Mod op Maandag – GoldenEye: Source

Posted by & filed under .

Goldeneye Source header

Oudere consolegamers zullen zich GoldenEye 007 op de Nintendo 64 waarschijnlijk nog goed herinneren. Het was dé game die bewees dat first-person shooters speelbaar konden zijn op consoles en maakte zo de weg vrij voor games als Halo en Call of Duty.

A genre shaken, not stirred
Voor geluksvogels die in de jaren negentig toegang hadden tot een redelijke PC waren FPS-games inmiddels vaste kost. Andere shooters die in hetzelfde jaar als GoldenEye 007 uitkwamen, om precies te zijn 1997, waren onder andere Blood, Shadow Warrior en Quake 2. Niet de minste titels. Bovendien was FPS-multiplayer al sinds Doom uit 1993 een van de voornaamste bestaansredenen van LAN-parties. Dit was echter allemaal op PC, als consolegamer moest ik het zelf tot aan 1997 ook voornamelijk doen met halfgare ports die net niet lekker werkten. GoldenEye 007 ontketende echter een revolutie.

GoldenEye 007 boxVoorafgaand aan de release vroeg ik met net als de rest van wereld af waarom Nintendo in godsnaam de James Bond licentie op de kop had getikt. Ten eerste konden ze de talenten van hun Britse studio Rare veel beter aanwenden voor platformers en vechtgames, daar waren ze immers goed in, en ten tweede waren games gebaseerd op films altijd waardeloos. GoldenEye 007 verraste echter iedereen met open missies in overtuigende locaties waarbij stealth en verkenning net zo essentieel waren als lomp schieten. Let wel dat dit allemaal ruim vóór games als Half Life en Deus Ex was – FPS-gameplay ging indertijd meestal niet verder dan lomp schieten met af en toe een knop die ingedrukt moest worden.

Naast de epische single-player, die jammer genoeg niet zo mooi oud is geworden als de eerder genoemde Half Life en Deus Ex, vormde ook de multipayer een ware openbaring voor alle consolegamers die zo verstandig waren geweest om te investeren in een Nintendo 64. Rondrennen in gedetailleerde en overtuigende levels was fantastisch, niet in het minst vanwege het uiteenlopende wapentuig en de potentie tot sneaky tactieken. Natuurlijk zat online of LAN-multiplayer er niet in, het zou nog tot de verschijning van de Dreamcast duren voordat consolegamers daarvan mochten proeven, maar splitscreen voor vier spelers was oneindig leuk om te doen. Je kon inderdaad elkaars beeld in de gaten houden, maar dat hoorde erbij en werd uiteindelijk een manier om je tegenstanders te manipuleren als je slim genoeg speelde. Tel daarbij nog op dat de multiplayer iedere optie bood die je maar kon bedenken om het speltype precies zo af te stellen als je het zelf wilde en je snapt wel waarom het een paar potjes GoldenEye vaak uitmondde in slapeloze nachten.

Mod, Source Mod
Goldeneye Source 007GoldenEye: Source doet niet exact wat je zou denken. Ik hoopte aanvankelijk ook op een remake van de complete single-player campagne in de engine van Half Life 2, maar zo ver gaat deze mod niet. GoldenEye: Source is in plaats daarvan een glorieuze herleving van de legendarische multiplayer uit de Nintendo 64-klassieker. Deze keer vanzelfsprekend wél met online-opties, dus GoldenEye: Source is bij uitstek geschikt voor den oudere gamer die op een hedendaagse LAN-party herinneringen wil opsnuiven zonder geconfronteerd te worden met de graphics en de controls van het origineel op de Nintendo 64 – beide aspecten zijn in 2014 namelijk vele malen slechter dan je dacht.

In vergelijking met GoldenEye 007 doet GoldenEye: Source wel een paar dingen anders. Sommige van zijn speelvelden waren in de oorspronkelijke versie niet in multiplayer beschikbaar. Bepaalde wapens die voorheen exclusief aan de singleplayer verbonden waren zijn nu alsnog te selecteren. De twee grootste verschillen zijn echter de mogelijkheid om te kunnen springen en dat je nu kunt bewegen terwijl je mikt. Vooral dat laatste is een welkome verandering, na al die jaren hebben we inmiddels zoveel andere FPS-games gespeeld dat het mik-systeem het lastigste aspect is om naar terug te gaan.

Instructies
Het installeren van GoldenEye: Source is net zo simpel als andere source-mods die op Source SDK Base draaien en bovendien volledig gratis. Het enige wat je nodig hebt is een Steam-account en de Source SDK Base 2007 die je gratis in de Steam-cliënt kunt downloaden.

Open Steam en onder het drop-down menu van het onderdeel ‘Library’ (waar al je games staan) tref je ook alle ‘Tools’ aan die je kunt downloaden. Als je Source SDK Base 2007 nog niet geïnstalleerd hebt, doe dat dan alsnog.

Ga vervolgens naar de Mod DB pagina van GoldenEye: Source en klik op ‘Downloads

Als je GoldenEye: Source nog niet eerder hebt gespeeld, dan heb je enkel de bovenste ‘Full Installer’ in de downloadlijst nodig. Ten tijde van dit schrijven is dat GE:S v4.2.4 | Full Installer | [EXE]. Download het en voer het bestand ‘GoldenEye_Source_v4.2.4_full.exe’ uit. Deze installer doet al het zware werk.

Start Steam nu op opnieuw op en GoldenEye: Source zal aan je Steam Library toegevoegd zijn. Om de installatie ongedaan te maken zoek je de folder van GoldenEye: Source in het programmaoverzicht in je startmenu op en druk je op ‘uninstall’.

Veel nostalgisch schietplezier met GoldenEye: Source en tot de volgende Mod op Maandag over twee weken.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply