor lopen en zijn ze minder fanatiek bezig met het geforceerd uitgeven van games voor hun beruchte spionagecamera. Rare heeft hiermee ook weer wat ademruimte, wellicht dat de studio deze keer zelf met hun eigen creatie aan de slag kan. Het is echter nog volstrekt onduidelijk wat Microsoft eventueel met Battletoads  gaat doen, maar ik hoop in ieder geval dat ze ervoor kiezen om dezelfde stijl aan te houden.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply