Multiplayer arriveert in Morrowind via OpenMW

Posted by & filed under .

OpenMW - headerThe Elder Scrolls III: Morrowind stamt alweer uit 2002, maar dat het nog steeds populair is, blijkt wel uit de vele mods en fanremakes die alsmaar gemaakt blijven worden. OpenMW is daarvan de meest interessante omdat het vele mogelijkheden met zich meebrengt.

Om precies te zijn is OpenMW een project waarbij het gehele spel naar een nieuwe open source-engine over wordt gezet, waarbij voor het eerst ook Linux en Mac ondersteund zullen worden. Daarnaast biedt een compleet nieuwe en moderne engine behoorlijk veel extra mogelijkheden aangezien Morrowind dan niet meer vastzit aan de beperkingen van de oorspronkelijke engine uit 2002. Wat dacht je bijvoorbeeld van multiplayer?

Stanislav Zhukov heeft de bovenstaande multiplayertest uitgevoerd en op zijn YouTube-kanaal geplaatst. Hij heeft zo te zien twee keer het spel open staan en bekijkt of alles naar behoren synchroniseert tussen beide sessies, wat overigens goed lijkt te werken. Daadwerkelijk iets aanvallen of enige interactie met de spelwereld gaat nog niet omdat OpenMW zelf ook nog lang niet af is, maar dit is een fantastische eerste opzet voor coöperatief plezier in Morrowind.

OpenMW zelf zit momenteel op versie 0.37.0 en moet dus nog een lange weg afleggen naar versie 1.0. Let wel dat multiplayer een geinig extraatje is waarmee Zhukov aan het experimenteren is en niet een van de doelstellingen van OpenMW 1.0, zoals de FAQ-pagina uitlegt. In eerste instantie moet het een getrouwe herschepping van Morrowind en de twee uitbreidingen worden, maar dan wel eentje met het significante voordeel van een moderne engine die volledig open source is. Bugs, physics en AI zullen allemaal verbeterd moeten zijn ten opzichte van het origineel, evenals de interface en het logboek, maar de échte spannende nieuwe ontwikkelingen zullen pas na versie 1.0 volgen, wanneer er eenmaal een solide basis is gelegd om helemaal los te gaan. Daar valt co-op dus ook onder.

Ik ben zelf een fan van Morrowind en wat mij betreft heeft Bethesda het niveau van hun derde Elder Scrolls nooit meer geëvenaard of overtroffen, niet in het minst omdat ze in de daaropvolgende games (begrijpelijk) kozen voor versimpeling en stroomlijning ten koste van ambitie en diepgang. Een moderne versie van Morrowind die alle inherente problemen van de krakkemikkige oorspronkelijke engine in één klap oplost zie ik helemaal zitten, ook omdat het de deur openzet voor inventieve mods die anders nooit mogelijk waren geweest. We houden OpenMW dus in de gaten, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat 1.0 bereikt wordt.

Met dank aan RPS.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

4 Responses to “Multiplayer arriveert in Morrowind via OpenMW”

  1. Maarten Houtman Maarten Houtman

    “prisoner twins born on a certain day
    to uncertain parents were sent under guard,
    without explanation, to Morrowind”
    Ben benieuwd of ze dit voor elkaar gaan krijgen, en of t echt speelbaar is. Ga maar es een open wereld rpg van 100+ uur co-oppen. 😛

    Reply

Leave a Reply