Mod op Maandag: Doom Reborn

Posted by & filed under .

Doom Reborn headerDe oorspronkelijke Doom uit 1993 blijft gamers meer dan twintig jaar later nog steeds inspireren. Dat merk je al aan de talloze mods die blijven opduiken, zoals bijvoorbeeld Doom Reborn, een port van de eerste twee games naar de engine van Doom 3.

Doom Reborn 005Hebben we lezers die de eerste Doom nog nooit gespeeld hebben? Niet eens de allereerste paar levels die de meesten onder ons ter plekke kunnen uittekenen als het moet? Laat het ons weten in de comments, maar als het wellicht aan de stokoude graphics ligt dan is Doom Reborn misschien de oplossing waar je al die jaren op gewacht hebt.

Doom 3 verscheen in 2004 met torenhoge verwachtingen om waar te maken. Niet alleen als opvolger van twee ware klassiekers die het complete genre definitief op de kaart hebben gezet, ook als showcase voor de engine id Tech 4 moest het zich bewijzen. De voorgaande versies van id Tech werden aangewend om gamers niet alleen te verblijden met Doom, maar ook de eerste drie delen van Quake. Stuk voor stuk niet alleen heerlijk speelbare games, het waren ook nog in technisch opzicht baanbrekende titels die indrukwekkende en vooruitstrevende gameplay-ervaringen opleverden. Doom 3 was voor velen echter een kleine teleurstelling.

Doom Reborn 007Qua gameplay had ontwikkelstudio id Software gekozen voor een hervertelling van de eerste game, maar dan meer als een relatief langzame horrorgame. De oorspronkelijke twee delen waren hectische en chaotische shooters, met 100km/u sjeesde je door de levels en naarmate je verder kwam nam het aantal tegenstanders steeds verder toe. Serious Sam had een paar jaar eerder al bewezen dat vergelijkbare gameplay ook mogelijk was in een volwaardige driedimensionale engine, dus niet alle fans konden zich vinden in deze ietwat ingetogen nieuwe insteek. En de id Tech 4 engine zelf? Die had de pech dat een paar maanden later Half Life 2 van ontwikkelstudio Valve verscheen. Textures met een overtuigend reliëf in Doom 3 waren lang niet zo indrukwekkend als de hyperrealistische omgevingen boordevol supergeavanceerde physics uit Half Life 2 en zijn Source engine. Toch hebben we voor deze vaste columnreeks op de lange termijn veel meer plezier met Doom 3 dan met Half Life 2, want de id Tech 4 bleek veel meer modificeerbaar dan Source, zelfs voordat de sourcecode in 2011 werd vrijgegeven. The Dark Mod is hiervan een mooi voorbeeld, een mod die van id Tech 4 gebruik maakt om een hedendaagse Thief-game af te leveren. Ook Doom 3 zelf hebben we eerder al besproken in Mod op Maandag.

Doom Reborn is een ambitieus project dat als doel heeft om de eerste twee delen uit de jaren negenit te porten naar id Tech 4. Enthousiaste mod-brouwers waren hier lang geleden al aan begonnen, maar de hele onderneming leek in 2007 te zijn doodgebloed. Een goede demonische mod laat zich echter niet zomaar uit het veld slaan en inmiddels wordt er weer volop aan Doom Reborn gesleuteld. Sterker nog, vorige maand is een zeer speelbare versie vrijgegeven die ze Pre-Beta V1.0 hebben genoemd. Ik heb niet eerder van de term ‘pre-beta’ gehoord, maar voor een onvoltooide versie zit er al opvallend veel in dat de moeite waard is. Anders zouden we het ook (nog) niet in Mod op Maandag bespreken.

Doom Reborn 016De beschikbare levels uit Doom en Doom II zijn direct herkenbaar en ik merkte dat ik instinctief mijn vaste routes aflegde. Het is vooral opvallend hoe snel Doom Reborn speelt ten opzichte van Doom 3, in de jaren negentig wisten we trouwens ook niet beter. Daarmee vergeleken lijken hedendaagse shooters als Call of Duty en Battlefield net reumatische slakken. De wapens, voorwerpen en vijanden zitten in Doom Reborn grotendeels op de correcte plekken, al is het wel erg vreemd om te zien dat vijanden nu een schaduw hebben of af en toe opzij rollen om jouw schoten te ontwijken. Ze vallen elkaar echter nog steeds aan en dat is wel een essentieel kenmerk van Doom vind ik persoonlijk. Tot slot moet ik vermelden dat je deuren en knoppen niet op dezelfde manier als de oude games activeert, maar met dezelfde virtuele aanwijzer die in Doom 3 de kop opsteekt wanneer je een computermonitor activeert. Ook dat is een beetje vreemd, al lossen de makers van de mod dit grotendeels op door alle standaarddeuren automatisch te laten openen.

Zoals ik al aangaf is Doom Reborn nog lang niet af, het is nog niet eens een bèta. Maar het is al wel erg leuk om te spelen en vooral interessant om te zien. De makers hebben knap de oorspronkelijke levels weten na te maken en ik hoop dat ze Doom Reborn nog verder zullen polijsten.

Instructies
Om Doom Reborn te kunnen spelen heb je Doom 3 nodig. De Steamversie werkt ook, die heb ik zelf gebruikt om de mod te draaien, maar de heruitgave Doom 3 BFG Edition werkt trouwens níet.

Je kunt vervolgens het benodigde bestand hier direct downloaden vanaf de website van Doom Reborn of via hun pagina op Mod DB.

Voer vervolgens het gedownloade bestand ‘DoomRebornPreBetav1.0.exe’ uit en wijs je installatie van Doom 3 aan. Standaard is dat C:/Program Files (x86)/Doom 3 maar voor de Steamversie zit de installatie in Steam/Steamapps/common/Doom 3

Voltooi de installatie en start Doom Reborn op via de gloednieuwe snelkoppeling op je bureaublad. Dat is echt alles! Waren alle mods maar zo simpel.

———————————————————-

Nou vooruit, nog even rommelen in wat configuratiebestanden om het af te leren. het zal je wellicht opgevallen zijn dat Doom 3 niet breedbeeld is. We lossen dit eenvoudig op met wat handmatige aanpassingen.

Voor Doom 3 raad ik je aan om eerst al je video-instellingen in het spel goed te zetten, omdat je handmatige aanpassingen anders daarna overgeschreven worden. Ga vervolgens naar de ‘base’ folder in je installatie van Doom 3. Open het bestand ‘DoomConfig.cfg’ (met bijvoorbeeld ‘Notepad’ als Windows daarom vraagt) en zoek met CTRL+F de regels “seta r_customHeight X” en “seta r_customWidth X”. Verander de ‘X’ respectievelijk in de pixelhoogte van je monitor (1080 bijvoorbeeld) en in de breedte (1920 bijvoorbeeld).

Zoek de regel “seta r_mode X” en verander ‘X’ in ‘-1’ maar dan zonder aanhalingstekens.

Zoek de regel “seta r_aspectRatio X” en verander ‘X’ in ‘1’ voor een 16:9 monitor (bijvoorbeeld 1920×1080) of in ‘2’ voor 16:10 (bijvoorbeeld 1920×1200), wederom allemaal zonder aanhalingstekens.

Doom 3 zal nu in glorieus breedbeeld weergegeven worden! Als Doom Reborn deze aanpassingen vervolgens teniet doet omdat het zijn eigen (gekopieerde) configuratiebestaand overschrijft nadat je de video-instellingen van Doom Reborn hebt aangepast, doe dan het volgende:

Het configuratiebestand van Doom Reborn bevindt zich in de nieuwe folder ‘doomreborn’ in je installatie van Doom 3 en heeft eveneens de naam ‘DoomConfig.cfg’. Open het en loop dezelfde aanpassing als hierboven langs.

———————————————————-

Dat was het dan echt voor deze Mod op Maandag! Veel schietplezier met Doom Reborn en tot over twee weken bij de volgende mod.

Doom Reborn 008

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

One Response to “Mod op Maandag: Doom Reborn”

  1. Maarten Houtman Maarten Houtman

    Wel leuk gedaan, maar als oldschool Doom purist hou ik het toch liever bij de oude engine, en dan gaat er toch niets boven de lekker bloederige Brutal Doom Mod. 🙂

    Reply

Leave a Reply