Mod op Maandag – Wolfenstein 3D

Posted by & filed under .

Wolfram headerDe Mod op Maandag is normaal gesproken een aardige opeenstapeling van tweaks, kopieerslagen en andere modificaties. Deze week houden we het echter simpel en spelen we een betere versie van Wolfenstein 3D.

Toen mij gevraagd werd de Mod op Maandag over te nemen werd ik een beetje zenuwachtig. Veel PC-gamers zijn namelijk dol op het aanpassen van hun games, maar ik ben daar niet een van. Zelfs spellen waarbij je actief door de makers wordt aangemoedigd om mods te installeren, zoals Skyrim en Torchlight 2, zijn bij mij altijd volledig origineel.

Niet dat ik tegen mods ben, maar om de een of andere manier ben ik altijd bang dat het de gameplay breekt, mijn savegames sloopt en niet meer terug te draaien is. Dat is natuurlijk allang niet meer zo, maar ergens kunnen mijn hersenen hier niet lekker aan wennen. Die taaie oude massa wil er gewoon niet aan, al heb ik voor deze Mod op Maandag toch aardig wat pogingen ondernomen.

Waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben is de welbekende oershooter: Wolfenstein 3D. Deze game heeft indertijd voor een revolutie gezorgd, Wolfenstein 3D was namelijk een van de bekendste games die gebruik maakte van Pseudo-3D, een techniek waarbij een stukje texture wordt geschaald en in een tweedimensionale wereld wordt geplakt. Door te berekenen waar de verschillende groepje pixels zich in een driedimensionale wereld zouden moeten bevinden en ze vervolgens naar gelang groter of kleiner te maken, lijkt het of objecten of tegenstanders dichterbij komen of verder weg staan. Daarnaast maakte het spel gebruik van Ray Tracing. Door na te gaan waar een stuk muur ten opzichte van het snijpunt van de X- en Y-as zou moeten staan, kunnen textures op de juiste plaats worden geprojecteerd. Hierdoor lijkt of het personage door een 3D wereld kan lopen. Om de beperkingen van de hardware in die tijd op te vangen zijn plafonds en vloeren achterwege gelaten.

Wolframvswolfenstein

Een van de twee is de remake, jij mag raden welke 😛

Deze nogal basale manier van renderen is, hoe lang we ook blijven modden, niet echt te veranderen. Althans niet zolang we gebruik blijven maken van de originele broncode. Vandaar dat Wolfenstein 3D door liefhebbers is overgezet naar andere kalssieke shooters. Zo kun je Doom of Doom 2 aanpassen om de levels van Wolfenstein 3D weer te geven. Toch is dit niet de manier hoe we te werk gaan in deze Mod op Maandag. In mijn zoektocht naar goede mods voor Wolfenstein 3D kwam ik Wolfram tegen, niets minder dan een stand-alone remake van de oerknaller.

Het installeren van deze remake is buitengewoon simpel. Download de installer hier en installeer deze. Schijnbaar waren er nog wat probleempjes bij deze release en is er ook nog een patch te downloaden. Deze vind je hier en zul je moeten installeren in dezelfde folder als waar de rest van Wolfram staat. Hierna ben je klaar om te spelen. De linkjes in dit artikel verwijzen overigens naar de Amerikaanse versie, want de Europese versie is ontdaan van alle symbolen die met nazi-Duitsland te maken hebben. Iets wat voor zover ik weet alleen verboden is bij onze oosterburen.

De levels zijn identiek aan het origineel, je hebt echter een stuk meer mogelijkheden tot je beschikking. Zo kun je springen, bukken en moet je nu wel echt omhoog en omlaag richten om raak te schieten. Tevens moeten jouw tegenstanders en jijzelf de wapens herladen, een handeling die vrij lang duurt. Daarnaast zijn er een plafond en een vloer aan het spel toegevoegd en wordt alles weergegeven in volwaardig 3D. Dankzij de Volatile 3D II engine kunnen we ook genieten van Per-Pixel lightning met bump mapping en ragdolls. Tegenstanders vallen dus met de juiste belichting en reliëf als lappenpoppen op de grond.

In deze remake zijn de eerste negen levels uit de eerste episode van Wolfenstein 3D nagemaakt. Ook is er nog een geheim level te vinden. Het ging de makers in de eerste plaats erom hoe het zou zijn om een dergelijke klassieker om te zetten in hun eigen engine. Ik moet zeggen dat dit best aardig is gelukt.

Mocht je na het lezen van deze Mod op Maandag ook proberen te ontsnappen uit kasteel Wolfenstein, laat ons dan weten wat je bevindingen zijn!

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply