PlayGo – Sony’s antwoord op snelle datatoegang voor de PS4

Posted by & filed under .

Sony_Computer_Entertainment_header

Dat de PS4 en Xbox One de mogelijkheid hebben om grote hoeveelheden data door het systeem te pompen is al gebleken uit de verschillende cijfers waar Microsoft en Sony mee gestrooid hebben. Nu is de vraag hoe ze deze data zo snel mogelijk naar de juiste plek weten door te sluizen.

Mark Cerny, hoofd architectuur PS4, gaf eerder al te kennen dat ze een tweeledig systeem ontwikkeld hebben waarmee ze een snelle datadoorvoer weten te bereiken. Dit zogenoemde PlayGo systeem zorgt ervoor dat een gedeelte van de data zal worden opgeslagen op de harde schijf alvorens je aan de slag kan met de game. Gedurende rustige periodes in het spel – dus als de PS4 niet constant bezig is data van de harde schijf te lezen en/of te schrijven – zal de rest van de data langzaamaan naar de harde schijf worden gekopieerd.

Het systeem wordt zowel gebruikt bij digitale content van PSN als bij het lezen van data van de blu-ray drive. Beide systemen, PSN en blu-ray, zijn echter te traag om aan de doorvoersnelheden van de volgende generaties games te voldoen. Tot dusverre nog niet echt iets nieuws aan de horizon. Het is dan ook niet zo gek dat de laatste paar maanden hierover een aantal vragen de kop opsteken. Hoe lang moet je gemiddeld wachten voordat een game daadwerkelijk kan worden opgestart, is de 500GB HDD niet te klein als games al snel 30-50GB data in beslag nemen en in hoeverre bepaalt de PS4 wat er wel en niet op de HDD blijft staan?

PS4_UI_2

Michiel van der Leeuw, technisch director bij Guerrilla Games, gaf tegenover Eurogamer al aan dat je de eerste keer ongeveer 2 minuten en 44 seconden kwijt bent voordat je aan de gang kunt in Killzone: Shadow Fall. Cerny zelf spreekt over tientallen seconden voor Knack. Hoe het er met de rest van de launch games voor staat is nog niet duidelijk, maar als je naar Killzone en Knack kijkt dan kun je toch gauw uitgaan van een halve minuut tot enkele minuten voordat je daadwerkelijk in een level zit. Bij digitale releases is het een ander verhaal. Dan is dit natuurlijk sterk afhankelijk van de internetsnelheid, maar Cerny gaat in een ideale situatie wel uit van meer dan een uur alvorens een gedeelte van het spel kan worden opgestart.

In een interview met Kotaku benadrukt Cerny nogmaals dat de installatie van data vanaf een blu-ray schijf verplicht is omdat de leessnelheid van blu-ray gewoon te lange laadtijden zou opleveren. Sony heeft alleen nog steeds niet helemaal opgehelderd hoeveel data er verplicht geïnstalleerd zal moeten worden. Zal elke game volledig op de harde schijf gezet worden of gebruiken ze een zelfde systeem als bij de PS3, waarbij een gedeelte van bepaalde games op de HDD moet worden gezet? Een standaard harde schijf van 500GB zit natuurlijk zo vol als er constant games van 30 à 50GB worden opgezet. Volgens een bericht van Shuhei Yoshida, de president van Sony Worldwide Studios, zullen alleen de digitale versies van games volledig op de HDD moeten worden geïnstalleerd. Dus een volledig digitale toekomst zit er nog niet in voor Sony, in ieder geval niet als ze slechts HDD’s meeleveren van 500GB. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen om zelf een grotere harde schrijf erin te zetten.

Cerny legt verder ook uit dat ze flinke discussies hadden binnen het ontwikkelteam over hoe de PS4 zou moeten omgaan met het verwijderen van opgeslagen game-data. Geef je gebruikers de mogelijkheid om zelf te bepalen wat ze willen verwijderen of laat je de PS4 ‘oude’ data van games die al een tijd niet meer wordt gebruikt opschonen? Shuhei Yoshida gaf in een twitter bericht al aan dat gamers zelf kunnen bepalen wat ze weggooien. Goed om te weten dat we dus nog steeds de keuze hebben wat we wel en niet de moeite waard vinden om op elk gewenst moment te spelen.

PS4_UI_3

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply