Project Cars 2 zkt. Finac. onafh. gmr. voor langdurige rel.

Posted by & filed under .

Project Cars 2 headerTerwijl ik mijn go-kart nog niet eens ben ontgroeid in Project CARS, is Slighty Mad Studios alweer fondsen aan het werven voor een tweede deel in de serie.

De kans is echter groot dat tegen de tijd dat Project CARS 2 op de markt verschijnt ik al een stuk verder ben in het grootse racespektakel van het eerste deel. Project CARS is namelijk niet zonder slag of stoot verschenen.

Zo is het spel meerdere keren uitgesteld voordat we daadwerkelijk los mochten en is de Wii U-versie nog altijd in nevelen gehuld. Dat neemt echter niet weg dat iedereen die de een PC, Xbox One of PlayStation 4 bezit met veel plezier over een van de 110 tracks kan racen met een van de 74 auto’s. Daarnaast is lijkt het erop dat dankzij de hulp van The Stig, Nicolas Hamilton en Oli Webb, het met het realisme ook wel goed zit. Ik heb dit zelf proefondervindelijk kunnen ervaren door dezelfde track in zowel Forza 5 als Project CARS af te leggen met exact dezelfde auto en dezelfde hulpmiddelen aan of uit te racen. Waar ik in Forza 5 nog een redelijke tijd wist neer te zetten, stond ik in Project CARS vaker verkeerd om op het circuit dan mij lief was. Ik kan dit helaas niet ook nog eens met de realiteit vergelijken, aangezien ik nog nooit op een echt circuit heb gereden. Laat staan met een auto waar ik 20 jaar voor moet werken om die te kunnen betalen.

Maar goed, Project CARS 2 dus. Ook dit deel wordt weer samen met de community gemaakt, dit is ook niet vreemd als je bedenkt dat het CARS in Project CARS niet staat voor in hoofdletters geschreven auto’s, maar voor Community Assisted Racing Simulator. In de eerste plaats heeft het project onze hulp nodig om bekostigd te worden. Daar is 7 miljoen pond voor nodig, 2 miljoen meer dan het eerste deel uit de serie. Daarnaast worden leden op het forum actief betrokken bij de ontwikkeling van het spel.

Voor dit tweede deel heeft Slighty Mad Studios weer genoeg nieuwe ideeën voor ons in petto. Zo zal het naast het racen op circuits ook mogelijk zijn om met je bolide door de modder, sneeuw en grind te rijden. In totaal zullen er meer dan 200 circuits in het spel te vinden zijn op 50 verschillende locaties. Dankzij dynamische weer-effecten en een dag- en nachtcyclus zullen deze tracks op elk moment van de dag te rijden zijn en in elk denkbaar weertype. Vanzelfsprekend heb je om door de sneeuw te ploegen een ander soort auto nodig dan op dat mooie, schoongepoetste racecircuit. Vandaar waarschijnlijk dat er meer dan 200 auto’s tot je beschikking staan. Zo is er altijd wel eentje waarmee je een circuit kunt afleggen.

Ook is het mogelijk om coöperatief te spelen, wie weet ben jij minder geschikt om rondjes te racen, maar ben je een fantastische bijrijder, handig op die modderige rallytracks. Of valt je collega na 48 rondjes bijna in slaap, dan kun je elkaar aflossen. Wie weet ga je voor de punten van het gezamenlijke raceteam. Volgens de website zijn er in ieder geval genoeg opties om samen te spelen.

Natuurlijk is dit alles een blik in de toekomst, vooralsnog is Project CARS 2 niet meer dan een idee. Maar met het eerste deel uit de serie in je portfolio, is de kans op een gelaagd vervolg in ieder geval aannemelijk.

Hoewel wij altijd terughoudend zijn met het financieren van games, kunnen wij je niet tegenhouden natuurlijk. Mocht je Slighty Mad Studios willen helpen met het maken van Project CARS 2, dan kun je dat doen via hun eigen website

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply