Mod op Maandag – Thief: Deadly Shadows Gold

Posted by & filed under .

Thief Deadly Shadows headerThief: Deadly Shadows Gold is een mod voor Thief: Deadly Shadows, het controversiële derde deel uit de klassieke stealthreeks die in 2004 de meeste fans teleurstelde. Het grootste minpunt uit deze game wordt met de Gold-mod nu eindelijk verholpen.

Thief: Deadly Shadows is trouwens sinds de release van Thief, de subtitelloze reboot die eerder dit jaar verscheen, een stuk minder controversieel. Het derde deel heeft namelijk in ieder geval nog iets weg van de oorspronkelijke games en is op z’n minst een degelijke stealthgame. Dat kan van het wanproduct dat Eidos Montreal afleverde niet gezegd worden. Maar wat was er tien jaar geleden nou ook alweer zo slecht aan Thief: Deadly Shadows?

Thief Deadly Shadows Xbox PAL coverHet grootste probleem was dat er talloze concessies gedaan moesten worden voor een multiplatform-release. Voor het eerst kwam een game uit deze sneaky reeks uit op een console, de oorspronkelijke Xbox om precies te zijn. Goed nieuws voor consolegamers, maar jammer genoeg had de eerste Xbox erg weinig werkgeheugen in vergelijking met PC’s rond die tijd. Daarom moesten de kenmerkende sandbox-levels niet alleen verkleind worden, ze moest ook nog eens in stukjes worden opgedeeld. Ieder level in Thief: Deadly Shadows bestaat daarom uit afzonderlijke compartimenten, begrensd door een irritant laadscherm.

We hebben eerder al aandacht besteed aan Thief: Deadly Shadows in Mod op Maandag. Hoewel we er al een hele degelijke en speelbare PC-game van konden maken, kon het compartimentenprobleem toentertijd nog niet verholpen worden.

Daar is sinds kort verandering in gekomen! Begin augustus melde ik verheugd dat Thief: Deadly Shadows Gold voltooid was, een ingenieuze mod die alle compartimenten van ieder level aan elkaar plakt. Vlak daarna kwam echter de Gamescom van 2014 ertussen en ben ik er uiteindelijk pas dit weekend aan toegekomen om deze mod zelf eens te testen.

De eerste indrukken zijn zeer positief. De trainingsmissie is hetzelfde gebleven en de stad, die als hub dient, is ook onaangetast. Maar verder zijn alle daadwerkelijke levels nu sandbox-omgevingen geworden. Een knappe prestatie, zeker als je bedenkt dat ook de AI en de bijbehorende pathfinding aangepast moest worden om het nieuwe formaat van alle levels naar behoren te laten werken. In combinatie met de mod ‘Sneaky Upgrade’ die we in de eerdere Mod op Maandag bespraken, kunnen we nu van Thief: Deadly Shadows eindelijk de game maken die het altijd al had moeten zijn. Aan alle Nederlandstalige stealthfans kan ik met trots presenteren: Thief: Deadly Shadows Gold.

Instructies
Voordat we aan Thief: Deadly Shadows Gold zelf beginnen moet eerst de Sneaky Upgrade geregeld worden. Zoals ik al zei hoef je daarvoor alleen het stappenplan in deze Mod op Maandag te volgen, inclusief het stukje over het John P. Texture-pakket. De Sneaky Upgrade is vrijwel hetzelfde gebleven ook al zit het nu op versie 1.1.3.4 in plaats van 1.1.1.1. De enige twee aanpassingen zet ik hieronder uiteen, let wel dat de eerste van belang is om Thief: Deadly Shadows Gold te kunnen spelen:

1 -In het scherm ‘Additional Tasks’ bij het installeren van de Sneaky upgrade moet je alles onder ‘Miscellaneous’ aanvinken – dit zijn in totaal drie opties. Daarnaast moet je onder ‘Fan missions’ ook alles aanvinken. Thief: Deadly Shadows Gold wordt namelijk gelanceerd als fanmissie en de Fan Mission Selector is dus essentieel om het te kunnen spelen. Na dit scherm moet je een locatie specificeren waar je alle fanmissies wilt installeren, gebruik daarvoor een plek die jou zelf handig lijkt. Dit mag ook in Documenten zijn bijvoorbeeld.

2 – Het bestand SneakyOptions.ini bevind zich tegenwoordig in een andere locatie. Om precies te zijn in ‘Options’ in de folder ‘save’ van je Thief: Deadly Shadows installatie. De makkelijkste manier om dit bestand te vinden is om in het startmenu van Windows onder ‘alle programma’s’ te klikken op de folder ‘Thief 3 Sneaky Upgrade’, vervolgens ‘Local Folders’ en tenslotte ‘Options’. Deze ini bevat nu een paar extra opties, hieronder staat wat je exact dient aan te passen op basis van mijn persoonlijke voorkeur:

ClassicSpeed=true
HeadbobbingFactor=1.00
NoThirdPersonDeath=true
NoAutoRaise=false
NoSmokeySoup=true
NoBouncingArrows=true
PauseScreenMode=0
ReadingScreenMode=0
PhysicsImprovements=true
MouseImprovements=true
DifficultyFactor=1.00
NoLootPct=false
IntroAsBriefing=false
NoMecheyeOverlay=false
NoLoadingTips=true
NoJunkItemFlash=true
NoDeEquipTexts=true
HideMenuVersionText=true
HideLockpickingHUD=true
HUDMirroring=false
HUDScaleFactor=0.6

Verder kun je de Mod op Maandag over de Sneaky Upgrade gewoon letterlijk volgen. Is dat allemaal gebeurd, dan kun je in de eerste post van deze forumdraad Thief: Deadly Shadows Gold downloaden. Klik op de eerste link bovenaan of op de mirror.

Pak het gedownloade bestand T3Gold_1.0.7z niet uit! Verplaats het naar een folder die je ‘Thief Fan Missions Archive’ of iets dergelijks noemt. Ook deze folder mag overal zitten, zolang het maar niet ín de eerder aangemaakte installatiefolder voor fanmissies zit. Je kunt beide folders, de installatiefolder en de archivefolder, wel gezellig naast elkaar in Documenten plaatsen bijvoorbeeld.

fml 03Lanceer nu Thief: Deadly Shadows. Voortaan wordt de FMSel, oftewel Fan Mission Selector, automatisch als eerste gelanceerd. De eerste keer zal FMSel om de locatie van de archivefolder vragen, dus je wijst netjes de plek aan waar je T3Gold_1.0.7z hebt neergelegd.

Thief 3 Gold zal nu in FMSel zichtbaar zijn en als je op ‘Play FM’ drukt zal het geïnstalleerd worden. Alle daaropvolgende keren zal vanzelfsprekend de game zelf direct gelanceerd worden. Als de installatie voltooid is druk je op nogmaals op ‘Play FM’ en moet je even door de trainingsmissie heen bijten voordat je eindelijk in het eerste level kunt aanschouwen dat de oh zo gehate laadschermen eindelijk weg zijn.

Mocht je om een of andere reden Thief: Deadly Shadows willen spelen zoals het indertijd is verschenen, dan kies je simpelweg voor ‘Skip FM’.

 ———————————————————-

Dat is het! Er wordt nog druk gewerkt om Thief: Deadly Shadows Gold nog beter te maken dan het al is. De trainingsmissie zal getransformeerd worden in een volwaardige missie en er zal nog aan de interface geknutseld worden. Daarnaast bestaat het plan om zowel Thief: Deadly Shadows Gold als het eerder genoemde texture-pakket van John P., te integreren in de Sneaky Upgrade. Hopelijk kunnen we in de toekomst dus volstaan met alleen het uitvoeren van de Sneaky Upgrade om van Thief: Deadly Shadows  de game te maken die het altijd al had moeten zijn. Ongetwijfeld zal ik er dan wederom een Mod op Maandag aan wijden.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply